Jump to content

Rydding i seilbåten - for mye "kjekt å ha". Hva trengs egentlig?

Tranen2

Recommended Posts

Begynte å rydde i seilbåten i går. Ut gikk all slags sommer-barneleke-ting, opp og ut gikk overlevelsesdraktene, 5 hester'n og mye annet... Kjøpte en liten verktøykasse og en verktøyveske på BT for å organisere litt.

Da jeg var ferdig lå det en haug meg div tau og en haug med slanger / slangekapp + pluss endel kabel og ledninger på dørken foran meg.

Hva i alle dager trenger jeg og hva kan jeg kaste?

ALT kan vel ikke være "kjekt å ha" ?

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Ja godt spørsmål.

Jeg rydder båten hver høst og tar ut alt. På våren er det regattaseiling først og fremst så da putter jeg inn sikkerhetsutstyr til og med kategori 4 (færderseilasen) samt fendere og fortøyningstau. Selvsagt puter, bord, noe glass/bestikk samt kokeapparat. Jeg har et langt dreggtau med litt kjetting som jeg strengt tatt kunne ha lettet litt men for meg er det viktig sikkerhetsutstyr.

I ferien hiver min kone inn ALT. Etter ferien tar jeg ut igjen men beholder litt ekstra.

Av ekstra ting har jeg med meg noe verktøy++ : Fastnøkkelsett, kabelskotang, noen skrujern, slangeklemmeskrujern, litt enkeltleder kabel, div kabelsko, elektroteip, vulketeip, reim til dynamo, reim til SV pumpe.

Til seiling: Spinnakertape, mylarteip, et par reserveblokker, noen sjakler, riggsplinter.

Blir litt men har aldri brutt en regatta pga utstyr.

:cheers_wine:

Har akkurat tatt jobben i min egen båt: tømt ALT og båret det hjem i garasjen. Kun det som trengs skal tilbake igjen. Det overrasket meg STORT hvor mye rart jeg hadde gjemt alle mulige steder i båten. Jeg skal ha rikelig med verktøy, filtre/reimer, kniver, vester og tauvverk tilbake igjen - men det er svært store mengder med ting som ikke blir med igjen, og i hvis det blir med så holder det nok med 1 eksemplar av hver ting.

Så skal jeg ha en ting inn som jeg ikke hadde: en flaske eller kanne med ren diesel slik at jeg kan fylle opp diesel-for-filter igjen ved "nødskift".

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Siden jeg har vært i Marinen så er jeg optatt av stil sjømannskap og at ting er i orden! så har jeg minst mulig unødvendige ting i båten og må ha det sjøklart til en hver tid! jeg har sånne kasser fra Europis med lokk som jeg har i stuverommene der løse gjennstander havner. Tting som av en eller annen grunn har havna på dørken eller er på plasser dem ikke burde være havner også der!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...