Jump to content

Frakt av seil båt fra USA til Gøteborg

joelle

Recommended Posts

:lol:

Og der har du kanskje løsningen på fraktproblemet? ARC deltakelse -nn populær hobby for HR eiere..

ARC=Atlantic Rally for Cruisers. Koster ikke så mye - og gir mange minner.

:lol:

Godt forslag hvis det er noen her inne som vill "låne" en pen Beneteau for att korse atlanten, så kan jeg gjerne låne ut en :flag:

Og der har du kanskje løsningen på fraktproblemet? ARC deltakelse -nn populær hobby for HR eiere..

ARC=Atlantic Rally for Cruisers. Koster ikke så mye - og gir mange minner.

Jepp, ARC er tingen. Men når båten ligger i US, og skal til Norge, blir desverre ARC`en i feil retning..

Har oppfattet det sånn at det er en langt "verre" tur fra Caribien til Norge enn motsatt. Bidevind, mer Nordlig rute og tom. tidpress gjør at mange gjerne vil unngå denne turen. Derav ønske om sikker transport til Europa.

Dette kan imidlertid Lars_Herman fortelle om, men han er neppe "på" før til mandagen..

Suzuki

No boat needed..

Wow her leker vi ikke shipping :lol:

Neida, og disse gutta vet å ta seg betalt... de selger dette på sparing av slitasje for mannskap og utstyr, og eierene sender som regel med en mekaniker osv., som tar for seg det vanlige vedlikeholdet... maskiner, bunnsmøring osv... firmaene tilbyr kvalifiserte folk fra eletronikk, elektriskm mekanikk til om-inredning underveis...

Hilsen en som fikk vite litt av dette når han vurderte transport fra Syd-Italia...og som for tiden skrur selv...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hilsen en som fikk vite litt av dette når han vurderte transport fra Syd-Italia...og som for tiden skrur selv...

Divemaster: Og jeg som har hørt at det er bra med penger i olje bransjen :eek:

Interessant konsept at de har utviklet transporten til å bli et båt service konsept. Skulle ønske at flere tenkte litt mer i de baner i Norge også (dette å levere båten til opplag og være sikker på at du får jobben gjort på en bra måte - det hadde vært noe det..)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi bør vel ha en som er CE klasse A for å være med. Fatter'n har en HR 31. men han drømmer om Hovdan-Skagen neste år. Vi får vel ta ett skritt om gangen...

Ingen krav om det såvidt jeg husker. ( husk CE er en Europeisk norm, mange ARC båter er ikke EU registrerte båter).

Det er imidlertid strenge regler til sikkerhet, utstyr, radio, flåte osv.

Stabilitet av båter vurderes strengt. Dette fikk de Norske gutta erfare når de for noen år siden stillte til start i en MOD 11. For de som ikke veit hva en MOD 11 er, legger jeg inn bilde her

Bilde

Bilde

Ingen typisk havseiler akkurat..

Gutta ble faktisk nektet start, men startet allikevel ( dog ikke i selve seilasen )

Holdt på å koste en av gutta livet, under en litt heftig jibb på natta. Båten har som dere ser, ikke manntau, og en av mannskapet ble feid overbord. Tror han blei funnet 20 timer seinere, av noen Norske medseiler. DET kaller jeg flaks

Suzuki

No boat needed..

Det er helt avhengig av eventuell pris på frakten.

Med "kun" innkjøp, pluss avgifter så er det mye og spare, men det er klart att hvis du ska betale 70.000 i frakt så går ju vinninga opp i spinninga

Men husk, prutningsmonn i US og i Norge er 2 forskjellinge ting.

En kar jeg kjenner sa at riktig pris i Norge er omlag 85-95% av annonsert pris.

I US var tilsvarende omlag 40-60% av utannonsert pris. Blir litt prutemonn av sånt..

Suzuki

No boat needed..

er var det mye morsomt å lese og fine bilder å se på, men ikke så godt svar på det opprinnelige spørsmålet.

Frakten kan enkelt ordnes med en av HUAL båtene (Hoegh Ugland Auto Liner) som trafikerer Jacsonville i Forida-Gøtborg hver 14. dag, disse er nok det rimeligste alternativet og de laster båten inn med gaffeltrukk eller kran. Jeg fikk Stauden levert på denne måten, er riktignok en motorbåt på kun 30 fort og 5.5 tonn. Dette var en smal sak og kostet med 3300 USD i 2001, har sikkert steget litt siden den gang, men dollaren er jo mere gunstig nå. Her betaler man for volumet og intet annet.. men max lengde x max bredde x max høyde er det som angir volumet. Ratene er helt faste, mener jeg betalet for 2700 kubik fot, dette gir 1.3usd pr. kubikk fot. Det er muligheter for at frakten kan blir rimeligere, men da er det båten som blir "mindre" på papiret.

Når det fjelder omgåelsen av norsk moms på frakten ved å ta den inn i Sverige først tror jeg ikke jeg ville satset på engang.... Da blir det svensk moms å betale, den er jo ikke rimelig den heller... Svensk moms på båt og frakt og deretter til Norge og norsk moms på toppen.... De som tror at Svenskene vil gi fra seg avgiftkronor sånn helt uten videre tar nok feil, så tullen krever nok inn beløpene de har krav på hvis du tar inn båten til Sverige først....

Jeg tollklarerte min båt for transit selv i Sverige, og du skal innom tullen en tur eller to med alle papirer, har du ikke orden her så blir nok båten liggene på tullager i Sverige til dette er ordnet.... Skal du kun ta båten inn i transit for videre transport til Norge, er det ikke noe problem vet du... Tullen i Sverige snakker godt med tollen i Norge, og alle tollpapirene sendes fra tullen til tollen og de har alle data de trenger..... Det blir ikke lett å snike seg unna dette slik som jeg ser det, og blir du tatt for fusk, ja sitter du nok ennå dypere i det skal du se.... Det finnes noen muligheter som kan brukes for å redusere norsk moms, men på frakten er det ikke noe vits i å forsøke en gang... Tollen i Norge kjenner til standard fraktrater over dammen...

Om det er noe å sparer på dette må du selv finne ut, men det å førsøke å spare en 10-12 høvdinger på moms av frakt hadde jeg ikke forsøkt meg på en gang... Besparelsen er større på andre områder... moms av kjøpesum er jo et greit sted å starte. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Veit du hva slags høydebegrensinger som finns Sydvesten ? For en seilbåt med kjøl, er ikke akkurat lav. Og sånn du beskriver frakten, virker det som om dette trilles inn på bildekk ? Aldri sett en sånn "melkekartong / parkeringshus" fra innsiden, men foresvever meg det er noe i nærheten av Color Festival x 10 på bildekket ..

Eller ?

Suzuki

No boat needed..

Da har jeg fått priser av Haul og di følger:

We can offer you service to Gothenburg. Rates follow:

Base Ocean Freight - USD 46.00 per cubic meter

Bunker surcharge - 20% of the base ocean freight

THC in Jacksonville - USD 125.00 lump sum

Arb to Gothenburg - USD 175.00 lump sum

Dette blir sånn sirka:

lengde 10meter

bredde 3,42

høide (?) 4 meter

10 x 3,42 x 4=136,8 x $46=$6292 pluss $125+$175

Total $6592,80

Nå har jeg tatt i litt på lengde og høide, men det gir en grei peke pinn på kostnaden. (NOK 40555)

Da har jeg fått priser av Haul og di følger:

We can offer you service to Gothenburg. Rates follow:

Base Ocean Freight      -          USD 46.00 per cubic meter

Bunker surcharge          -          20% of the base ocean freight

THC in Jacksonville        -          USD 125.00 lump sum

Arb to Gothenburg          -          USD 175.00 lump sum

Dette blir sånn sirka:

lengde 10meter

bredde 3,42

høide (?) 4 meter

10 x 3,42 x 4=136,8 x $46=$6292 pluss $125+$175

Total $6592,80

Nå har jeg tatt i litt på lengde og høide, men det gir en grei peke pinn på kostnaden. (NOK 40555)

Du har glemt Bunker surecharge, 20%, samt insurance.

I tillegg kommer ( ganske så sikkert ) Union fee, Harbour fee og Sopranos avgift.

Totalt kommer du opp i over 60K NOK. Ganske så sikkert.

Thor her på siden jobber med sånt, og kan ganske så sikkert gi noen bra råd om valg av selskap, forhandling om pris og annet. Han er i utlandet, men ventes snart tilbake..

Suzuki

No boat needed..

Du har glemt Bunker surecharge, 20%, samt insurance.

I tillegg kommer ( ganske så sikkert ) Union fee, Harbour fee og Sopranos avgift.

Totalt kommer du opp i over 60K NOK. Ganske så sikkert.

Thor her på siden jobber med sånt, og kan ganske så sikkert gi noen bra råd om valg av selskap, forhandling om pris og annet. Han er i utlandet, men ventes snart tilbake..

Suzuki

Opps, du har rett det blir ytterligere $9,20 per kubikk meter.

Jeg venter i spenning på flere andre som jeg har sendt det samme til

Opps, du har rett det blir ytterligere $9,20 per kubikk meter.

Jeg venter i spenning på flere andre som jeg har sendt det samme til

Mer. For Insurance, handling fee og Union Fee, samt Sopranos avgift, er nok mer enn som så.

Folk jeg har hørt om nevner at bare forsikringa kommer på 7-10 lapper..

Suzuki

No boat needed..

Mer. For Insurance, handling fee og Union Fee, samt Sopranos avgift, er nok mer enn som så.

Folk jeg har hørt om nevner at bare forsikringa kommer på 7-10 lapper..

Suzuki

Det ska bli spennede og se hva di andre gir for pris og hva Thor kan gi for tips når han kommer tilbake

vedlegger svar på frakt fra Middelhavet ( Livorno ) til Rotterdam.

Som dere kan se, er dette ikke akkurat billig...

Dear MR XXXX XXXXXX,

We thank you for your interest in our services.

Please find below our quotation for transportation of your yacht.

Yacht: INITIUM II Type: S/Y LOA: 35 ft, 5 in BOA: 10 ft, 2 in

From : Livorno To : Rotterdam, Voyage code: 9569/0512/LIV-RTM

Approximate date of loading : 19/December/2005 - 1/January/2006

Approximate date of arrival : 31/December/2005 - 13/January/2006

Lumpsum freight (one way): USD 6,500 (Insurance included)

Upon signing of the contract a 15% deposit is payable. The remaining 85% of the freight is due and payable one month before loading.

You can apply for our prepayment option and save up to 20% on the abovementioned freight.

Prepayment discount 10% : freight USD 5,850 (*)

Prepayment discount 20% : freight USD 5,200 (**)

* is applicable if contract is signed between 3 and 5 months before loading.

** is applicable if contract is signed at least 5 months prior loading.

In case of prepayment the full freight is due and payable upon signing the contract.

The above freight includes:

* Loading and unloading of the yacht

* Cribbing/support system of the yacht

* Lashing/securing of the yacht

The above freight does NOT include:

* Handling of harbour and custom formalities and/or taxes of the yacht

* Sail-in/sail-out and/or towing assistance, requested by yacht owner/captain

Marine cargo insurance coverage is compulsory and included and based upon the declared value of your yacht of USD 50,000.

The total transport price consists of the freight, marine cargo insurance premium and additional costs and/or taxes.

This offer is valid for 30 days and for the above mentioned voyage only.

The freight is calculated on the actual length and beam overall of the yacht and must include all protrusions (bowsprit, davits, swim platforms, windvane, etc.).

In order to book space we need to issue a Booking Note.

Terms of space reservation: No space is reserved until we are in receipt of a signed original Booking Note. No space is confirmed unless full freight is received.

DYT's unique float-on/float-off method makes it possible for yachts "to board" the semi-submersible yacht carrier on their own power.

If we can be of any further assistance to you please do not hesitate to contact any one of our booking agencies. Please refer to the above mentioned inquiry number.

Sincerely,

Dockwise Yacht Transport

www.yacht-transport.com

Men det koster å ta båten sjøveien også, ikke minst tid.

Og turen fra Middelhavet til Norge er kanskje ikke SÅÅ spennende..

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...