Brumm Startet 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2011 Lå over i båten med dieselvarmeren i gang her en natt. Det var frost om morgenen, så glad jeg hadde varme. Jeg har en fast montert CO varsler fra Fireboy og i tillegg en enklere sak kjøpt hos Clas O. Fireboy vet jeg ikke om virker lenger, har hørt at slike varslere har begrenset levetid. Utpå dagen tenkte jeg at jeg ville teste varsleren fra Clas O. Jeg holdt derfor foran eksosutslippet til varmeren, og regnet med at den skulle hyle med en gang. Men nei, ikke en lyd. Holdt der i et minutt ca. Dette må da være falsk trygghet på sitt værste? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Det er vel ikke sikkert at den testen er kvalitativ god nok. Legg heller varsleren inn i en tom brødpose (plast). Blås opp posen med eksosen fra varmeren. Da bør du få en nokså omgående reaksjon. Min er testet og virker. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Både CO og Gass varslerene ombord, begge fra Clas Ohlson. Har blitt testet i år, begge alarmene funker som de skal. CO varseleren fikk noe hikk upp en natt i sommer. Alarmen gikk, selv om hverken varmer eller motor var i gang. Blinket for feil. Byttet batteri da fungerte den som den skulle igjen. Disse varslerene bør vel byttes etter max 5 år, mener jeg å ha lest. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
-morten- Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Har ikke greie på det men det må vel være en hviss mettning i lufta. Ikke sikkert det kommer så veldig mye co2 utav en sånn varmer på kort tid... Tror neppe dem selger dtektorer som ikke virker! selv om dem er fra Biltema eller chlas Ohlson! Redigert 20.Oktober.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nordan family 27 Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Min varsler fra Chlas skal reagere litt ulikt i forhold til hvor stor konsentrasjonen er og hvor lenge den varer i forhold til hvor fort det blir farlig å oppholde seg der. Dersom vi har for lite lufting om natta blinker den rødt om morningen, så da er vel lufta for dårlig, men ikke rukket å bli så dårlig at den hyler ennå. Nå har jeg tatt hjem min for vinteren da båten ikke skal brukes - minnes at disse hadde det best i plussgrader? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Det er vel ikke sikkert at den testen er kvalitativ god nok. Legg heller varsleren inn i en tom brødpose (plast). Blås opp posen med eksosen fra varmeren. Da bør du få en nokså omgående reaksjon. Min er testet og virker. Dette er en etter min ringe mening en test (som i likhet med min) er veldig "snill" mot varsleren. Ok, man finner ut om den virker i det hele tatt eller ikke ved å plassere den i et ekstremt CO miljø. Man kan jo tenke seg hvor stint CO miljøet er det er inne i en plastpose som blåses opp av ren eksos. Og hyler den ikke der, virker den jo ikke i det hele tatt. Men tenk deg i en liten båt, det er en liten lekkasje i varmeren som gjør at det strømmer en liten dose CO inn i lugaren. Da spør jeg meg om to ting: 1) Hvor stor konsentrasjon CO må til i et rom før livet mitt er i fare? 2) På hvilket tidspunkt vil varsleren hyle? Jeg mener med én gang det finnes antydning til CO i luften, slik at man rekker å ta forhåndsregler mens man ennå er klar og våken. Jeg holdt altså min forholdsvis nye CO varsler helt inntil eksosutslippet til varmeren, og den reagerte ikke. Og den hyler når jeg trykker inn testknappen. Jeg har ikke tatt plastposetesten ennå, men det skal jeg gjøre. Takk for tipset, men som sagt, jeg tror ikke dette er en realistisk test for å finne ut om varsleren redder livet ditt eller ikke. Men dette kan jeg ikke noe om, så kan hende at dette er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Mener det til chlas måleren fulgte med et skjema som forklarte de ulike co konsentrasjonene den skulle slå inn på med de ulike oppførlsene. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Litt på siden, men mener alikevel det passer inn i denne strengen. Selv om jeg har alarm og den er testet og funnet i orden. Satser jeg ikke livet mitt på at batteridrevne duppeditter skal vekke meg om noe skulle gå galt. Derfor sover jeg ikke med Diesel varmeren på. Er kaldt på morran med-20 på utsiden, og kun ett par panelovner på om natta. Men ut av køya, på med vifteovner og Webasto sett på kaffetrakteren og kryp under dyna i 20 minutter til. Da er tempraturen kommet opp på behaglig nivå. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Dette er en etter min ringe mening en test (som i likhet med min) er veldig "snill" mot varsleren. Ok, man finner ut om den virker i det hele tatt eller ikke ved å plassere den i et ekstremt CO miljø. Man kan jo tenke seg hvor stint CO miljøet er det er inne i en plastpose som blåses opp av ren eksos. Og hyler den ikke der, virker den jo ikke i det hele tatt. Men tenk deg i en liten båt, det er en liten lekkasje i varmeren som gjør at det strømmer en liten dose CO inn i lugaren. Da spør jeg meg om to ting: 1) Hvor stor konsentrasjon CO må til i et rom før livet mitt er i fare? 2) På hvilket tidspunkt vil varsleren hyle? Jeg mener med én gang det finnes antydning til CO i luften, slik at man rekker å ta forhåndsregler mens man ennå er klar og våken. Jeg holdt altså min forholdsvis nye CO varsler helt inntil eksosutslippet til varmeren, og den reagerte ikke. Og den hyler når jeg trykker inn testknappen. Jeg har ikke tatt plastposetesten ennå, men det skal jeg gjøre. Takk for tipset, men som sagt, jeg tror ikke dette er en realistisk test for å finne ut om varsleren redder livet ditt eller ikke. Men dette kan jeg ikke noe om, så kan hende at dette er normalt? OK, men det er heller ikke kvalitativ test å holde den ute i det fri foran et eksosutløp. Det er ikke kontroll med trekk i luften, det er ikke kontroll med hvor mye Co som når varslerens reaktive elementer. Min varsler trigger når jeg puster inn i den. Da holder det for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Den varsleren (First Alerts) jeg har hatt i flere år nå, simulerer menneskekroppens opptak av CO og kan påvise konsentrasjoner helt ned til 0,01%. CO-konsentrasjonen blir samlet inn over et vist tidsforløp. Det er slik at kroppen vår kan samle opp små mengder over tid, og det er denne SUMMEN som er farlig. Så egentlig fungerer den helt annerledes enn en vanlig brannvarslar eller gass varsler. Da en CO-varsler simulerer hvordan kroppen inntar CO-gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Utpå dagen tenkte jeg at jeg ville teste varsleren fra Clas O. Jeg holdt derfor foran eksosutslippet til varmeren, og regnet med at den skulle hyle med en gang. Men nei, ikke en lyd. Holdt der i et minutt ca. Dette må da være falsk trygghet på sitt værste? Om du har helt ren forbrenning på varmeren så vil du ikke ha noe CO i avgassen kun CO2, H2O og NOx pluss noe andre små deler av annet småkjafs... Det er lite sannsynlig at det ikke vil dannes noe CO på grunn av ikke fullstendig forbrenning.... men jeg finner det merkelig at varsleres ikke gir utslag om det er noe CO i avgassen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brumm Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Jeg er av og til litt paranoid på en del ting og tenker gjerne det værste. Men et sted går grensen. Da jeg var mye yngre var livet lettere på den måten. Da kunne man gjerne sette seg i bilen og kjøre noen mil uten sikkerhetsbelte. Man var ung og usårbar. Nå er det bilbelte bare man skal rundt hjørnet til naboen. Men jeg tar forsatt sjansen på å sove i båt med min Mikuni i gang, som tusenvis av andre folk gjør, enten de kjører trailer eller båt. Og hvorfor tar jeg sjansen på dette? Fordi det ikke er hyggelig å befinne seg i en plastbåt om natten når det er kaldt ute. Det blir iskald kondens langs skutesiden der man ligger, vinduene dugger og renner , og bare tanken på å stå opp for å pisse i dette iskalde fukthelvete gjør at jeg lar varmeren gå. Hvis ikke velger jeg heller bort å overnatte i båten på steder uten strømtilgang når det er kaldt. Men som sagt, jeg er litt paranoid, og jeg krever en viss garanti for at ikke det værste skal skje. Og der kommer disse CO og brannvarslerne inn. Men de skal kunne stoles på, og det er dette vi lett paranoide lurer på om de kan. Men dog, Mikunien har vært brukt siden 1993 uten lyter, og det er en bra installasjon utført av fagfolk. Men ting kan skje. Og det skumle med CO er at den ikke lukter noe, du får altså ingen advarsel gjennom nesa. Det gjelder derfor å sjekke disse "kan skje" tingene. At eksosslangen er i orden og at den tar inn friskluft utenfor båten og ikke innenfra. Da er etter min mening mye gjort. En annen ting jeg kom på er å montere en separat CO alarm på samme sted som varmeren er montert. Min står i et skott i styrehuset. Kanskje man kan seriekoble de så man evt hører at den varsler om natten også? Nei, det er ikke få farer som lurer rundt hjørnet for oss båtfolk. Man kan jo lett lage en lang liste over ting ved båtlivet som innebærer høyrisiko. Hva med f eks brannfaren i strømanlegget? Eller hva hvis nabobåten begynner å brenne om natten? Alt som er med strøm har jo et visst farepotensiale. Laderen til mobilen f eks. Skal man utpå og kjøre båten sin finnes det jo skjær man kan gå på. Ingen garanti noe steder for at ting går bra. Det gjelder vel først og fremst å sikre seg så godt man kan, og ha sin CO alarm montert slik at man kan våkne om morran i en varm båt, koke seg kaffe og synes at livet er herlig på sjøen. PS Jeg startet tråden med å si at jeg ikke trodde CO alarmen min virket. Men så testet jeg den med plastposemetoden til Hulda, og den startet faktisk å hyle der inne i eksosen etter en liten stund. Da jeg tok den ut av posen og ga den friskluft stoppet det langtrukne hylet, men den ville liksom ikke gi seg helt likevel. Lenge etter ga den fra seg korte og skarpe bip, og jeg måtte til slutt ta ut batteriet for å få fred fra den irriterende lyden. Neste gang jeg skal i båten må jeg bare huske på å sette inn batteriet igjen…. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Det gjelder vel først og fremst å sikre seg så godt man kan, og ha sin CO alarm montert slik at man kan våkne om morran i en varm båt, koke seg kaffe og synes at livet er herlig på sjøen. Det er noe med det. Admiralen og jeg overnattet i Hulda forrige helg. Våknet om morgenen til 22 tørre grader inne i båten, og fem fuktige grader på utsiden. Eber snurret og gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Ok da, må innrømme at jeg er ikke helt fanatisk. De gangene på Vår/høst jeg ligger uten landstrøm, tusler Webastoen gjennom natta. Ligger jeg på strøm, holder El.varmen fuktigheten på ett behaglig lavt nivå. Har på det kaldeste ikke vært under 9 grader i salongen på morran, selv med -20 på utsiden. Vanligvis ligger morgen temp inne på rund 15. Tar ikke lang tid før det er behaglige 22 da. Er litt avhengig av hvor man har varmer og eksos montert. I Mariell står varmeren under sofaen i salongen og eksosen går ut i samme området. Hadde jeg hatt varmeren montert nedi motorrommet, med eksos ut under dørken, hadde jeg muligens ikke vært så forsiktig som jeg er. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Astor Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Var innom Telrad i Fredikstad i dag og kjøpte ny CO-varsler. Fagmannen bak disken var også båteier og hadde innstallert den i egen båt også. Dette var en Deltronic Carbon Monoxide Alarm (CO) til kr. 595.-. Blir montert i akterlugaren i morgen den dag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
alidal Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 CO-alarm bedre enn optisk ved ulmebrann Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Derfor sover jeg ikke med Diesel varmeren på. Er kaldt på morran med-20 på utsiden, og kun ett par panelovner på om natta. Men ut av køya, på med vifteovner og Webasto sett på kaffetrakteren og kryp under dyna i 20 minutter til. Da er tempraturen kommet opp på behaglig nivå. Tips (som jeg selv fikk av Haraune her på BP for noen år siden) : Flytt startknappen for varemeren til rett ved køya. Da er det en kjapp arm ut fra den varme gode dyna på morgen kvisten for å starte, og så kan man tusle komfortabelt på dass i bare undikken ett kvarter senere Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 1) Hvor stor konsentrasjon CO må til i et rom før livet mitt er i fare? 2) På hvilket tidspunkt vil varsleren hyle? Jeg mener med én gang det finnes antydning til CO i luften, slik at man rekker å ta forhåndsregler mens man ennå er klar og våken. 1) 1600ppm (0.16%) konsentrasjon kan drepe i løpet av to timer. Kilde. 2) Deltronic-varsleren fra Clas Ohlson varsler etter lang tid om konsentrasjonen er lav, men raskere når konsentrasjonen stiger. På 300ppm varsler den innen tre minutter. Se manualen for detaljer. Altså skal varsleren ule i løpet av tre minutter om konsentrasjonen er så høy at du vil få vondt i hodet av CO-nivået, og lenge før det blir problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Artig å lese manualer. Se midtre spalte "...må heller ikke plasseres i båter." Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Artig å lese manualer. Se midtre spalte "...må heller ikke plasseres i båter." Det må da være bullshit. Det referer nok til samme avsnitt som det er skrevet i. Luftfuktighet mellom 30 og 90%. Vel... i en båt uten varme sent høst eller tidlig vår, kan nok varseleren fungere feil pga høy fuktighet, men om man bor i båten og har "normal" luftfuktighet og temperatur, så kan det umulig være slik at varsleren klarer å sense om den er på land eller vann. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ebonita Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 (redigert) Jag har sedan tre-fyra år en Clas Ohlson CO-varnare installerad i förkabinen där vi sover och då ofta/vid behov med värmaren igång. CO-varnaren sitter under sängen c:a en knapp meter från värmarens inblås, för att få snabb info om något är galet. Har tre erfarenheter i detta sammanhang. För det första så har CO-varnaren aldrig larmat när värmaren är igång. För det andra så sitter själva värmaren i akter lastrummet på båten och för ett par vintrar sedan så jobbade jag där nere med olika saker. Jag hade på den tiden båten utomhus och det var kallt och jag hade värmaren igång men nedgångsluckan till lastrummet stängd. Det blev varmt och skönt dä nere, men efter ganska lång stund så upptäckte jag att jag vid tidigare besök hade demonterat värmarens avgas-slang så avgaserna gick rakt ut i det utrymme där jag befann mig. Trots detta så kände jag inga som helst obehag eller förgiftnings-symptom. Ergo avgaserna från Eberspächer D5 Airtronic var kanske inte speciellt giftiga. För det tredje så har det hänt att CO-larmet har löst ut några gånger när värmaren varit avstängd vid speciella vindförhållanden när jag kört långsamt och avgaserna från motorerna har haft en benägenhet att sugas in i båten. Så jag har intrycket att Clas Ohlsons CO-varnare fungerar ok. :yesnod: Redigert 10.Desember.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.