Jump to content

RSRK Kragerø søker etter mannskap til frivillig bemannet skøyte


Bitteliten

Recommended Posts

https://www.facebook.com/tryggpasjoen

 

her finns gode muligheter til å lære mye. Atpåtil er skøyta utstyrt med to D6 435er for de som er nysgjerrige på hvordan disse motorene fungerer.

Har man ambisjoner om å lære mye kan man få tatt sikkerhetskurs, båtførerbevis, VHF kurs, førstehjelpskurs, hjertestarterkurs, D5L, hurtigbåtførerkurs mm. Mange muligheter om man stiller litt opp her.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt synes jeg nivået var litt lavt, forstår selvfølgelig at redningskorpsene også fungerer som en slags læreinstitusjon for medlemmene, og at man ikke kan forvente for mye av frivillige. Med håp om å ikke tråkke noen på tærne nå, syns jeg kanskje miljøet var litt "bondsk", noe jeg også forstår, da flere sjøfolk jeg har snakket med ikke er så veldig interessert i å jobbe frivillig med yrket sitt da de har fri(samt at vaktordningene ikke passer med turnusordningene deres).

 

Må understreke at det var på ingen måte meningen å "sverte" RSRK Vestfold, alle redningskorpsene er gode initiativ, og viktig for kysten vår.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hadde gleden av en tur ombord i dag i Lillesand da båten er på utlån til Kristiansand, og de hadde et slepeoppdrag fra Lillesand til Kristiansand med en båt som ble skadet i opplag i vinter.

Båten er under utprøving av mannskap her i et par uker og skal deretter tre uker til Arendal for tilsvarende.

Gutta ombord var kjempefornøyde med båten og håpet deres tur kom til å få slikt utstyr. Nå er det vel alltid litt rariteter med en protype, men dette lages det lister på og så blir det vel en evaluering til slutt.

En liten "pussighet" er at hvis man skal starte vinduspusserne så skal det ikke mye til før man treffer nødknappene som stopper begge motorene! Disse sitter tett inntil hverandre og litt sjø og kast og hiv så blir det moro. Også litt rart at jeg med mine mange centimeter ikke nådde ned til dørken når jeg satt i førersetet? Tungstyrt og pumpa til autopiloten var alt for liten ble det også meldt, men dette er jo ting som kan gjøres noe med vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Interessant at du deler erfaringene med oss :smiley:

 

Uni Kragerø var jo ganske kraftig på grunn - så da har de altså fått lappet henne sammen igjen nå :giggle:

 

Var det ikke flyttbare benstøtter på fører/bestmanns stolen? høres rart ut - for det er viktig for å ta opp støt i mye sjø.

 

Dette er vel første korpsbåten med VP motorer - pratet dere noe om de? Var det elektroniske gasskontroller og mekaniske spaker på skjoldene til vannjetene? eller var det kanskje joystick styring slik Sundt klassen har?

 

Kristiansandkorpset er ikke de eneste som sikler på ny båt. Neste i denne klassen er nettopp sjøsatt og den skal til Stavanger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jeg kjenner båten litt. Det er elektroniske gasskontroller og mekaniske spjeld. Førerstol ble hevet nå for er par måneders tid siden.

Bøylen som en hekter seg til som går rundt baugen lå midt i horisonten så de hevet setet litt. Båten løfter baugen ganske mye mer enn forventet.

Vannlinje skal senkes. Det er ikke benstøtter der ennå men det arbeides det med.

"Nomen" send med et tlf nr så kan du bli med som gjest å se hva vi holder på med hvis det er av interesse.

Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt at ved levering fra verftet så fikk de ikke startet den ene motoren som så ble skiftet ut. Fikk ikke inntrykk av at de som nå var ombord var kjent med noen andre problemer med motorene.

Ikke joystick styring og tung på rattet, noe de klaget over. Ingen regulering på beinstøttene som som sagt var for lave/langt nede for mine 190cm!

De kommenterte også at stolsetene var varme å sitte i, og det er jo ikke så varmt for tiden.

Ble nevnt at det skal bygges tre til, men vet ikke noe mere om det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...