Jump to content

Pakningsilikon for drevmontering


ing

Recommended Posts

Har tatt av bravo X3 drevet mitt for årlig sjekk. Skal skifte alle pakninger og o-ringer men er usikker på om jeg kan bruke pakningilikon fra Biltema for å være 100% sikker på at det er tett rundt delen av drevet som går mot drivknutebelgen. Ser at det er brukt en svart guffe fra før. Er pakningilikon fra Biltema like god som orginal fra quicksilver ? Erfaringer. ?

 

 

Pakningssilikon

 

For laging av egne pakninger. Er motstandsdyktig overfor vann, motor- og girolje, bremsevæske, glykol m.m. Forblir elastisk uten å sprekke. Tåler temp. på opp til +250 °C. Sort. 75 ml.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

Biltema sin guffe kan lime litt for godt til dette formålet.

Kjøp heller det som merkeverkstedet anbefaler, koster ikke rare greiene og tuben holder til flere monteringer.

Den "originale" pakningsmassen tetter godt og løsner lett uten å ødelegge noe under demontering.

Lett å rense for rester osv...

 

Silikon pakning brukes på ytre ring, mens "kontaktlim" benyttes på indre ring ved montering.

Har selv valg å kjøpe disse to fra merkeverksted. Prisen er ikke noe å si på, mellom 2 - 400,- for begge.

Egentlig en grei pris isteden for å finne opp kruttet på nytt for å spare kansje ingeting...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

880, det er ikke belgen det gjelder men det er kun aktre del av drevet er demontert, sylindere og 6 bolter er løsnet og drevet er trekt av/ bakover.

 

Er ikke ute etter å spare, hvertfall ikke på slikt småtteri  men det er tilgjengeligheten til Biltema sin som er innenfor 10 min rekkevidde mot 2 timer reisetid + ferge som er problemet for orginalvare. Men ser her at jeg burde få tak i orginalvare.

 

Finnes det en monterngsanvisning noe sted på nettet, finnes ikke i manualene jeg har.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

Hat lest i dokumentet, plasserinen på pakningen er referert til side 78, pkt. 7 Alpha models (jeg har Bravo) Ensure tha rubber gasket are properly positioned in bell housing. I tillegg er det vist Øverst på side 81 at det også er en pakning som skal plasseres på bell housing. På bravo er det ingenting vist som skal hindre vannintrengning denne veien :headbang:

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

mange instruksjonsvideoer å finne på tuben for tiden

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg formoder den mørke anleggsflata på utsiden av "tennene" legges mot knutebelgen og tetter ved riktig moment på de fire boltene som holder denne delen på plass. Så lenge det ikke spesifiseres at det skal være pakningsmasse der ser jeg ingen grunn til at man skulle benytte noe heller.

 

knute.jpg

 

Hvordan ser det ut inn mot belgen på din ?

 

Er i utgangspunktet enig i det du skriver, det er derfor jeg prøver å finne ut hva som er rett. På mitt drev, som er demontert en gang tidligere for første gangs service er det benyttet en flytende pakning. Arbeidet er utført av merkeforhandler i Ålesund (Remvik & Standal). I utgangspunktet burde R&E ha utført dette etter korrekt prosedyre.

 

Legger ut et par bilder av mitt drev i en ny post.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

bravox3_1.jpg

 

På dette bildet ser en rester etter den gamle flytende pakningen, utført av merkeforhandler.

 

bravox3_2.jpg

 

På dette bildet ser en inn mot drevknutebelgen, bakerst en rustfri stålring som bakre del av drevet går mot, den går ikke direkte mot belgen, en kan også se rester etter flytende pakning på yttersiden av ringen.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

På mitt var det smurt på svart guffe uten at det så ut til å ha noen som helst effekt, så har en mistanke om at det er helt unødvendig på bravodrev som har pressring inni belgen og ellers alle pakninger/o-ringer i orden.

 

p1010420.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Trenger et fasit svar, noen som har det liggende :flag_bp:

...

 

Fikk du ikke fasitsvaret i installasjonsmanualen det ble linket til lenger opp?

 

Hvis du ønsker at fasitsvaret skal være at du kan ha på svart guffe så kan du vel gi det svaret selv? Om du ser på bildet T-rex har lagt ut ser du at den svarte guffa har krakelert og sprukket. Sannsynligvis en utmerket måte å teste kapilæreffekt med sjøvann.

Link to post

I manualen det ble linket til var det ikke noen "guffe" og utifra kun den ser jeg ingen grunn til å bruke det heller.

Ser at bildet fra teerex at det ikke ser bra ut, spørst om den har blitt lagt på riktig og om det har skikkelig rengjort slik at den ble tett, tydeligvis ikke.

Ser en på bildene på mitt drev er det lagt på guffe fra forhandler og dette var tett, mulig også tett uten?

 

Det jeg må ha forklaring på er hva som tetter mot vanningtrengning bakifra.

 

Ref. Posten din lenger oppe, har du pressring eller blir annleggsflaten med tennene presset direkte mot gummibelgen ?

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

Jeg vet ikke hvor det har lekket vann. Teoretisk kan det være ferskvann fra da båten var delvis fylt med regnvann før jeg overtok båten.

Gummibelgen tetter jo mot bell housing ved hjelp av den stålringen nr 11 som er presset inn. Men mellom selve drevet og bell housing er det jo ingen pakning?

 

2424.png

 

1399.png

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ingen manualer jeg har sett for Bravo drev, foreskriver pakning eller fugemasse på ytre enden av belgen. Når belgen legges i det andre sporet innvendig i stussen på bell housing og låses med klemringen, skal det holde som tetning mot stussen på drevet.

Mine Bravo 2 drev ble overhalt i fjor sommer med nye gimbal-lagre og belger. Jobben ble utført av en "freelancer" som ble anbefalt av merkeverksted fordi de ikke hadde tid ta jobben som lovet.

Han brukte "svart guffe" mellom enden på belgen og stussen utenfor "tennene" på drevet. Det ble raskt lekkasje, og ødelagt lager/knute på det ene drevet. Det var så mye fugemasse at det var vanskelig å få av drevet, og klemringen i aluminium fulgte med ut

Vil gjerne ha tips om en proff som er flink med Bravo drev, i nærheten av Asker. Han som gjorde dårlig jobb har tilbudt seg å skifte lager til våren, men....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...