Jump to content

Strøm/instrument skap Hvor får man tak i det?


M/S Bastard

Recommended Posts

18000,- er nok en smule overpriset ja  :eek:

Den nye modellen 4720 med 1 x 8 kanaler har en liste pris på 8500,-

 

Vel er produktene vi lager på Tranberg ikke av den billige sorten men det må jo være grenser  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, billig var det ikke på Jeppe Juul eller hva det var.

Har sjekket sidene til Tranberg også. 8500 er da nok det også. Dere har ikke den gamle typen til en hyggelig baatplassen.no pris da :wink:

 

Men nå har jeg sendt mail til Fornæs skibsophug og til Fosen gjennvinning så får vi se om de har noe til vrakpris.

Link to post

Er det vanskelig og lage seg ett slikt skap som indikerer at lanternene fungerer?

Hmm - hva med å mekke til noe basert på det systemet som Volvo har benyttet i bilene sine i en årrekke? Dette systemet er basert på at det skal gå like stor strøm til pæresettet på høyre som på venstre side av bilen. Hvis det blir ubalanse her pga. at en av pærene er defekt, så tenner varslingslampa for "defekt pære". Hvis du har 4 lanterner (SB, BB, front og akter), så burde det gå å kople disse til kontrollenheten slik at 2 og 2 simulerer hhv. høyre og venstre side på bilen. Dette forutsetter selvsagt at du har like sterke pærer i begge disse lanterneparene.

 

Jeg kjenner ikke til hva slags enhet som benyttes for strømovervåkningen, eller hva den egentlig består av, men dette bør du kunne få svar på hos et Volvo-verksted. En brukt kontrollenhet burde finnes på nærmeste bilopphoggeri. Så vidt jeg vet er systemet benyttet på både 240, 740 og 940 (og sikkert også 850 og V/S70).

 

Den dagen jeg skaffer meg så stor båt at det tar for lang tid å gå rundt og sjekke lanterner, så kanskje jeg vurderer noe lignende... :cool:

(klarte bare ikke å dy meg) :wink:

Link to post

Den dagen jeg skaffer meg så stor båt at det tar for lang tid å gå rundt og sjekke lanterner, så kanskje jeg vurderer noe lignende...  :cool: 

(klarte bare ikke å dy meg)  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe....jo det er ikke så greit med svææær båt serru :wink:

 

Neida, jeg har tenkt en del på det elektriske opplegget.

Jeg kunne tenkt meg og ha lanterne skap, og ett skap til for diverse annet elekrist for og slippe og dra så mye kabel.

Dashbord/instrument panel er ofte benyttet til alt annet og ha kart på, så jeg tenkte og bygge om dashbordet slik at jeg kan ha kartet foran nesa :yesnod:

Motorinstrumenter er tenkt og ha i konsoll oppunder taket.

 

Vi får se hvordan det tar i vei etterhvert, men takker for alle tips

Link to post

Ang. lage et eget lanternepanel:

 

Ingen problem,bare å bruke en lysdiode i serie med lanternen, ryker lanternepæren vil også lysdioden slutte å lyse.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg misforstår deg, men for å få en lanterne til å lyse må den ha mange ganger så stor strømstyrke som en lysdiode tåler.... Det jeg sier er at de ikke kan kobles i serie. Når lysdioden lyser vil lanternen i beste fall gløde svakt....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Her finner du bilde av en annen løsning, snekret sammen en møkkafredag ( regn og kaldt ) i fellesferien, med en boks fra ELFA og en sikringstavle fra BILTEMA.

Bilde

Bilde

 

Denne "Pultlådan" finnes i et utall varianter, igjen se i ELFA katalogen..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ha titta på disse noen uker siden hos Biltema og jeg er meningen at produsenten/

hoveddistributoren er Osculatti.

 

Osculatti-panellene kan fås med påtrykket navn av hvem som helst, når antallet ved bestillingen stemmer.

Er det sånt, så anbefaler jeg ikke å bruke disse i sjøområdet, verken ute eller inne

fordi sikringsholdere ruster og/eller "klikk"-holdere knekkes ganske fort.

 

Hilsen

Jørg

Link to post

...Er det vanskelig og lage seg ett slikt skap som indikerer at lanternene fungerer?

HER er innlegget jeg mente om tips rundt hvordan lage lanterne indikatorer. Det PerStrh skriver mener jeg bør kunne fungere. Ikke koster det noe særlig heller. Jeg tenkte å bygge meg kontrollpanel til 37'n basert på denne teknikken selv. I teorien kan vel dette utvides til å brukes på alle strømforbrukere man vil ha visuell indikering på, så lenge man passer på å bruke komponenter som tåler strømmen man vil overvåke. Bruker man lamper, som foreslått, bør man komplettere panelet med en lampetestknapp slik at man får testet lampene nå og da. Evt. at man kobler det opp på samme måten som oljelampe o.l. som lyser noen sekunder etter start for å få en visuell kontroll på at lampene er OK.

 

Jeg tenkte å ta et bilde som viser båten i siluett. Dette tenkte jeg å behandle i et dertil egnet program hvor det finnes funksjon for å lage omriss av objektet på bildet. Jeg sitter da igjen med en slags strektegning av båten. Dette tenkte jeg å ta med til et reklamebyrå som kan printe det ut i folie til meg. Dette tenkte jeg så å sette på en passende boks, plassere indikatorlampene der de respektive lanternene sitter, og vips så har en en visuell presentasjon av ståa.

Link to post

Takker Dilla!

 

Hmmm...spørs om jeg får til og lage dette da :rolleyes:

Er ikke helt stødig på loddebolt og greier.

 

Men dette går vel og lage som en slags modul eller noe slik at sånne som meg bare har til oppgave og koble til de respektive ledninger etterpå. Samt finne et egnet skap....eller?

 

Venter på svar fra Fornæs og Fosen så får vi se, det er sikkert 24v men det har kanskje ikke så mye og si. Bortsett fra og bytte pærer i skapet

Link to post

Takker Dilla!

 

Hmmm...spørs om jeg får til og lage dette da :rolleyes:

Er ikke helt stødig på loddebolt og greier.

 

Men dette går vel og lage som en slags modul eller noe slik at sånne som meg bare har til oppgave og koble til de respektive ledninger etterpå. Samt finne et egnet skap....eller?

Dette klarer du. Det er jo bare ei diode og ei lampe som er involvert pr. "abonnent" som du vil overvåke. Men vil du bytte bort tilvirking av dette i en annen vennetjeneste, er det ikke noe problem å bygge dette ferdig i en boks med rekkeklemmer hvor man kobler respektive lanterneledning en tur innom. En slik sak vil jeg tro mange bygger på et par timer når materialene er innen rekkevidde.
Link to post

Dette klarer du. Det er jo bare ei diode og ei lampe som er involvert pr. "abonnent" som du vil overvåke. Men vil du bytte bort tilvirking av dette i en annen vennetjeneste, er det ikke noe problem å bygge dette ferdig i en boks med rekkeklemmer hvor man kobler respektive lanterneledning en tur innom. En slik sak vil jeg tro mange bygger på et par timer når materialene er innen rekkevidde.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje ikke så ille alikevel.

Kunne du eller andre som er litt bevandret i elekronikk lage en skisse på oppkobling.

Dette med rekkeklemme er jo enkelt, kan jo da som du har nevnt også koble til andre saker og ting som kan overvåkes

Link to post

Den dagen jeg skaffer meg så stor båt at det tar for lang tid å gå rundt og sjekke lanterner, så kanskje jeg vurderer noe lignende...  :cool: 

(klarte bare ikke å dy meg)  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte samme tanke til å begynne med men det vil jo være nyttig, pæren vil jo garantert gå under bruk og hvis du da er ute og kjører i mørke er jo muligheten for at du ikke gjør deg synlig veldig tilstede :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Har tenkt litt på forslaget til PerStrh. Er det noen spesiell grunn til å bruke en diode istedenfor en motstand som tåler den aktuelle strømmen? Uansett er det vel spenningstapet vi er på jakt etter slik at man kan henge på noe som vil lyse når det går strøm i kretsen?

 

Det jeg lurer på, er om det hadde latt seg gjøre å bruke en lysdiode og motstand for å oppnå samme effekten. Lysdioder trenger jo ofte mindre strøm for å lyse, dvs man kan klare seg med mindre spenningstap over det som kontrollkilden henter spenning fra, noe som er gunstig for sluttbrukeren i andre enden (Lanternen). Vi vil jo ikke ha altfor lav spenning i andre enden. På kjøpet ryker jo lysdioder sikkert mindre sjelden enn en vanlig lampe.

 

Hva tror de elektronikklærde om dette? Burde kunnet resonnert meg fram til dette selv, men... Det er så mange år siden jeg hadde dette på skolen... Og så er det så sent på kvelden... Og så... See?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...