Jump to content

Ny båt på vannet

Puffen

Recommended Posts

Nybåten er levert og kommet på vannet. Har akkurat opplevd følelsen av å måke snø av båten for første gang. Ganske deilig faktisk. Mye mer hyggelig enn å måke oppkjørselen.

Det har vært altfor mye drittvær til å få gå noe særlig på tur. Sist mandag var det rolig og fint. Da kom selvfølgelig tåka. Fikk dermed enn ypperlig anledning til å skaffe meg kunnskap om bruk av kartplotter, GPS og radar. Imponerende greier. Gikk i kjent farvann med kart og kompass som backup. Har fostått at satelitter kan forsvinne osv. Takker for alle gode tips i denne anledning i min tidligere tråd.

Håper på noen fine dager i jula, slik at jeg kan få noen fine prøveturer. De store ekspedisjoner må nok vente til våren. Er likvel glad jeg fikk båten levert direkte på sjøen nå. Hadde blitt forferdelig lang ventetid, hvis den lå i opplag et eller annet sted. :santa:

Gleder meg til kanskje å treffe noen av båtplassens venner en gang til våren/sommeren. :wink:

Redigert av Puffen (see edit history)

Gratulerer med nybåten!  :flag:

Fortell oss hva slags båt du har skaffet deg! Vi er sugne etter å høre om båtnyheter på denne årstiden.

Det er en Bavaria 29, med VP D6 310. Utstyrt med Raymarine C80, plotter og radar. Dieselvarmer, teakdekk, Raymarine VHF osv.

En sommerbåt, men dieselvarmeren er veldig bra. Ingen problem med å kaste jakka under kalesjen når det er 0 grader ute. Blir selvsagt kaldere når Du begynner å kjøre. Likevel OK til småturer også på vinteren.

Det er en Bavaria 29, med VP D6 310.  Utstyrt med Raymarine C80, plotter og radar.  Dieselvarmer, teakdekk, Raymarine VHF osv.

En sommerbåt, men dieselvarmeren er veldig bra.  Ingen problem med å kaste jakka under kalesjen når det er 0 grader ute.  Blir selvsagt kaldere når Du begynner å kjøre. Likevel OK til småturer også på vinteren.

Gratulerer med ny. flott båt. Hvordan opplever du D6 motoren?

Jeg har selv ganske nylig fått levert en Nidelv 300 sport med samme motor - og det kan være interessant å høre din mening.

Gratulerer, det er alltid interessant å høre om folk som har fått ny båt. Mange her vet hvordan det er (uansett om den er helt ny eller bare ny for deg). Det er en spesiell opplevelse. Tror du valgte klokt i å satse på en D6, det blir spennende å høre om erfaringene med disse motorene fremover.

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Gratulerer med ny. flott båt. Hvordan opplever du D6 motoren?

Jeg har selv ganske nylig fått levert en Nidelv 300 sport med samme motor - og det kan være interessant å høre din mening.

Det er min første 6 syl. diesel, så jeg har lite egen erfaring å sammenligne med. Jeg har vært med på noen korte prøveturer med samme båt med KAD 300. Jeg mener at denne hyler og og arbeider mer inntenst, men dette er amatørsynsing. Ellers så har jeg kun 4-5 timer med erfaring så langt, slik at det er litt tidlig. Det som ihvertfall oppleves positivt, er det at motoren oppfører seg akkurat slik en forventer seg at den skal. Den går rolig, akselrerer godt og øker 100% jevnt i alle turtallregister.

Skal komme med flere rapporter, når jeg har mer å berette.

Ettersom båtene våre er ganske like blir det interessant å se. Jeg testet Nidel 300 med KAD 300 motor - og den synes jeg var litt for treg ut av vannet. Derfor valgte jeg D6 310 i stedet. D6 motoren har fått litt kritikk fordi den er tung i forhold til hestekreftene. Jeg har bare 1 times tid på vannet med båten vår, men jeg merket at det ikke var så god aksellerasjon fra 0-10 knop. Det skjer ikke så mye før motoren har passert 1500Omin - men da kommer den som "ei kule". Båten vår topper 39 knop - og det er mer enn forventet. Det viktigste for meg er at vi får en marsjfart på 25-30 knop på lavt turtall, behagelig støynivå og en fleksible motor som raskt kan endre båtens fart når vi kjører i litt sjø. (men jeg må jo innrømme at det er morro å kjøre båt i opp mot 40 knop også da)

Nidelv har nå bygd en 300 sport med D6 350. Den gjør 41 knop - ikke mye mer toppfart på 40hk mer og 70.000 kroner ekstra. Men jeg er ganske sikker på at den går mye fortere i plan fordi D6 350 motoren har kompressor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ettersom båtene våre er ganske like blir det interessant å se. Jeg testet Nidel 300 med KAD 300 motor - og den synes jeg var litt for treg ut av vannet. Derfor valgte jeg D6 310 i stedet. D6 motoren har fått litt kritikk fordi den er tung i forhold til hestekreftene. Jeg har bare 1 times tid på vannet med båten vår, men jeg merket at det ikke var så god aksellerasjon fra 0-10 knop. Det skjer ikke så mye før motoren har passert 1500Omin - men da kommer den som "ei kule". Båten vår topper 39 knop -

På en enkelt fartstest så viste knoptelleren 39,6. Jeg hadde ikke GPS oppe da, slik at jeg fikk se hva den viste. Er også litt usikker på hvilken som er riktigst. Har noen noe å si til det? GPSen viser gjennomgående 2 -3 kn mindre.

Ellers så stemmer det Du sier om at responsen er veldig god, når Du har mer enn 2000 omdr. og vil dra på ytterligere.

På en enkelt fartstest så viste knoptelleren 39,6.  Jeg hadde ikke GPS oppe da, slik at jeg fikk se hva den viste.  Er også litt usikker på hvilken som er riktigst.  Har noen noe å si til det?  GPSen viser gjennomgående 2 -3 kn mindre.

Loggen din viser fart gjennom vannet (den måler vannet som passerer under båten). GPS'en viser fart over havbunnen. Farten over havbunnen (kalles også fart over grunn)varierer med strøm i vannet: har du medstrøm får du større fart - har du motstrøm får du mindre fart over grunnen. Således måles korrekt toppfart med GPS som gjennomsnittet av samme strekning kjørt begge veier.

Vedr. aksellerasjon: vi tok helt enkle 0-20 knops tester da jeg prøvekjørte vår båt sammen med verftet. Da målte vi 0-20 knop på 12-15 sekunder. Dette er ikke veldig bra sammenlignet med f.eks. KOB's Windy 37 med 2xKAD 300. Den bruker ca. 7 sekunder i følge Windy - og det synes jeg er raskt for en så stor båt. Derimot opplever jeg aksellerasjonen som bra fra 10 knop og oppover.

En stor overraskelse fikk jeg da jeg bestilte meg ekstra propell til nye bpten. Jeg har hørt at det kan være kjekt å ha ombord. Jeg tror veil pris på denne ligger på omtrent 15.000 kroner. Den er stor og flott og se på, men så dyr da.. :eek:

Hvordan er motorstøyen i båten din. Jeg har lest et par tester som gir Bavaria litt kritikk på høy motorstøy - har de utbedret støydempingen nå? Og forresten - har du en 29DC eller en 29S?

Hei Puffen

Gratulerer med ny båt. Jeg sjekket litt på nettet og ser at Bavaria 29 ser veldig bra ut. Jeg har også kjøpt ny båt, så nå har jeg to båter på vannet selv om det er midtvinters. Vi får glede oss til våren.

GPS måler farten over land, og den andre måleren registrerer farten gjennom vannet. Jeg har erfart at noen ganger viser de to instrumentene helt likt, og andre ganger kan det variere med et par knop, men hvis det er forskjell er det alltid GPS som viser minst. En interessant test er å gå samme strekning begge veier.

Mvh Bern

Vedr. aksellerasjon: vi tok helt enkle 0-20 knops tester da jeg prøvekjørte vår båt sammen med verftet. Da målte vi 0-20 knop på 12-15 sekunder. Dette er ikke veldig bra sammenlignet med f.eks. KOB's Windy 37 med 2xKAD 300. Den bruker ca. 7 sekunder i følge Windy - og det synes jeg er raskt for en så stor båt. Derimot opplever jeg aksellerasjonen som bra fra 10 knop og oppover.

Hvorfor så opptatt av akselerasjon? Er det egentlig av noen særlig betydning på sjøen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvorfor så opptatt av akselerasjon? Er det egentlig av noen særlig betydning på sjøen?

Tja - jeg tenkte aldri over det før jeg begynte å lese motorbåt tester. Windy fremhever det på sine hjemmeside ved at de har tester fra VP som skriver om dette. For meg er det først og fremst et uttrykk for hvor fort båten kommer ut av vannet og opp i plan - det gjør livet enklere for fører og mer behagelig for passasjerer. Har man mindre motor må man kanskje bruke flaps/drevtrim aktivt for å komme i plan - det trenger man ikke om man har stor motor. Rent praktisk har det størst nytte om man tar båten ut av plan når man møter hindringer/bølger - og så vil komme opp i plan igjen. Da er det greit om det ikke tar så lang tid.

Om man bruker båten til vannsport vil det også ha betydning.

En annen sak som jeg ikke har tenkt på før nå er at det nok er hyggelig for alle andre båter at man ikke bruker lang tid på å komme i plan - for båtene graver jo en del ekstra sjø før den går i plan. Da blir det fort :sailing: store bølger.

[Hvordan er motorstøyen i båten din. Jeg har lest et par tester som gir Bavaria litt kritikk på høy motorstøy - har de utbedret støydempingen nå? Og forresten - har du en 29DC eller en 29S?

Det er en 29 S. Ellers så har jeg ikke gjort noen direkte sammenligning på støy mot andre liknende båter. Jeg opplever imidlertid ikke støyen som direkte plagsom, men jeg vil fosøke med litt etterisolering. Bavaria har plassert en oppbevaring for cockpitbordet på undersiden av motorromsluka. Dette istedet for isolering. Helt tankeløst etter min mening. Kommer ikke til å kjøre opp luka hver gang vi skal legge ned solsenga likevel.

Det er en 29 S.  Ellers så har jeg ikke gjort noen direkte sammenligning på støy mot andre liknende båter.  Jeg opplever imidlertid ikke støyen som direkte plagsom, men jeg vil fosøke med litt etterisolering.  Bavaria har plassert en oppbevaring for cockpitbordet på undersiden av motorromsluka.  Dette istedet for isolering.  Helt tankeløst etter min mening.  Kommer ikke til å kjøre opp luka hver gang vi skal legge ned solsenga likevel.

29 S er en fin båt. VI kikket litt på den før vi kjøpte vår Nidelv 300. Ser av de du skriver at Bavaria ikke har endret på lydfellen sin. Jeg har vært i Leangbukta og observert at Lunde Båt har etterisolert luka på andre Bavaria'er. Mitt inntrykk av D6 motoren er at den støyer mindre enn KAD motorene - men det er ikke vitenskapelig testet med Db meter.

Gratulerer igjen med ny båt. Håper den bringer deg mange fine turer på fjorden. :smiley:

Gratulerer med ny flott båt! Bavariaen virker som en solid og gjennomarbeidet båt. Liker også godt 32 foteren. Mye kvalitetsbåt for pengene. Flott finsh på trearbeidet var også en ting som slo meg da jeg så den på båtmessa i fjor.

Det eneste som trekker ned er at Bavaria har satt noen blodpriser på utstyret på nye båter. Og hvem kjøper en slik båt uten ankervinsj, baugtrøster, plotter osv. Også en liten ting - blåfargen på skroget ville jeg hatt enda mørkere blå. Bavaria sin blåfarge skiller seg litt ut fra en del andre produsenters blåfarge...men det var nå en bagatell da! Nydelig båt på alle måter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...