Jump to content

Dieselvarmeren soter

Astor

Recommended Posts

Etter å hatt min Weabasto til service hos importøren Kolberg & Caspary (Kostbar & Langvari) kommer det alt for mye røyk når varmeren går. Jeg har lagt opp nye rør og sørget for at inntaksluften ikke har hindinger underveis.

Men så leste jeg i et gammelt BM. :- Hvis dieselvarmeren legger igjen mye røyk kan det også bety at den liker dårlig rød-diesel. Prøv vanlig diesel eller lampeolje.

Kan jeg kjøre min 23 år gamle Webasto på lampeolje?

Noen mener at en kort kjøring vil renske opp slik at gammel skitt forsvinner.

Hva med å bruke lampeolje fast?

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kan høres ut til å være en god ide. Mener serviceverkstedene bruker vanlig parafin for å brenne bort sot.

Om den har begynt å ryke etter servicen kan det være lurt å ta en telefon til Kostbar & Langvari :lol: for å spørre etter råd. Siden du sier at du har lagt om rørene for å redusere motstanden tolker jeg det dithen at problemet ikke oppstod etter service, riktig?

Jeg hadde en gang en Celsius 4500 som røk noe aldeles forferdelig og eneste løsningen jeg fant var å sette på en ekstra vifte på forbrenningsluften og da gikk den røykfritt i mange år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Etter å hatt min Weabasto til service hos importøren Kolberg & Caspary (Kostbar & Langvari) kommer det alt for mye røyk når varmeren går.

Hei Inge

Det er mulig jeg påkaller gudenes vrede, men jeg prøver....

Jeg tror det er to ting som må gjøres etter overhaling. Justering av fødepume og justering av luftmenden inn i kassa.

Hvis varmeren din har separat fødepumpe, har den vært inne til service? Det er den som bestemmer hvor mye fuel som skal inn i brennkammeret, og får den for mye vil den sote og ryke.

Sjekk med kostbar og langvari gutta, men I stedet for lampeolje kan du bruke vanlig parafin.

jan-h

Etter å hatt min Weabasto til service hos importøren Kolberg & Caspary (Kostbar & Langvari) kommer det alt for mye røyk når varmeren går.

Hei Inge

Det er mulig jeg påkaller gudenes vrede, men jeg prøver....

Jeg tror det er to ting som må gjøres etter overhaling. Justering av fødepume og justering av luftmenden inn i kassa.

Hvis varmeren din har separat fødepumpe, har den vært inne til service? Det er den som bestemmer hvor mye fuel som skal inn i brennkammeret, og får den for mye vil den sote og ryke.

Sjekk med kostbar og langvari gutta, men I stedet for lampeolje kan du bruke vanlig parafin.

jan-h

Problemet før service var at den ikke virket i det hele tatt.

Fødepumpen sitter intergrert i varmeren. Jeg så at den virket greit inne på servicebenken, men så ikke hvordan den røk, pga utslippet gikk rett i et rør som gikk utenfor bygningen.

Satser på vanlig parafin i første omgang.

Men som BM skriver: Rød diesel er ikke bra for enkelte varmere. Prøv heller vanlig diesel.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En gammel Webasto kan røyke over en time etter et par feiltenninger. Det ligger uforbrent diesel i eksos røret. Kjør den en time minst. La det stå til. Du røyklegger hele nabolaget. Men bare vær tolmodig. Det gir seg til slutt. Dette har jeg gjordt flere ganger. I forbindelse med service. Det ser skummelt ut. Det kan røyke veldig mye før det gir seg.

Etter å hatt min Weabasto til service hos importøren Kolberg & Caspary (Kostbar & Langvari) kommer det alt for mye røyk når varmeren går. Jeg har lagt opp nye rør og sørget for at inntaksluften ikke har hindinger underveis.

Men så leste jeg i et gammelt BM. :- Hvis dieselvarmeren legger igjen mye røyk kan det også bety at den liker dårlig rød-diesel. Prøv vanlig diesel eller lampeolje.

HEISAN !!!

Hvorfor ikke prøve det enkleste først. Sjekk hvilespenninga på batteriet. Bytt evt. til kabler med større kvadrat fra batteri til varmer.

Det enkleste først - sett på batteriladeren og prøv igjen. Har hatt det samme flere ganger selv. Mye eksos er tegn på lav spenning.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...