Jump to content

hva må jeg gjøre når jeg skal ha båten på sjøen i vinter

bayliners

Recommended Posts

Denne sjekklisten dekker vel det meste! :smiley:

Om en skal ha varme i motorrom og kabin er jo en vurderingssak. Mange sier at avfuktere og god lufting inne i båten er det viktigste. Jeg anbefaler en frostvakt på 200 W begge steder, selv om båten ligger i sitt rette element på sjøen og det er lite sannsynlig at temperaturen i motorrommet kommer under 0 på disse kanter av landet.

Når en har båten liggende på sjøen vil en jo gjerne starte opp motoren og varmkjøre den 1 gang hver uke/eller 14. dag. Kanskje til og med bruke båten...og da er det neppe noen vits i å ferskvannskjøre motor og fylle på frostvæske mv. Det er jo mer for vinteropplag på land.

Båten har det vel best på sjøen; iallefal her på Vestlandet der det stort sett er isfritt. De fleste båtene i havna i Bergen der jeg ligger er ute hele året. Større fare for at ting fryser når båten er på land, men det er vel en god regel å:

- tappe ut alt ferskvann av tanken

- la kranene stå åpne

- tappe ut alt vannet av varmtvannsbeholder

- kanskje helle litt frosvæske i dassen/septikken, selv om det neppe er her det er problem med kulde, for å si det slik.

- sjekk av alle skroggjennomføringer er nok smart

- spraye motor og batteripoler med CRC el.l.

OG IKKE MINST: Se til båten jevnlig (fortøyninger, snø osv).

La oss håpe på en mild og fin vinter, men jeg tror det ikke før jeg ser det! :crazy:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Ligger ikke så langt fra deg...... Har en frostvakt i maskin, som slår inn under 4 grader. Vann kranene i båten står oppe (Alle vasker). Dusjhodet på akter dekket er avskrudd, for å ungå frysing. Motoren startes en gang iblandt + att båten brukes gjennom vinteren. Har ingen varme på ibåt. Ifølge forsikrings papirer, skal sjøvanns ventiler være stengt. Er jo alltid over 4 grader i sjø, så hva er problem med drev?når båten ligger i sjøen?

Husk att att dårlig Diesel, kan få voks utfelling mot blå grader, om du ikke har vinter Diesel.. Er enklest å ha båten på sjøen, og få startet engang iblandt. Batteriene har det veldig gått i båten om vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...