Jump to content

NSSR varsler budsjettkutt og to fartøy ut av tjeneste!

Lovart låring

Recommended Posts

NSSR skylder på at de mottar for lite i overføringer, men har gjentatte ganger blitt kritisert for sine økonomiske prioriteringer.

Dette er jo ille, det synes vel de fleste. Men, kan de rett og slett skylde seg seg selv, eller har de et poeng med sitt forsvar om overføring av spillemidler etc. Jeg vet kun èn ting, og det er at to båter mindre i vår skjærgård kan ha fatale følger i og med 2 færre båter.

Sakset fra NSSR hjemmeside.

Det er med beklagelse Redningsselskapet ser seg nødt til å kutte kraftig i budsjettene for 2012 og 2013. Det er organisasjonens sentralstyre som vedtok nedskjæringer denne helgen.

Det er primært i Redningsselskapets landaktiviteter at kuttene kommer, men dessverre ser man seg også tvunget til å legge to av redningsskøytene til kai. I vedtaket sies det likevel at ingen sjøansatte skal sies opp. En slik skjerming gjelder ikke for landansatte.

Det ble søkt om et tilskudd på 75 millioner kroner fra Fiskeri- og kystdepartementet for 2012, men forslaget lyder på 44,4 millioner, en økning på 1,1 millioner. I tillegg er den årlige kompensasjonen fra Norsk Tipping redusert med 8,6 millioner.

– At vi får nesten 40 millioner mindre enn det vi har bedt om, er naturligvis alvorlig. Vi er vant til å måtte skaffe de fleste av pengene fra næringsliv, stiftelser, private givere, medlemskap og fra egne leverte tjenester, men vi foreløpig også avhengig av staten, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Øyvind Stene.

I vedtaket fra sentralstyret sies det videre at om det kommer ekstra penger inn, vil drift av de to redningsskøytene ha første prioritet.

Sentralstyret i Redningsselskapet har fremdeles håp om at det under behandlingen av statsbudsjettet i Stortinget skal bli gjort endringer som gjør at man unngår de verste kuttene.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hadde de vært mer medgjørlige når de ringer og skal få en til å kjøpe lodd så hadde de kanskje fått inn litt mer der. Har støttet dem i flere år tidligere, men så begynte de å ringe til alle tider og da sa jeg stopp. Jeg sa det var greit at jeg då mottok lodd en gang i året, og det gjorde jeg et par år. Men når de da fortsetter å ringe og mase, så sa jeg stopp på det også. Dette gikk visst ikke inn for de fortsatte og ringe flere ganger. Den siste som ringte fikk så ørene flagret, og forsto visst tegningen. Har ikke hørt fra dem på en stund nå og håper jeg slipper i framtiden også. Mistet respekten for selgerene deres når de holdt på sånn.

Sånn det var kveldens utblåsning :flag_bp:

Det er vel ikke Redningsselskapets selgere. RS har vel satt dette bort til et selskap som driver med telefonsalg. Når det er sagt, så er er heller ikke jeg tilhenger av telefonsalg, og har reservert meg mot dette. Derfor er telefonselgere nesten totalt fraværende hos meg thumbsup.gif

Når de setter salget ut til et callsenter så er det likefullt RS sine selgere, 100%.

At de velger å bruke callsentere og dermed plager vettet av egne kunder kan jeg ikke begripe, men det kan kanskje forklare noe av sviktende inntekter? Sviktende dømmekraft= sviktende inntekter?

Jeg hadde ikke giddet å bruke 5 øre på å betale en organisasjon som igjen bruker ressurser på å plage vettet av meg med telefonselgere.

--------------

Den ene organisasjonen som gjorde det samme mot meg ga seg ikke før jeg med sørgmodig stemme hevdet at den de ringte til dessverre var død.

Jeg gidder naturligvis å bruke å bruke penger på NSSR slik ar de kan opprettholde god beredskap langs kysten vår.... helt uavhengig av hvordan de ellers forsøker å skaffe seg støttebidrag fra private aktører...

Dette av den enkle grunn at jeg synes det er viktig at vi har en god beredskap om uhellet skulle være ute.... Så om jeg bruke en 1000lapp eller 3, så anser jeg det som godt brukte midler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Og da er det vel bedre å sende pengene direkte til selskapet i stedet for å kjøpe skrapelodd hvor kun en liten andel av pengene når frem til det gode formålet. Trolig står også denne mottageren på listen over selskaper hvor man får en skattefordel ved gave over/under et visst beløp. Er man da i det rause hjørnet så kan man jo også la denne skattefordelen gå til mottager og øke støttebeløpet tilsvarende?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og da er det vel bedre å sende pengene direkte til selskapet i stedet for å kjøpe skrapelodd hvor kun en liten andel av pengene når frem til det gode formålet.

Jeg vil gi Mouche støtte for denne.

Hver dag langs vår kyst sendes det ut pan-pan og mayday meldinger. Hvem skal reise ut

å berge båt og liv, sågar med dykker, om ikke Redningselskapet? Det er bare å gi til det svir!

Jo bedre båter de har råd til, jo bedre hjelp får du. At organisajonen kan drives bedre endrer ikke på utgangspunktet.

Redningselskapet reddet oss fra å miste båten. Kraftig og hurtig båt (Inge Stensland) rykket ut på 9 minutter, noe som også berget oss fra knust båt og et langvarig "bad" i brenningene. Hvem skulle ellers gå inn mellom steinene, i 1 meter bølger, å få oss ut på svarte natten?

Noen du kjenner veldig, veldig godt kan plutselig ha behov for at du bidro. Meld deg inn NSSR.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...