Jump to content

Hvor på oljepinnen skal oljen ligge?

larsen2000

Recommended Posts

Det skal ikke ha noen betydning hvor du er mellom maks og min- merket. Meningen er å peile før start og da er jo oljen kald. Så kommer det sikkert en masse meninger om det ene og det andre.... Det er slik det er tenkt. Iblant virker ikke allt helt som det er tenkt, noen vil hevde at du bør ligge nærmest min-merket, iallefall på enkelte motorer. Meniningen er at det skal være endel å gå på både over og under merkene før motoren kan ta skade.

Jeg pleier å holde meg midt mellom min og max, da bruker motoren som regel minst olje. men det har ingen større betydning om du fyller helt til max, bare du ikke går over. Om du fyller til max blir gjerne oljeforbruket litt større fem til du er nede på midten, men dette varierer fra motor til motor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De fleste motorer liker best oljenivået på ca:3/4

har sett flere ganger at fyller en til max merket så er det kun kort tid før den er på 3/4 og stabliserer seg der

MAX merket er der for at en IKKE skal ha olje over dette da dette kan føre til skade på motoren

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Til og med jeg har hørt at det går mer olje når den er på max...... og jeg er 14 år. Jeg fant fort ut at dette stemte, når jeg fylte på olje nær max-punktet og etter 2 uker så lå den midt i mellom max og min punktet og lå der resten av sommeren.

Og noen ganger så burde visse folk slutte å skrive ting de ikke vet en dritt om, for som oftest så tar de feil. :yesnod:

Skal bare si at det holder fint å peile motoren når den er kald bare motoren står ganske rett. Hvis jeg tapper oljen og fyller på ny så pleier jeg å starte den og la den stå og gå i rundt 5 min, før jeg slår den av og venter til motoren blir kald. Da peiler jeg igjen for å skjekke om oljenivået har forandra seg, og som oftest har den det. Men alle motorer er forskjellige, men jeg tror det er best for din motor å ha ett oljenivå som ligger rundt midten av max og min :thumbsup: Men du finner nok ut av det :wink:

MVH Joakim

Redigert av Joakim Brunsvik (see edit history)

Joakim Brunsvik

Det gjaldt også min Mariner 50 hk 4t 2003 modell! Står 3 liter i boka og nivået er på maks etter 2,3 liter. Vel og nerke uten å ha startet opp så oljefilteret er fylt, men tror ikke det fyller 7dl etter størrelsen og dømme..?

Det er normalt at noe gammel motorolje blir værende igjen i motoren - du får ikke sugd opp eller tappet ut 100 %. Hvis du tar innvendig motorvask så kan du ha større sjanse å få nesten all ut.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

ved olje skift, fylles det opp til max nivå på peilepinnen , når oljen blir varm øker skjelden noe særlig av betydning ¨da er det bare å kjøre til neste olje skift ,men normalt bruker en motor litt olje ,kan være mere eller mindre, en sjekker olje nivået regelmessig ,og oftere vis det minker raskere og vis det når minimum nivå skal du fylle opp til max merket igjen og ikke før!! merket max /minimum på pinnen er i utgangspunktet korrekt i følge fabrikanten og er der for å holde riktig nivå

det går fint å ha olje nivå på enten minimmum eller max nivå ,men det er best å starte på max da alle motorer skal bruke olje!! vis ikke det minker noe er det noe galt med motoren !

Hilsen bilmekanikker og 30års erfaring :-)

ved olje skift, fylles det opp til max nivå på peilepinnen , når oljen blir varm øker skjelden noe særlig av betydning ¨da er det bare å kjøre til neste olje skift ,men normalt bruker en motor litt olje ,kan være mere eller mindre, en sjekker olje nivået regelmessig ,og oftere vis det minker raskere og vis det når minimum nivå skal du fylle opp til max merket igjen og ikke før!! merket max /minimum på pinnen er i utgangspunktet korrekt i følge fabrikanten og er der for å holde riktig nivå

det går fint å ha olje nivå på enten minimmum eller max nivå ,men det er best å starte på max da alle motorer skal bruke olje!! vis ikke det minker noe er det noe galt med motoren !

Hilsen bilmekanikker og 30års erfaring :-)

Opel du har skrudd på :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...