Jump to content

Er det mulig å tette en sprekk i en plast dieseltank?


toro

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har hatt en liten lekkasje på dieseltanken min i år. Det er en 30 liter plasttank. Jeg plukket den ut i dag og fant en en liten sprekk ca 3mm ved et skruve( vet ikke hva helt hva det er men det er åpninger med gjenger,to stk. Lekkasjen virker å være i en liten sprekk ved det gjengede metallåpningen. Selve metallåpningen tror jeg er tett).

 

Det store spørsmålet er om det lar seg gjøre å tette plasten i tanken. Er det mulig at jeg borer et hull ca 12mm der sprekken og den gjengede åpningen er og fyller dette hullet med plast, polyster ol som vil gjøre dette tett. Jeg kommer ikke til på innsiden av tanken.Finnes det noe som vil holde tett mot diesel over tid.

 

Eller er det bare å bestille en ny tank?

 

toro

Link to post
Share on other sites

Maritim har et 2-komponent middel. Tror det heter Lekkasjetettare eller noe i den dur. Tåler bensin og diesel.

Jeg brukte det til min rustfrie drivstofftank. Lagde en vinkelplate og smørte på med dette middelet, satte en varmeovn i nærheten og trykte til en fem-ti minutter og det satt som støpt. Men husk å tømme tanken først, ellers får du problemer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hmmm? Brems litt i svingene her. Først av allt må du finne ut av hva slags materiale tanken er laget av. Bare "plast" holder ikke. Plast er et samlebegrep for mange tusen forskjellige materialer. Jeg vil tro at plasttanken din er laget av enten:

* GRP (populært kalt glassfiber, altså det samme som båten er laget av) eller

* HDPE (Polyetylene)

Er det en glassfibertank kan du jo tette sprekken ved å felle inn som du antyder, eller åpne sprekken med en kulefres og så tette med klassfiber og sparkel.

Er det en HDPE tank kan du glemme allt med liming eller andre kjemikalier. Ingenting fester mot HDPE, men tanken kan sveises. Jeg ville anbefale deg å ta kontakt med et plastverksted som driver med slike ting.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Glassfiber er det ihvertfall ikke. Da er det vel polytylene. Om det er det gjelder fortsatt teorien med å varme opp og smelte ned i samme plasten. Bestefaren min reparerte plastbøtter på den måten. Men det er kanskje ikke noe en skal mikse med selv og heller få et firma til å sveise.Men hvem gjør slike ting?

Link to post
Share on other sites

Ja, du har nok en Polyetylenetank. Den må sveises, eller varmes opp og smeltes ned i samme plasten som du sier. Plastbøtter er laget i PVC og da benyttes en annen metode.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det finnes en god del tau og tråder som lages med polyetylen se her

Kan hende at en bitt av tau samt en loddebolt som det er mulig å kontrollere temperaturen gjør jobben ?En annet mulighet kan være å bore opp som du sier for deretter å montere ekspanderende gummiplugger som tåler dielse og med innstøptgjenge. Prøv da å ha pakning og skiver på utside og som tetter området.

 

19040635-Gummiplugg_m.jpg

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Dersom det er en sprekk ved en stuss er det nærliggende å tro dette skyldes at tilkoblingsslangen etc skaper en fysisk påkjenning her. Derfor er det vel like viktig å få avlastet dette punkt for fremtiden slik at det ikke på nytt sprekker opp.

 

Jeg er ikke ekspert innnen dette faget, men om tanken er på "skarve" 30 liter og av "standard" størrelse ville jeg vurdert en ny tank. Alt etter hvor villig en er å drive med dette arbeide eller ikke om tetting skulle bli misslykket innen kort tid, kan være litt klin å jobbe med så...

Link to post
Share on other sites

Slutten på historien er at jeg har bestilt meg ny tank hos Normar idag. Jeg får en ny til 1900kr.Det synes jeg var en god pris.

 

Sprekka var for nærme jernhylsa til å kunne sveises. jeg fikk et råd om å prøve å skru i en skrue i denne hylsa/hullet med ei skive på toppen som skulle dekke sprekka pluss å fylle i tetningsstoff. Dette gjorde jeg pluss at jeg først prøvde å smelte i plastikk i sprekken. Jeg fylte i diesel i tanken og det var tett i nøyaktig ett døgn.

 

Ingen skal komme å si at jeg ikke prøvde.

 

toro

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...