Mizar Startet 20.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2011 (redigert) Hei! En ting jeg ikke visste før jeg monterte nyoverhalt topplokk (Bukh DV 36), er hvor kritisk det er å få det tett. Nå har toppakningen blåst - hvis da ikke noe annet og verre har skjedd. Topp og manifold levert til Metalock for sjekk, i første omgang trykktest for å utelukke sprekker. Symptomene var omtrent som følger: 1) Under oppvarming "forandret lyden seg" helt plutselig og turrtallet gikk litt ned, med en mer "dempet" motorlyd. Under belastning er motoren svakere enn den skal være. 2) Åpnet termostathuset og fant litt (ikke mye) olje i termostathuset, og det forklarte hvorfor kjølevannet ble gradvis brunfarget. Toppen og manifold ble kokt og alt var planslipt før montering. Det er ikke aluminiumstopp, så den har neppe vridd seg. 3) Det er umulig å se noen sprekk i godset, hverken i topp eller selve motoren. Så arbeidshypotesen er inntil videre at pakningen slipper trykk forbi og at trykket "drar med seg" olje ut i kjølvannet, disse hullene ligger jo ganske nær hverandre. Alternativt vil trykksjekkingen kunne avdekke om manifolden har noen lekkasjer. Mindre sannsynlig at det kommer litt olje ut i kjøleveannet via manifolden vel? Oljekjøleren er testet og ok, og den kjøles av en annen kjølesløyfe som ikke går innom termostathuset (saltvann). La meg legge til at ved høyt turtall hadde jeg veeeldig blå eksos, nok til å røyklegge nabolaget. på lavere turtall ser eksosen bedre ut, bare litt blåfarge... Jeg hører gjerne tanker og meninger om hvor feilen kan være. Så til spørsmålet jeg egentlig opprettet denne tråden for! Når feilen er funnet og fikset, hva det nå er, skal jeg på nytt montere topplokket og har ny metall toppakning klar. Nå har jeg fått (enda) mer respekt for at det handler om små marginer ved høyt trykk. Så da skal det vaskes og renses før monteringen gjøres, det skal tørkes HELT tørt og varmes litt opp med varmluftpistol (for å unngå kondens), med rene, fettfrie og tørre engangshansker på hendene. Men går det an å gjøre dette "enda bedre", (-som noen politikere ofte sier hvis man har dummet seg ut - (kunne ikke dy meg!): Kan jeg sikre enda bedre mot utblåsing av toppakningen med en vermebestandig pakningssalve? Jeg tenker da å finne en tyntflytende masse, og har hittil Loctite 510 i sikte som den mest lovende. Jeg vil da legge et syltynt lag på hver side av monteringsflatene, så jevnt som overhodet mulig, over hele flaten, før pakninen legges pent på plass, etc.. Vil dette da bli umulig å få fra hverandre senere? Vil risikoen for å presse pakningsmassen ut i vannkanalene (og tette disse) ved tilstramming, være for stor til å ta sjansen? Jeg tenker vel at jeg skal få til et jevnt lag på <0,2 mm ... Forslag/erfaringer med andre produkter ved montering av metall toppakning? Det er ikke kobberpakning, og jeg holder meg til den som leveres til denne motoren, da den allerede er innkjøpt. Mange takk for svar. Redigert 20.Oktober.2011 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Fjordland Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Har aldri brukt noe pakningsstoff på toppakninger eg ihvertfall. Men det må være gullende rent. Har du en drill med grovrengjører eller lignende så bruke denne til og slipe bort alle rester og gammal dritt på både topp og blokk. Regner med det blir sjekka iom du har levert toppen til verksted, men den må være plan og evnt planslipes viss den er skjeiv. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Gjør gullende rent og monter ny pakning uten noe fixfaxerier. Bruk moment og stram i riktig rekkefølge og i flere step iht instuksjonsbok. Husk etterstramming/sjekk av moment. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 I en båt jeg hadde tidligere, var det en Bukh 20 hk. Den gikk fint i mange år, men så en dag fusket motoren på vei inn til havnen. Det hadde aldri skjedd før. Ved peiling av oljen så jeg at den var blandet med vann. Motoren ble tatt ut av båten og satt i garasjen. Der ble det skiftet olje og motoren ble så startet opp på nytt. Stoppet flere ganger for å sjekke oljen, men nå så det ut for å være tett. Lot motoren gå til den var varm og så plutselig kom det vann i oljen. Fikk tips om å se etter sprekk i toppen, men jeg kunne ikke finne noe. Måtte be en mekaniker om hjelp. Motor ble kjørt varm og stoppet. Dekselet ble tatt av for å inspisere toppen og der var det en liten sprekk som jeg hadde oversett. Det måtte et arfarent øye til for å se denne tynne sprekken. Toppen ble vurdert og den måtte skiftes. Det var ingen lakkasje atter at ny topp var satt på. Fikk også tips om at noen topper hadde hatt en svakhet i en periode. Se nøye på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Fikk tips om å se etter sprekk i toppen, men jeg kunne ikke finne noe. Måtte be en mekaniker om hjelp. Motor ble kjørt varm og stoppet. Dekselet ble tatt av for å inspisere toppen og der var det en liten sprekk som jeg hadde oversett. Det måtte et arfarent øye til for å se denne tynne sprekken. Takk også for ikke siterte svar: Da roer jeg ned mine tanker om å gjøre det "enda bedre" ;-) Mitt oppfølgingsspørsmål blir da om trykktesting vil avdekke også usynlige sprekker - selv mens toppen er kald, eller bør jeg be ham varme opp toppen (foreslår 100 grader) før trykktest? Redigert 20.Oktober.2011 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
lnjk Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Når man ser etter sprekker (som går til overflaten) er det da ikke vanlig å bruke magnetpulver eller penetrant? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Det vil variere. Det er ikke alle sprekker som er like vanskelig å finne. Noen kan være større som er forholdsvis lett å se. Dette fikk jeg forklart. Når sprekken først var lokalisert, kunne jeg også se den, men jeg trodde ikke det var en sprekk. Med kald motor var det ikke lekkasje fra sprekken og da vil vel heller ikke en trykktest avdekke lekkasjen, tror jeg. Titrekking og ikke minst ettertrekking av toppen er også noe å være oppmerksom på. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Etter at toppen er helt ren, kan du sette den inn med white spirit og la den ligge til dagen etterpå. Da vil ofte ellers usynlige sprekker være lett og se. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Rolls Royce brukte 'i gamle dager' en monteringspasta på pakningene til både vann, olje og topper, fra et firma som heter Hylomar. Dette herder bare delvis, fleksibelt og tåler mange forskjellige kjemikalier samt trykk. Finner du ingen sprekker, ville jeg spandert litt av dette stoffet for en holdbar reparasjon :) Redigert 22.Oktober.2011 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Hylomar. Finner du ingen sprekker, ville jeg spandert litt av dette stoffet for en holdbar reparasjon http://www.permatex.com/products/Industrial/gasketing/gasketing_gasket_sealants/Permatex_High_Tack_Gasket_Sealant.htm Blir også brukt. Bla. av rørleggere. Stivner svakt, bruk rød, ikke sort. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
king kong Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Forslag/erfaringer med andre produkter ved montering av metall toppakning? Det er ikke kobberpakning, og jeg holder meg til den som leveres til denne motoren, da den allerede er innkjøpt. Mange takk for svar. Du kan med fordel bruke kobber spray. Du finner produktet hos F.eks Norsk Bilkompani Oslo eller Steinar Stolen Lillestrøm. Hvis forbrennings trykk blåser forbi topp pakning, må du sjekke blokk plan og topp lokk plan. Sjekk med motorprodusent hva toleranse skal være. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Hvis du skal gjøre noe som er 'enda bedre', så blir det å planslipe topp og blokk. Topp og blokk kan sprekktestes med f.eks. DyePen (fargepenetrant). Verksteder som utfører sliping vil trolig også kunne sprekkteste før de setter igang slipejobben. Bruk at pakningstoffer på en toppakning skal du ha en viss skepsis til. Sjekk hva motorprodusenten anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Skeptisk til å bruke stoff i tilleg til pakning.... Nå er det faktisk meget store avvik til skevhet som tåles på vanlige motorer. Så stramming av bolter i riktig rekkefølge er vel det viktigeste etter at flatene er rengjort. Også reingjøring av gjenger i blokk og på bolter er viktig, og å smøre de som anbefalt i manual. Også under flens/hodet. Ofte nok med motorolje. På trimmede bensinmotorer har eg vert med å bruke locktite på stålpakning. Da har vi brukt gjengelåsing, feks 243. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.