M/S Bastard Startet 19.Desember.2004 Del på Facebook Startet 19.Desember.2004 Jeg lurer på om jeg skal ominnrede dashbordet (cockpit) i Bastard. Kunne tenke meg og flytte noen av intrumentene over til et skap fordi jeg vil ha bedre plass til sjøkartene på dash´en. Derfor kunne jeg tenkt meg et skap, men hvilket matriale er og foretrekke?? Stål? Plast? Plastboksen med sikringer til Suzuki så unektelig lekkert ut! Hvor får man kjøpt alt sånt noe?? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Ta en titt på http://www.elfa.se/no Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Jeg ville ha valgt plast! Det finnes masse å velge i der! Ikke korroderer det heller Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Det blir nok plast ja, der var det mye lækkert gitt Ikke så værst priser heller! Får studere dette i romjula tenker jeg! Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Derfor kunne jeg tenkt meg et skap, men hvilket matriale er og foretrekke?? Stål? Plast? Plastboksen med sikringer til Suzuki så unektelig lekkert ut! Hvor får man kjøpt alt sånt noe?? Jeg har flere koblings og sikringsbokser ombord. Noe i stål mest i plast. Anbefaler selv plast, lett å jobbe med ( boring og saging ), ruster ikke, leder ikke strøm, varer "evig" Stål er mer solid. Men naboene truer med rettsak hver gang jeg fyrer opp stikksaga for å sage et nytt hull... Er skapet plassert et sted der du kan "komme til" å trampe, slå, dytte eller legge noe tung, ville jeg valgt stål. Typen under er modulærskap fra Elektrogrossisten. De fleste leverandører ( ELFA; ELIS; ELEKTROSKANDIA; BILTEMA; CLAS OHLSON ) har tilsvarende Jeg kjøper av "industri" type, da er plasten "seigere" og mer solid. De billigste på Biltema er sprø i plasten, og kan lett knekke / brekke ved slag og støt. Disse "modulæroppbygde" sikringsboksene finnes i mange størrelser. 3, 4,6, 10 eller større. Det meste finnes, en rad, to rader, mange rader. Ikke er de spesielt dyre heller. Den over tror jeg kosta meg 175kr, med mva og alt. Da er DIN skinna inkludert, bentytter du da automatsikringer, kan de "klikkes" rett på. Enkelt og greit. Fint å kunne stenge lokket, man hindrer da utilsiktet betjening, samt at utstyret blir vantett. Alternativet er sånne små bokser, fra ELFA eller andre. Har selv brukt Tupperware bokser, bokser fra OBS; REMA, RIMI og EUROPRIS opp gjennom årene. Til småbehov ( innkapsling av formotstand, innkapsling av spenningsregulator, kan f.eks en filmboks fra en vanlig 35mm film benyttes, eller den fine boksen kabelskoene ( 50 pakk ) fra Biltema kommer i. Stort sett er det fantasien som setter grenser. Kikk litt på Elfa katalogen, Biltema katalogen, og Clas Ohlson katalogen, så finner du garantert noe du kan bruke. Siste alternativ kan være å lage boksen selv, i f.eks finerplater som plastes inn, enten med epoy, eller vanlig polyester. Bokser kan også lages av pleksi, men jeg vil IKKE at noen skal kunne SE inni boksen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Her finner du bilde av en annen løsning, snekret sammen en møkkafredag ( regn og kaldt ) i fellesferien, med en boks fra ELFA og en sikringstavle fra BILTEMA. Denne "Pultlådan" finnes i et utall varianter, igjen se i ELFA katalogen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Det er lekkert ja, og så blir alt så mye ryddigere! Og alt det elektriske blir så mye enklere og legge opp når man får dette i skap som kan plasseres lett tilgjengelig! Når det gjelder prisene ble jeg positivt overasket! Jeg har vurdert og plassere noen av instrumentene på dash også i skap, for og få mere plass til kart. Og for og unngå påvirkning av kompass. Man har jo uansett ikke behov for motorinstrumenter på dash, disse kan plasseres i en pen pultboks oppunder taket (over styrposisjon) Her vil det nok blir litt spørring og graving ettehvert da jeg ikke er noen kløpper på komponenter. De sikringene? er de for 12 eller 220 v.? Eller spiller det ingen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Her la vi inn svar samtidig! Pultboks er jo helt lekkert da Begynner og krible i fingrene! Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Kapslinger av alle typer finner du også her Ensto Selges av de fleste grossister Hilsen Cato Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Hei B3K ! joda, automatsikringene på bildet er godkjent for både ->80VDC og 220VAC. Altså til bruk på lavspent kretser i båt. Dette gjelder ikke alle typer ( Ikke Biltema, eller Clas Ohlson om jeg ikke husker feil) Dette skal selger kunne svare på, eller slå opp. Jeg har IKKE fått konstatert spenningstap i disse ved full last, men det kommer.. Uansett, benyttes bra kabler osv, er du nok trygg. Den pultboksen hadde alu lokk, kjekt å jobbe med.. Du kan lese mer om vår diskusjon vedr. automatikringer bla a HER Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Ettersom vi var inne på strømskap i stål, får jeg vise bilde av hva som har sitti i Jokeren siden tidenes morgen. Stål, industrikvalitet, og med brytere osv av skikkelig kvalitet. Etter hva jeg kan bedømme, produsert i Yngre Jernalder, like fint som den dagen der var nytt. Skap og brytere garantert klart for 30 nye år. Akkurat nå befinner deg seg på hobbyrommet for en oppgradering til fler kurser, sjekk av sikringskurser og omkabling. Ukurante kontakter fjernes, og erstattes med fler brytere. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Det er det sier, dette er ryddig! Dette går jeg for, så får jeg god plass til kart på dash´en. Og så er det ålreit med skikkelige brytere også, selv om jeg vil bruke de panelene jeg allerede har kjøpt. De blir felt inn i et lokk eller skapdør. Skal bli fint og slippe og arbeide inni i et trangt dashbord Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Heisan, sjekk også opp www.belko.no Utrolig mye lekkert der, samt personale (kjenner dem) er veldig behjelpelige samt flinke !! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Desember.2004 Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Etter hva jeg kan bedømme, produsert i Yngre Jernalder, like fint som den dagen der var nytt. Skap og brytere garantert klart for 30 nye år. Suzuki Hei Suzuki, det er jo lekkert, berre lekkert! Men det er neppe fra den yngre jernalder - med mindre jeg selv er fra samme tidsalder..... Bryterne/venderne kjenner jeg nemlig svært godt; de er fra "Krauss & Naimer" og jeg har selv brukt hundrevis av dem da jeg drev med prosjektering og idriftsettelse av automatiseringsanlegg for meierier og ysterier på tidlig 1970-tall. Tar jeg ikke feil så er K&N fortsatt kurrant hyllevare.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jonol Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 (redigert) Tar jeg ikke feil så er K&N fortsatt kurrant hyllevare.... mvh Poseidon Det stemmer. K&N er fortsatt høyst oppegående. Redigert 21.Desember.2004 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Suzuki Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Er det noen som veit hvor disse K&N bryterne selges over disk i Oslo området ? Hadde tenkt meg et "standardpanel" felt inn nederst til v. men er ikke sikker lengre. Kanskje 4 små K&N brytere var et like bra valg ? Samt mer " i stil" med resten.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Geir Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Er det noen som veit hvor disse K&N bryterne selges over disk i Oslo området ? Vet ikke om de selges over disk, men det er Norsk solenoid som har agenturet. Har skjønt at du er i bransjen, å du kan sikkert få kjøpt noe der. Alternativt så har EFA agenturet til en av konkurentene, nemlig Sälzer. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Hva koster en sånn Sälzer bryter, som ligner på de jeg har ? ( enpolet on-off ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Geir Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Hva koster en sånn Sälzer bryter, som ligner på de jeg har ? ( enpolet on-off ) Suzuki Finner det ut i morgen. Jeg driver også og bygger nytt el-anlegg. Skal bruke denne typen brytere Bruker helt bevist "vribrytere", da det er veldig enkelt å se om de står på eller av. Har tenkt å bruke rød ring på de som normalt skal være slått av når båten er i ro. Feks,. lanterner, GPS, PC, vindusviskere osv. Grønt til det som normalt skal stå på. Feks. trykkvannspumpe, radio/cd spiller etc. Ulempen med disse er at det er max 10A, men det skulle vel holde til det meste? eller??? Geir Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Elfa kan jo være et passende sted å se seg om etter brytere, f.eks disse: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2011411.htm Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Finner det ut i morgen. Jeg driver også og bygger nytt el-anlegg. Skal bruke denne typen brytere Bruker helt bevist "vribrytere", da det er veldig enkelt å se om de står på eller av. Har tenkt å bruke rød ring på de som normalt skal være slått av når båten er i ro. Feks,. lanterner, GPS, PC, vindusviskere osv. Grønt til det som normalt skal stå på. Feks. trykkvannspumpe, radio/cd spiller etc. Ulempen med disse er at det er max 10A, men det skulle vel holde til det meste? eller??? Geir Fine brytere. Ideen med rød / grønn markering var rett og slett.....sjennial... Og min personlige mening er at 10A bør holde til det meste. For det er ganske så sikkert 10A kontinuerlig, tåler sikkert mer i "peak". Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 3.Januar.2005 Del på Facebook Svart 3.Januar.2005 Ingen som har en sånn K&N bryter i "deler" liggende ? Som den observante ser, mangler senterskruen til INSTRUMENT I,( dårlig belysning ved demontering ) og den skruen er LITEN. Selfølgelig mot portopenger.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Geir Svart 3.Januar.2005 Del på Facebook Svart 3.Januar.2005 Ingen som har en sånn K&N bryter i "deler" liggende ? Som den observante ser, mangler senterskruen til INSTRUMENT I,( dårlig belysning ved demontering ) og den skruen er LITEN. Selfølgelig mot portopenger.. Suzuki Er på reisefot, men jeg tror jeg har en slik liggende på jobben. (Vareprøve fra konkurenten ) Er tilbake på torsdag, send meg en IM/mail og minn meg på det (Hukommelse omtrent som en teflonpanne ) Geir Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Da har jeg funnet et lanterne kontroll skap jeg ønsker meg, men prisen 18000,- må vel være riv ruskene gal Har sendt mail for oppklaring. Her er skapet Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Antagelig ikke. For yrkesbruk ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.