ashfirelate Startet 18.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2011 Hei godtfolk. Jeg har tenkt en del på å kjøpe meg en liten cabincruiser og har snust litt på Nor-dan 26. Har vært ombor i en for noen år siden men dette var en eldre modell, fra når produksjonen var i norge. Denne husker jeg var veldig fin, med noen smarte løsninger. Lå fint i vannet, og planet forholdsvis lett. Noen nevnte at den kansje skulle flyttes tilbake til norge også? Men nå vet jeg ikke hvem som lager de, hvem som har agenturet etc. Vet de en stud ble produsert parallelt med Nordic Ocean Craft, like båter med forskjellig navn... En annen viktig detalj; er det god kvalitet på båtene? Så om noen vet så blir jeg veldig glad om du deler det med meg. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Nor-Dan 780 er visst den korrekte modellbetegnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
skjellvi Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Har selv en Seaco 780 fra 1997, samme som Nordan 780. Båtene som ble produsert fra 2002 til dag dato er laget i polen, de før blei lage på evje og i flekkefjord på gammle draco fabrikken. Har hatt båten min i 5 år og den er kjørt ca 900 timen, og har ikke noe å klage på ang kvalitet. Båten er veldig bra utnyttet og kan lett brukes om en vil ha en kjapp tur på ettermiddagen eller en lengre ferietur. Båten har det meste av nødvendig utstyr for overnatting som standar. Båten går fint i vannet og planer ut ved ca 17 knop. Båten bør ha en ca 200 hk motor. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Hei, takk for svar skjellvi! Er det 200 du har i din seaco? Hva marsjer båten din på? Toppfart? Har du baugpropell på din? Vi er en familie på fire, to små barn da, men priser småbåtlivet, ønsker en båt under 30", og da kommer man jo ikke utenom å sjekke ut denne Nor-Dan/Seaco. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Tja, helt ok kvalitet? Hadde en Nordan 780 i tre sesonger og var fornøyd med båten. Min var en båt fra 2004 produsert i Polen med KAD32 (163hk). Helt grei båt men man måtte gå over og stramme div. skruer etc. som løsnet i løpet av sesongen. Stort sett anerkjent utstyr. Veldig praktisk innredet, men er dere fire så vokser dere ikke inn i båten. Passer best for to mener jeg. Lettplanende og KADen var nok, 30 på topp og ca. 24 på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Det blir en mest slik til og fra hytten (46nm), inn til byen (8nm) og helgeturer. Så lengre turer med overnatting alle netter i båten var ikke meningen med denne, med at det er muligheter når lysten er der. Så er vi litt fan av dette med kosen i en liten båt Så lenge det bare er litt teiting av skruer og bolter er det jo ikke så gale. Det viktigste for meg er jo at plasten er i god kvalitet og motert ordentlig sammen. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Kjøpte en Nordan 7800 lik 780 2003 modell for 3 år siden. Med Mercruiser 4,2liter 250 hk. Toppfarten skla være 38 knop men klarer bare 36. Marsjer mellom 20-30 knop alt etter vær og vind. Løsningene i båten er topp. Masse plass for to personer. Har vært på ferie i båten i to uker uten problem. Har både ankervinsj og baugpropell. Baugpropellen blir flittig brukt når det blåser sidevind siden den fort blit tatt av vinden. Kan absolutt anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Mamsen Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Vi har en 2000 modell Nor-Dan 780 med VP KAD32 motor. Båten er faktisk den aller siste som ble bygget i Norge og så vidt jeg vet den eneste som er levert med blått skrog. Er svært fornøyd med, og glad i båten. Kjempesmarte løsninger og utrolig godt utnyttet plass. Synes også at det er kjekt med inngang både gjennom frontluke og fra badeplattform. Ikke mye å klage på heller, bortsett fra kalesjeløsningen som jeg synes er klønete. Tror det fungerer bedre med den orginale (Polske) targabøylen, så det har jeg tenkt å montere til våren. Jeg har også montert baugpropell, og er snart ferdig med å trekke og koble kablene. Gleder meg til å teste dette til våren. Har ikke noen plager med at ting løsner eller ryker av inventaret. Båten er jo 11 år, så noe slitasje må man jo regne med, men som sagt, jeg synes kvaliteten er helt ok. Jeg er litt uenig med "Ally" som synes båten er lettplanende med KAD32. Med 4 voksne i båten må jeg bruke flapsen flittig, og det tar litt tid før båten er skikkelig oppe i plan, men pytt, pytt... Vi er svært fornøyd og kan anbefale båten. Forøvrig kan jeg fortelle at Nor-Dan 780 ikke lenger bygges, hverken Polen eller Norge. Jeg vet at det er bygget noen få (en eller flere) i Polen i 2011, men da tror jeg den het Selco 780. Sitér dette innlegget Medlem av Rygge Båtforening Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980 Link to post
Thorlyn Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Var det ikke flere av disse båtene som led av dårlig utført plastarbeid? jeg selv har sett 2 stk med store blærer på skrogsiden hvor gelcoat har sluppet fra laminatet. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kjetil1 Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Jo, man må sjekke plasten godt. Kikket selv på en slik, dengang da jeg hadde klatt med Nordkappen (som pga glimrende service ble omlevert) og fant blærer i plasten i et ca 40cm langt felt like over fenderlist på babord side. Trykket ikke hull, men ga forhandler beskjed om hva jeg fant. Hørte dengang også at de var noe høyreiste og var følsomme for sidevind og la seg mye i sving. Men det er ikke egenerfaring, bare "hearsay"... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ashfirelate Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Regner jo med slike "barnesykdommer" er rettet opp på en brukt båt men er jo godt å vite hva man skal se etter da Springer 28; noen bilder av den flotte båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Og beste måten og finne blærene på, er å sikte langs skroget. Få lyset inn fra forskjellige vinkler og se etter små buler. Ser ut som hvis man har slipt ned gammel rust på en bil og sparklet over, og rusten har fortsatt under sparkelen og løftet den litt... Trom lett på overflaten med fingerneglene og hør etter forandring i lyden. Når man treffer en blære blir lyden mye høyere og hulere. Man hører med en gang at det er noe bob-bob der... Det ser kanskje ikke så smart ut trommende på båten med ett øye lukket, men kan spare deg for mange penger og ergrelser... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ashfirelate Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Og beste måten og finne blærene på, er å sikte langs skroget. Få lyset inn fra forskjellige vinkler og se etter små buler. Ser ut som hvis man har slipt ned gammel rust på en bil og sparklet over, og rusten har fortsatt under sparkelen og løftet den litt... Trom lett på overflaten med fingerneglene og hør etter forandring i lyden. Når man treffer en blære blir lyden mye høyere og hulere. Man hører med en gang at det er noe bob-bob der... Det ser kanskje ikke så smart ut trommende på båten med ett øye lukket, men kan spare deg for mange penger og ergrelser... Kjetil S Blærer og slikt finner jeg nok om det er, (har prøvd meg på støping av en skater 13" for noen år siden, så vet hvordan blærer ser ut for å si det sånn ) det er mer skummelt med den delen av plasten du aldri ser. Har kamerater som jobber både på viknes og NB marine, men ingen av dem hadde erfaring eller hørt noe om denne båten. Er det kvalitetsforskjeller på Seaco contra NorDan? Sitér dette innlegget Link to post
Kyro74 Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 Hei hvor fikk du støpeformen til Skateren fra ? har du den enda? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.