Jump to content

Hvordan kan en båt bare "gå ned"?


sveinis

Recommended Posts

Tragisk-tragisk og det skjer allerede altfor mange ganger med fisketurister. Dessverre kan jeg si at Sjøfartsdirektoratet er indirekt medansvarlig i mange av disse ulykker, som lett kunne unngås eller i det minste reduseres ved å tillate lokalkjente guider om bord- Dessverre er regelmengen i dag slik at det ikke er mulig.

 

Man kan leie ut en hvilken som helst båt til fisketurister fra kontinenten sånn uten videre og uten restriksjoner over hvor langt ut disse kan navigere eller uten å vite om disse forstår naturkreftene til havs.

 

Mange,mange,mange, som leier ut båter og fisketurister selv ønsker kjentfolk om bord av praktiske og sikkerhetsgrunner. Med dagens regelmeng er dette umulig og kostbart , da det kreves en haug med sertifikater med en gang det er tripulasjon om bord. Båten blir da klasifisert som passasjerbåt med alle krav slik klasifisering fører til...

 

-Det burde ikke være tillat å leie ut båter til turister uten at minst 1 om bord har båtførersertifikat

-Alle leiebåter burde sikkerhets godkjennes-årlig.

-Alle leiebåter burde være mulig å spore opp via gps- det finnes utallige enkle metoder på markedet i dag

-Det burde være obligatorisk værbriefing daglig og før båtene drar til sjøs. Utleieren bør ta ansvar og ikke tillate utror om været ikke passer

 

Jeg kan ramse en god del flere ting etter å ha sett,og snakket til en god del av disse langt ut til sjøs i skummelt vær. Har mange fiskevenner som har opplevd en god del hendelser især på Vestlandet og nordover. En av disse er bla en far med sønn om bord mellom Hitra og Smøla- de var på vei til Smøla men skulle egentlig til Hitra i en åpenbåt.Stiv kuling i anmarsj og nesten ikke mer bensin ombord kunne ha ført til ennå flere i den allerede dystert statistikken.

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det virkelig ikke noe reglement som omfatter båtene som leies ut? Forundrer meg hver gang dette skjer. Her sank båten. Den gamle Askeladden min flyter med så mange personer ombord som båten er godkjendt for. I utleiesammenheng vil det jo være verdens enkleste sak å utstyre båtene slik at de ikke under noen omstendigheter kunne synke. Og hva med redningsvest eller flyteplagg. :thumbsdown:

Kjenner ellers ikke noe til denne omtalte saken, men vet iallefall om noen som "gir balla" bare pengene kommer på konto.....

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke mye med guide eller gode regler hvis det er noe fundamentalt galt med båten som gjør at den går ned.

Ja, hva skal jeg si? Finns det vedlikehold og sjekke rutiner,samt sikkerhets regler å følge , så er dette med for å unngå at det blir noe fundamentalt gal med båtene.

 

Jeg pleier feks selv alltid å informere alle fiskekompisene om bord om sikkerhetsrutiner og velger alltid en til å følge båten trygd til land om noe skulle hende meg.Slike tiltak tar ikke lang tid og alle føler seg tryggere.

 

En ting savner jeg ihvertfall og det er en erfaringsdatabase fra feks Reddningsselskapet der man kunne lese hvorfor båtene som forulykker, forulykker . Dette for å unngå at det skjer det samme med flere andre...

Link to post
Share on other sites

Og utleier sier - iht avisen - at han hadde sjekket at Ægir lå inne, og at de sa han måtte ringe til politiet!

 

Som utleier burde han kansje være litt forberedt på slike situasjoner, han kunne ha ringt 120 og kommet rett til en kystradiostasjon som hadde satt aperatet i sving med en gang ,da hadde han jo ungått ett ledd i kjeden.

 

Det må helt klart stilles krav til de som driver utleie.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Og igjen, det hadde vert litt interesant å få vite litt om hvilken båt det dreier seg om, og hva årsaken var til ulykken. Det har riktignok blåst litt idag, og Hardangerfjorden kan være tøff nok, men er det båtene som er for dårlige ? Eller er det "mannskapet" som ikke forstår forskjellen på en kanal 50 mil inne i Tyskland og åpne kyststrekk/lange fjorder med stygge kastevinder? Kanskje det blir nødvendig med et kurs for disse tyske fiske-vennene våre for å få de til og forstå de begrensninger som ligger i et lite tuppervare-skall ute på havet, når dette kombineres med 0 opplæring i sjøvett ?

 

Det skal de imidlertid ha for ; de brukte redningsvest. Ble våt, ikke død ! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ramse en god del flere ting

 

Du nærmer deg forbud mot utleie......

 

Hvilke krav stilles til å selge båter?

 

Hvorfor skal utleie utløse masse lover og krav?

 

Jeg tror vi skal være forsiktig med å dra konklusjoner ut fra ulykker vi ikke har alle fakta om. Dersom en leser uttalelser fra utleier er de erfarne utleiere med erfaring og rutiner som er mye bedre enn mange andre utleiere.

På tross av alle brukte redningsvest fikk denne ulykken tragisk utfall. Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Du nærmer deg forbud mot utleie...... Hvilke krav stilles til å selge båter?Hvorfor skal utleie utløse masse lover og krav?Jeg tror vi skal være forsiktig med å dra konklusjoner ut fra ulykker vi ikke har alle fakta om. Dersom en leser uttalelser fra utleier er de erfarne utleiere med erfaring og rutiner som er mye bedre enn mange andre utleiere.På tross av alle brukte redningsvest fikk denne ulykken tragisk utfall. Dessverre.

 

Ja, det burde være forbudt for de få useriøse, ikke minst for å beskytte flertallet som faktisk bryr seg om sine kunder og ikke bare om "dinero"

 

Hvorfor skal utleiere utløse lover og krav ? Fordi det gjelder liv, så enkelt . Det verste er at mange kjenner mange som driver litt på kanten, men ingen bryr seg.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert tyskerne gjorde noe feil her, det virker jo som selve båten hadde en løs slange eller bunnpropp eller noe som ikke var på stell før utleie. De har nok ikke vært båtvante nok til å feilsøke problemet raskt, det kan man vel heller ikke forvente. Burde kanskje vært strengere regler for selve båtens tilstand, en båt med påhengs er nok sikrere i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Her er en artikkel om saken med bilde av selve båten:http://www.fvn.no/lokalt/lister/article913635.ece

Når jeg leser artikkelen og ser hva utleieren gjør med tanke på sikkerheten,så tar jeg meg av hatten for tiltakene (klipt og limt fra avisen):

"Så de hadde nødvendig informasjon?

 

– Ja, de har også signert sjekkpunktene i avtalen som er viktig for sikkerheten. At båt og motor er i orden, at tanken er full, at alt fungerer og at det er reservetank, anker, båtshake, svømmevester, sikkerhetsboks med nødraketter. Og at det er sjøkart, ekkolodd og kartplotter – at det fungerer, sier Jakobsen. Han legger til at formularet også inneholder nødnummer, utleiebetingelser og et avsnitt om sikkerhet."

 

Ikke mange utleiere som gjør slik han gjør, men er man etterpåklok hadde disse båter også tålt ei lita flåte.

 

Ulykker skjer uansett tiltak, det er hvordan de ombord reagerer som fører til om man lykkes å bli reddet eller ikke...

 

Er blitt skremt en god del ganger når jeg ser barnehager som tar med seg unger ut med båt. Ei lita jolle med nesten ikke fribord,hekkbølger fra pappagutter som slår mot jolla og 7 unger og 2 barnehagetanter om bord i jolla . Lurer på hvor trenet disse er til å agere om noe skjer med båten...Det er forresten og ifølge reglene ikke tillat uten videre, da barnehagene driver næring og ungene anses egentlig som passasjerer.Det kan nesten sammenliknes med å kjøre ungene på bustur uten å ha førerkort...

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo flott med alle sjekkpunktene, men det hjelper lite når selve båten er farlig…

 

Fra linken til farsunds avis (den fra 4 år tilbake)

 

"Han mener at denne båttypen, en Rodman 620, burde vært tatt ut av markedet øyeblikkelig for å unngå lignende situasjoner.

– Det var havblikk da båten plutselig tok inn vann."

Redigert av sveinis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

at det er sjøkart, ekkolodd og kartplotter

Sikkert flotte greier.

Men hva med et par skott som gjør at vanninntrenging kan kontrolleres?

Vi ser det igjen. Enten det heter Fearline, Princess eller Rodman. Et lite hull, og det går rett til bunns. Nå må det komme regler som gjør at fritidsbåter blir tryggere.

Link to post
Share on other sites

Sikkert flotte greier.Men hva med et par skott som gjør at vanninntrenging kan kontrolleres?Vi ser det igjen. Enten det heter Fearline, Princess eller Rodman. Et lite hull, og det går rett til bunns. Nå må det komme regler som gjør at fritidsbåter blir tryggere.

 

Med tanke på det du nevner fikk jeg bygget slike ekstra skott når jeg fikk bygget båten min. I ettertid har jeg bygget 2 ekstra (batteriene i eget)og nå har jeg i alt 7 separate tette skott om bord.I den ene på styrbord side er alt som har med nødtiltak å gjøre. På babord side er det ekstra anker med tau, samt 2 drivannker .Da vet alle om bord hvor alt er om det skulle hende noe.

 

Sfj23_513_06.jpg

 

Ikke vannskelig for båtbyggere å inføre slike, men er markedet villig til å dekke kosten??

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Markedet" bør tvinges til å dekke kostnadene.

Denne CE greia er helt ubrukelig.

Det bør innføres reelle krav til fritidsbåter.

Jeg mener at en utleiebåt er en yrkesbåt.

Og da sier kravene til en båt av denne typen at den skal flyte i vannfylt stand med alle de personene den er sertifisert for ombord.

Vi selges altfor mye dritt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...