Jump to content

hva må jeg gjøre når jeg skal ha båten på sjøen i vinter


bayliners

Recommended Posts

Heisan folkens jeg lurer på å ha båten på sjøen i vinter.

 

Fakta 30 fot plastbåt 300 hk innenbords diesel

 

Båten ligger i isfri havn. Vestlandet Haugesund

 

hvilke tiltak må jeg gjøre, jeg vet hva som skal gjøres når den står på land. Men jeg har aldri hatt den på sjøen om vinteren

Link to post
Share on other sites

Du må ha på varme i motorrommet og kabinen. Vet ikke om du risikerer frost i drevet. Spørs vel om du ligger nærme golfstrømmen eller på mjøsa. Har lest at VP foreskriver å tappe sjøvannet og drevet skal ikke stå opptiltet. Avtapping av sjøvannet krever stenging av sjøvannsinntaket, ellers synker båten.

Link to post
Share on other sites

Denne sjekklisten dekker vel det meste! :smiley:

 

Om en skal ha varme i motorrom og kabin er jo en vurderingssak. Mange sier at avfuktere og god lufting inne i båten er det viktigste. Jeg anbefaler en frostvakt på 200 W begge steder, selv om båten ligger i sitt rette element på sjøen og det er lite sannsynlig at temperaturen i motorrommet kommer under 0 på disse kanter av landet.

 

Når en har båten liggende på sjøen vil en jo gjerne starte opp motoren og varmkjøre den 1 gang hver uke/eller 14. dag. Kanskje til og med bruke båten...og da er det neppe noen vits i å ferskvannskjøre motor og fylle på frostvæske mv. Det er jo mer for vinteropplag på land.

 

Båten har det vel best på sjøen; iallefal her på Vestlandet der det stort sett er isfritt. De fleste båtene i havna i Bergen der jeg ligger er ute hele året. Større fare for at ting fryser når båten er på land, men det er vel en god regel å:

 

- tappe ut alt ferskvann av tanken

- la kranene stå åpne

- tappe ut alt vannet av varmtvannsbeholder

- kanskje helle litt frosvæske i dassen/septikken, selv om det neppe er her det er problem med kulde, for å si det slik.

- sjekk av alle skroggjennomføringer er nok smart

- spraye motor og batteripoler med CRC el.l.

 

OG IKKE MINST: Se til båten jevnlig (fortøyninger, snø osv).

 

La oss håpe på en mild og fin vinter, men jeg tror det ikke før jeg ser det! :crazy:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ligger ikke så langt fra deg...... Har en frostvakt i maskin, som slår inn under 4 grader. Vann kranene i båten står oppe (Alle vasker). Dusjhodet på akter dekket er avskrudd, for å ungå frysing. Motoren startes en gang iblandt + att båten brukes gjennom vinteren. Har ingen varme på ibåt. Ifølge forsikrings papirer, skal sjøvanns ventiler være stengt. Er jo alltid over 4 grader i sjø, så hva er problem med drev?når båten ligger i sjøen?

 

Husk att att dårlig Diesel, kan få voks utfelling mot blå grader, om du ikke har vinter Diesel.. Er enklest å ha båten på sjøen, og få startet engang iblandt. Batteriene har det veldig gått i båten om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Er jo alltid over 4 grader i sjø, så hva er problem med drev?når båten ligger i sjøen?

 

Her innerst i Oslofjorden ligger det også noen båter over vinteren og her er nok sjøtemperaturen godt under fire grader. Noen ligger nær elvemunninger med lite saltinnhold. Det er vel grunnen til at det anbefales å drenere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...