M/S Bastard Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Antagelig ikke. For yrkesbruk ser det ut til. <{POST_SNAPBACK}> Mnja, men alikevel! Får jo en fin trebåt til den prisen. Er det vanskelig og lage seg ett slikt skap som indikerer at lanternene fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
tfjelde Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Da har jeg funnet et lanterne kontroll skap jeg ønsker meg, men prisen 18000,- må vel være riv ruskene gal Har sendt mail for oppklaring. Her er skapet <{POST_SNAPBACK}> 18000,- er nok en smule overpriset ja Den nye modellen 4720 med 1 x 8 kanaler har en liste pris på 8500,- Vel er produktene vi lager på Tranberg ikke av den billige sorten men det må jo være grenser Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 18000,- er nok en smule overpriset ja Den nye modellen 4720 med 1 x 8 kanaler har en liste pris på 8500,- Vel er produktene vi lager på Tranberg ikke av den billige sorten men det må jo være grenser <{POST_SNAPBACK}> Ja, billig var det ikke på Jeppe Juul eller hva det var. Har sjekket sidene til Tranberg også. 8500 er da nok det også. Dere har ikke den gamle typen til en hyggelig baatplassen.no pris da Men nå har jeg sendt mail til Fornæs skibsophug og til Fosen gjennvinning så får vi se om de har noe til vrakpris. Sitér dette innlegget Link to post
stko Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 (redigert) Ang. lage et eget lanternepanel: Ingen problem,bare å bruke en lysdiode i serie med lanternen, ryker lanternepæren vil også lysdioden slutte å lyse. Redigert 2.Oktober.2005 av stko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Er det vanskelig og lage seg ett slikt skap som indikerer at lanternene fungerer?Hmm - hva med å mekke til noe basert på det systemet som Volvo har benyttet i bilene sine i en årrekke? Dette systemet er basert på at det skal gå like stor strøm til pæresettet på høyre som på venstre side av bilen. Hvis det blir ubalanse her pga. at en av pærene er defekt, så tenner varslingslampa for "defekt pære". Hvis du har 4 lanterner (SB, BB, front og akter), så burde det gå å kople disse til kontrollenheten slik at 2 og 2 simulerer hhv. høyre og venstre side på bilen. Dette forutsetter selvsagt at du har like sterke pærer i begge disse lanterneparene. Jeg kjenner ikke til hva slags enhet som benyttes for strømovervåkningen, eller hva den egentlig består av, men dette bør du kunne få svar på hos et Volvo-verksted. En brukt kontrollenhet burde finnes på nærmeste bilopphoggeri. Så vidt jeg vet er systemet benyttet på både 240, 740 og 940 (og sikkert også 850 og V/S70). Den dagen jeg skaffer meg så stor båt at det tar for lang tid å gå rundt og sjekke lanterner, så kanskje jeg vurderer noe lignende... (klarte bare ikke å dy meg) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2005 Den dagen jeg skaffer meg så stor båt at det tar for lang tid å gå rundt og sjekke lanterner, så kanskje jeg vurderer noe lignende... (klarte bare ikke å dy meg) <{POST_SNAPBACK}> Hehe....jo det er ikke så greit med svææær båt serru Neida, jeg har tenkt en del på det elektriske opplegget. Jeg kunne tenkt meg og ha lanterne skap, og ett skap til for diverse annet elekrist for og slippe og dra så mye kabel. Dashbord/instrument panel er ofte benyttet til alt annet og ha kart på, så jeg tenkte og bygge om dashbordet slik at jeg kan ha kartet foran nesa Motorinstrumenter er tenkt og ha i konsoll oppunder taket. Vi får se hvordan det tar i vei etterhvert, men takker for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Ang. lage et eget lanternepanel: Ingen problem,bare å bruke en lysdiode i serie med lanternen, ryker lanternepæren vil også lysdioden slutte å lyse. <{POST_SNAPBACK}> Mulig jeg misforstår deg, men for å få en lanterne til å lyse må den ha mange ganger så stor strømstyrke som en lysdiode tåler.... Det jeg sier er at de ikke kan kobles i serie. Når lysdioden lyser vil lanternen i beste fall gløde svakt.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Batdilla Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Et dansk medlem postet en beskrivelse på hvordan man kan bygge en tavle som indikerer om lanternene er i orden eller ikke. Merket meg oppskriften fordi den virket veldig fornuftig på meg. Husker ikke tråden og har ikke tid til å lete den fram akkurat nå, men den ligger i databasen et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Jobe Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Her finner du bilde av en annen løsning, snekret sammen en møkkafredag ( regn og kaldt ) i fellesferien, med en boks fra ELFA og en sikringstavle fra BILTEMA. Denne "Pultlådan" finnes i et utall varianter, igjen se i ELFA katalogen.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Jeg ha titta på disse noen uker siden hos Biltema og jeg er meningen at produsenten/ hoveddistributoren er Osculatti. Osculatti-panellene kan fås med påtrykket navn av hvem som helst, når antallet ved bestillingen stemmer. Er det sånt, så anbefaler jeg ikke å bruke disse i sjøområdet, verken ute eller inne fordi sikringsholdere ruster og/eller "klikk"-holdere knekkes ganske fort. Hilsen Jørg Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 ...Er det vanskelig og lage seg ett slikt skap som indikerer at lanternene fungerer? HER er innlegget jeg mente om tips rundt hvordan lage lanterne indikatorer. Det PerStrh skriver mener jeg bør kunne fungere. Ikke koster det noe særlig heller. Jeg tenkte å bygge meg kontrollpanel til 37'n basert på denne teknikken selv. I teorien kan vel dette utvides til å brukes på alle strømforbrukere man vil ha visuell indikering på, så lenge man passer på å bruke komponenter som tåler strømmen man vil overvåke. Bruker man lamper, som foreslått, bør man komplettere panelet med en lampetestknapp slik at man får testet lampene nå og da. Evt. at man kobler det opp på samme måten som oljelampe o.l. som lyser noen sekunder etter start for å få en visuell kontroll på at lampene er OK. Jeg tenkte å ta et bilde som viser båten i siluett. Dette tenkte jeg å behandle i et dertil egnet program hvor det finnes funksjon for å lage omriss av objektet på bildet. Jeg sitter da igjen med en slags strektegning av båten. Dette tenkte jeg å ta med til et reklamebyrå som kan printe det ut i folie til meg. Dette tenkte jeg så å sette på en passende boks, plassere indikatorlampene der de respektive lanternene sitter, og vips så har en en visuell presentasjon av ståa. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Takker Dilla! Hmmm...spørs om jeg får til og lage dette da Er ikke helt stødig på loddebolt og greier. Men dette går vel og lage som en slags modul eller noe slik at sånne som meg bare har til oppgave og koble til de respektive ledninger etterpå. Samt finne et egnet skap....eller? Venter på svar fra Fornæs og Fosen så får vi se, det er sikkert 24v men det har kanskje ikke så mye og si. Bortsett fra og bytte pærer i skapet Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Takker Dilla! Hmmm...spørs om jeg får til og lage dette da Er ikke helt stødig på loddebolt og greier. Men dette går vel og lage som en slags modul eller noe slik at sånne som meg bare har til oppgave og koble til de respektive ledninger etterpå. Samt finne et egnet skap....eller? Dette klarer du. Det er jo bare ei diode og ei lampe som er involvert pr. "abonnent" som du vil overvåke. Men vil du bytte bort tilvirking av dette i en annen vennetjeneste, er det ikke noe problem å bygge dette ferdig i en boks med rekkeklemmer hvor man kobler respektive lanterneledning en tur innom. En slik sak vil jeg tro mange bygger på et par timer når materialene er innen rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Dette klarer du. Det er jo bare ei diode og ei lampe som er involvert pr. "abonnent" som du vil overvåke. Men vil du bytte bort tilvirking av dette i en annen vennetjeneste, er det ikke noe problem å bygge dette ferdig i en boks med rekkeklemmer hvor man kobler respektive lanterneledning en tur innom. En slik sak vil jeg tro mange bygger på et par timer når materialene er innen rekkevidde. <{POST_SNAPBACK}> Kanskje ikke så ille alikevel. Kunne du eller andre som er litt bevandret i elekronikk lage en skisse på oppkobling. Dette med rekkeklemme er jo enkelt, kan jo da som du har nevnt også koble til andre saker og ting som kan overvåkes Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 (redigert) Det kan f.eks. bli omtrent som skissert nedenfor: Rekkeklemmene kan selvsagt settes på boksen, inni boksen eller hvor man måtte ønske. Og så kan man selvsagt bygge mange enheter inn i samme boks med et felles "display" til lyspærene. Redigert 3.Oktober.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Den dagen jeg skaffer meg så stor båt at det tar for lang tid å gå rundt og sjekke lanterner, så kanskje jeg vurderer noe lignende... (klarte bare ikke å dy meg) <{POST_SNAPBACK}> Tenkte samme tanke til å begynne med men det vil jo være nyttig, pæren vil jo garantert gå under bruk og hvis du da er ute og kjører i mørke er jo muligheten for at du ikke gjør deg synlig veldig tilstede Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Batdilla Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 Har tenkt litt på forslaget til PerStrh. Er det noen spesiell grunn til å bruke en diode istedenfor en motstand som tåler den aktuelle strømmen? Uansett er det vel spenningstapet vi er på jakt etter slik at man kan henge på noe som vil lyse når det går strøm i kretsen? Det jeg lurer på, er om det hadde latt seg gjøre å bruke en lysdiode og motstand for å oppnå samme effekten. Lysdioder trenger jo ofte mindre strøm for å lyse, dvs man kan klare seg med mindre spenningstap over det som kontrollkilden henter spenning fra, noe som er gunstig for sluttbrukeren i andre enden (Lanternen). Vi vil jo ikke ha altfor lav spenning i andre enden. På kjøpet ryker jo lysdioder sikkert mindre sjelden enn en vanlig lampe. Hva tror de elektronikklærde om dette? Burde kunnet resonnert meg fram til dette selv, men... Det er så mange år siden jeg hadde dette på skolen... Og så er det så sent på kvelden... Og så... See? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 3.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2005 En lysdiode trenger ofte 1,5-2V for å lyse. F.eks. "HLMP4740" skal ha 1,8V og trekker 7mA. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 En lysdiode trenger ofte 1,5-2V for å lyse. F.eks. "HLMP4740" skal ha 1,8V og trekker 7mA.OK, det er et argument jeg kjøper tvert. Takk for opplysningen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 (redigert) Fikk mail fra Fornæs i dag, og dette skapet er det som lignet mest på det jeg viste bilde av! Har ikke fått vitale mål enda men ser ikke så stort ut. Her er det plass til andre saker også. Fordelen er at det kan bygges inn! Bilde er kanskje full størrelse, det så jeg jo nå Redigert 5.Oktober.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.