ing Startet 14.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2011 Har tatt av bravo X3 drevet mitt for årlig sjekk. Skal skifte alle pakninger og o-ringer men er usikker på om jeg kan bruke pakningilikon fra Biltema for å være 100% sikker på at det er tett rundt delen av drevet som går mot drivknutebelgen. Ser at det er brukt en svart guffe fra før. Er pakningilikon fra Biltema like god som orginal fra quicksilver ? Erfaringer. ? Pakningssilikon For laging av egne pakninger. Er motstandsdyktig overfor vann, motor- og girolje, bremsevæske, glykol m.m. Forblir elastisk uten å sprekke. Tåler temp. på opp til +250 °C. Sort. 75 ml. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Whistler Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Det skal ikke være "svart guffe" der. Det holder lenge med friske gummipakninger og evt litt vannfast grease for at de skal holde seg i ro til du får montert drevet. Riktig og jevnt moment ved tiltrekning gjør susen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
880 Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Biltema sin guffe kan lime litt for godt til dette formålet. Kjøp heller det som merkeverkstedet anbefaler, koster ikke rare greiene og tuben holder til flere monteringer. Den "originale" pakningsmassen tetter godt og løsner lett uten å ødelegge noe under demontering. Lett å rense for rester osv... Silikon pakning brukes på ytre ring, mens "kontaktlim" benyttes på indre ring ved montering. Har selv valg å kjøpe disse to fra merkeverksted. Prisen er ikke noe å si på, mellom 2 - 400,- for begge. Egentlig en grei pris isteden for å finne opp kruttet på nytt for å spare kansje ingeting... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
ing Svart 14.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Er du sikker på at det ikke skal være silikonpakning der ? Forstår ikke hva som skal stoppe vannintrengning da ? Har sett på noen youtube videoer men det blir ikke nevnt noe pakning der. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
ing Svart 14.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 880, det er ikke belgen det gjelder men det er kun aktre del av drevet er demontert, sylindere og 6 bolter er løsnet og drevet er trekt av/ bakover. Er ikke ute etter å spare, hvertfall ikke på slikt småtteri men det er tilgjengeligheten til Biltema sin som er innenfor 10 min rekkevidde mot 2 timer reisetid + ferge som er problemet for orginalvare. Men ser her at jeg burde få tak i orginalvare. Finnes det en monterngsanvisning noe sted på nettet, finnes ikke i manualene jeg har. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
880 Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Misforstod litt her... Har brukt sjøvannsbestandig greas rundt "O" ringene. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
ing Svart 15.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Noen flere som har peiling på dette ? Det finnes vel en del Bravo drev rundt om kring Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Whistler Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Ja. Se innlegg nr 2. Jeg har B2 drev. (siden 2004) Har aldri brukt noen form for guffe bortsett fra vannfast grease for å holde gummipakningene på plass under montering. Om du skulle ønske videre dokumentasjon ta en titt på side 82 i dette dokumentet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
ing Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Hat lest i dokumentet, plasserinen på pakningen er referert til side 78, pkt. 7 Alpha models (jeg har Bravo) Ensure tha rubber gasket are properly positioned in bell housing. I tillegg er det vist Øverst på side 81 at det også er en pakning som skal plasseres på bell housing. På bravo er det ingenting vist som skal hindre vannintrengning denne veien Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Whistler Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Jeg formoder den mørke anleggsflata på utsiden av "tennene" legges mot knutebelgen og tetter ved riktig moment på de fire boltene som holder denne delen på plass. Så lenge det ikke spesifiseres at det skal være pakningsmasse der ser jeg ingen grunn til at man skulle benytte noe heller. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 mange instruksjonsvideoer å finne på tuben for tiden Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ing Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Jeg formoder den mørke anleggsflata på utsiden av "tennene" legges mot knutebelgen og tetter ved riktig moment på de fire boltene som holder denne delen på plass. Så lenge det ikke spesifiseres at det skal være pakningsmasse der ser jeg ingen grunn til at man skulle benytte noe heller. Hvordan ser det ut inn mot belgen på din ? Er i utgangspunktet enig i det du skriver, det er derfor jeg prøver å finne ut hva som er rett. På mitt drev, som er demontert en gang tidligere for første gangs service er det benyttet en flytende pakning. Arbeidet er utført av merkeforhandler i Ålesund (Remvik & Standal). I utgangspunktet burde R&E ha utført dette etter korrekt prosedyre. Legger ut et par bilder av mitt drev i en ny post. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
ing Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 På dette bildet ser en rester etter den gamle flytende pakningen, utført av merkeforhandler. På dette bildet ser en inn mot drevknutebelgen, bakerst en rustfri stålring som bakre del av drevet går mot, den går ikke direkte mot belgen, en kan også se rester etter flytende pakning på yttersiden av ringen. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
bayliners Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Heisan jeg at verksteder bruker loctite 5900 pakningstoff den er som en sikaflekstube.fungerer veldig bra. PS. den er svart som på bildet over Mvh Jan Redigert 16.Oktober.2011 av bayliners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Trenger et fasit svar, noen som har det liggende Sjekket med forhandler i dag og fikk ikke noe klart svar. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 På mitt var det smurt på svart guffe uten at det så ut til å ha noen som helst effekt, så har en mistanke om at det er helt unødvendig på bravodrev som har pressring inni belgen og ellers alle pakninger/o-ringer i orden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Whistler Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Trenger et fasit svar, noen som har det liggende ... Fikk du ikke fasitsvaret i installasjonsmanualen det ble linket til lenger opp? Hvis du ønsker at fasitsvaret skal være at du kan ha på svart guffe så kan du vel gi det svaret selv? Om du ser på bildet T-rex har lagt ut ser du at den svarte guffa har krakelert og sprukket. Sannsynligvis en utmerket måte å teste kapilæreffekt med sjøvann. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
ing Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 I manualen det ble linket til var det ikke noen "guffe" og utifra kun den ser jeg ingen grunn til å bruke det heller. Ser at bildet fra teerex at det ikke ser bra ut, spørst om den har blitt lagt på riktig og om det har skikkelig rengjort slik at den ble tett, tydeligvis ikke. Ser en på bildene på mitt drev er det lagt på guffe fra forhandler og dette var tett, mulig også tett uten? Det jeg må ha forklaring på er hva som tetter mot vanningtrengning bakifra. Ref. Posten din lenger oppe, har du pressring eller blir annleggsflaten med tennene presset direkte mot gummibelgen ? Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Teerex Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 (redigert) Jeg vet ikke hvor det har lekket vann. Teoretisk kan det være ferskvann fra da båten var delvis fylt med regnvann før jeg overtok båten. Gummibelgen tetter jo mot bell housing ved hjelp av den stålringen nr 11 som er presset inn. Men mellom selve drevet og bell housing er det jo ingen pakning? Redigert 18.Oktober.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Whistler Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Tennene går inn i (som i innsiden) pressringen. Formodentlig presses da noe gummi ut og danner en leppe mot anleggsflaten. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Rusken Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Ingen manualer jeg har sett for Bravo drev, foreskriver pakning eller fugemasse på ytre enden av belgen. Når belgen legges i det andre sporet innvendig i stussen på bell housing og låses med klemringen, skal det holde som tetning mot stussen på drevet. Mine Bravo 2 drev ble overhalt i fjor sommer med nye gimbal-lagre og belger. Jobben ble utført av en "freelancer" som ble anbefalt av merkeverksted fordi de ikke hadde tid ta jobben som lovet. Han brukte "svart guffe" mellom enden på belgen og stussen utenfor "tennene" på drevet. Det ble raskt lekkasje, og ødelagt lager/knute på det ene drevet. Det var så mye fugemasse at det var vanskelig å få av drevet, og klemringen i aluminium fulgte med ut Vil gjerne ha tips om en proff som er flink med Bravo drev, i nærheten av Asker. Han som gjorde dårlig jobb har tilbudt seg å skifte lager til våren, men.... Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Teerex, enig med du, ser heller ingenting som tetter mot vannintrenhning inn mot drevknute. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
ing Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Whistler, forstår ikke helt hva du mener. Ser klemmring og belg ut som på mitt drev tviler jeg på at noe blir presset frem og vil tette, men jeg kan ta feil selvfølgelig. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Teerex Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 (redigert) Redigert 18.Oktober.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ing Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Teerex, ser av bildene dine at aktre del av drev går på utsiden av klemring og inn mot akterkant belg, da får en vel tetning mot gannintrengning aktenfra ? På mitt var denne skjult av gammel guffe. i utgangspunktet burde da guffe være unødvendig. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.