manitu Startet 16.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2011 Jeg vurderer å overta ett båtprosjekt , men er usikker på kostnader ved oppussing. Båten er en seilbåt på 30 fot , i plastbelagt kryssfiner. Hvordan pusser man opp en slik båt? Jeg ser for meg tre alternativer: 1:Plaste inn kryssfiner , altså lage sandwich-skrog. Må selvfølgelig gå over all kryssfiner først. 2: rive ut all kryssfiner , og legge mer plast på innsiden. Dette gir ett homogent plastskrog , men jeg regner med det går med mye plast for å få ett fullgodt skrog. 3:bygge båten tradisjonelt med åpen kryssfiner inni , og heller optimere ventilasjon og drenering for å holde båten tørr inni. Noen som har meninger om fordeler og ulemper ved de forskjellige metodene? .manitu Sitér dette innlegget A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it. Link to post
Whistler Svart 16.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2011 Uten å ha sett båten og hva som menes med plastet inn tror jeg jeg kan bidra med følgende. Styrken i skroget ligger i kryssfineren. Glassfibervev og polyester/epoksy på utsiden bidrar nesten ikke til strukturell styrke i det hele tatt. Det er kun som vannbarriere og slitasjestyrke. Skulle det derimot være slik at kryssfineren er å betrakte som plugg for et glassfibermatte/polyesterskrog er det sikkert mulig å dra ut fineren og legge et lag med noe på innsiden. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Morten.. Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Etter å ha søkt om temaer med kryssfiner fant jeg denne. Har du skaffet båten, eller gjort noe her? Har selv en båt som er bygget på lik måte. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Her finner du de fleste svar på tre/epoxy bygging og reperasjon: http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/GougeonBook%20061205.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 (redigert) Epoxy eller polyester er vel ikke sammenlingbart? West System er vel også basert på en fullstednig innbaking av treverket i epoxy slik at materialet blir tilnærmet homogent. Denne båten er opprinnelig i kryssfiner men er senere blitt plastet over med et tynt? lag glassfiber og polyester. Et annet aspekt er at polyesterens binding til treverk er svært mye dårligere enn epoxy. Dermed kan delaminering bli et problem. Så spørsmålet kan bli hvor mange lag av glassfiber og polyester bør en ha for dermed kunne forsterke den underliggende kryssfineren på en tilfredsstillende måte? Eller glassfiber/epoxy som binder seg til polyester (men ikke omvendt) og som er vesentlig dyrere. Redigert 25.Februar.2012 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.