larsen2000 Startet 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2011 Har skiftet olje på en Mariner 50hk 4t og peilepinnen viser kant i kant med maksmerket på pinnen når motoren er kald. Er dette riktig eller skal den ideelt sett ligge midt mellom min og max? Bør det også peiles når motoren er varm eller har ikke det så mye å si? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Høres greit nok ut det. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Det skal ikke ha noen betydning hvor du er mellom maks og min- merket. Meningen er å peile før start og da er jo oljen kald. Så kommer det sikkert en masse meninger om det ene og det andre.... Det er slik det er tenkt. Iblant virker ikke allt helt som det er tenkt, noen vil hevde at du bør ligge nærmest min-merket, iallefall på enkelte motorer. Meniningen er at det skal være endel å gå på både over og under merkene før motoren kan ta skade. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Jeg pleier å holde meg midt mellom min og max, da bruker motoren som regel minst olje. men det har ingen større betydning om du fyller helt til max, bare du ikke går over. Om du fyller til max blir gjerne oljeforbruket litt større fem til du er nede på midten, men dette varierer fra motor til motor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Da tapper jeg ut litt. Omtrent hvor mye olje utgjør det fra min til max? På bil er vel dette ca 1 liter? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Da må du nok lese i boka di. Det er forskjellig fra motor til motor. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Jeg antar at du har startet motoren slik at evt. nytt oljefilter er fylt opp. Jeg ville nå ha valgt å skru minst mulig å latt det være slik det er.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Mer oljeforbruk når nivået er på max er noe av det dummeste jeg har hørt... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 På noen motorer kan det være slik, så Index har nok ikke uttalt noe dumt. Selv opplevde jed det samme på min forrige bil og den kjørte jeg ca 300000 km og skiftet olje 30 ganger på. Måtte aldri etterfylle mellom skiftene, men nivået gikk ned til midt mellom merkene etter ca 100mil. Men nå er det jo ikke slik på alle motorer da.. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 (redigert) De fleste motorer liker best oljenivået på ca:3/4 har sett flere ganger at fyller en til max merket så er det kun kort tid før den er på 3/4 og stabliserer seg der MAX merket er der for at en IKKE skal ha olje over dette da dette kan føre til skade på motoren Redigert 21.Oktober.2011 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
index Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Mer oljeforbruk når nivået er på max er noe av det dummeste jeg har hørt... Da har ikke du hørt mye dumt i ditt liv... Hva med å sette seg litt inn i ting før du kommer med slike kraftsalver? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tkb Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 En kamerat som er bilmekaniker, sa det samme til meg. Han hadde alltid olje til midt mellom merkene, da olje på øverste del kunne forbrennes raskere enn resten. Har gjort det slik selv siden. Sitér dette innlegget Link to post
Joakim Brunsvik Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 (redigert) Til og med jeg har hørt at det går mer olje når den er på max...... og jeg er 14 år. Jeg fant fort ut at dette stemte, når jeg fylte på olje nær max-punktet og etter 2 uker så lå den midt i mellom max og min punktet og lå der resten av sommeren. Og noen ganger så burde visse folk slutte å skrive ting de ikke vet en dritt om, for som oftest så tar de feil. Skal bare si at det holder fint å peile motoren når den er kald bare motoren står ganske rett. Hvis jeg tapper oljen og fyller på ny så pleier jeg å starte den og la den stå og gå i rundt 5 min, før jeg slår den av og venter til motoren blir kald. Da peiler jeg igjen for å skjekke om oljenivået har forandra seg, og som oftest har den det. Men alle motorer er forskjellige, men jeg tror det er best for din motor å ha ett oljenivå som ligger rundt midten av max og min Men du finner nok ut av det MVH Joakim Redigert 21.Oktober.2011 av Joakim Brunsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
ashfirelate Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Det er nok litt fra maskin til maskin ja, ingen tvil om det, men alt mellom max og min er greit, og fullstendig ufarlig. (litt slingringsmål er det nok også) Selv ser eg nok av de som fyller olje så fort det er en mm fra max fordi de tror den må ligge helt til max. Selv etterfyller jeg ikke før den nærmer seg min. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Da tapper jeg ut litt. Ta deg heller en kopp kaffe. Du fyller olje til max på peilepinnen, og etterfyller når du er på minimum. Ellers så er det som gjelder Alle motorer (skal) bruker olje i mere eller mindre grad, uansett alder og tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Flott med nivå på max. Følg med på det deretter,fyll evt på sånn at det ligger på midt på pinnen. ikke noen grunn til å stresse :-) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Håper det er noen på Baatplassen som har kontakter inn mot Suzuki /Erling Sande , slik at de kan komme med en skikkelig forklaring på hvorfor peile-pinnen er feilmerket i forhold til olje mengder oppgitt i instruksjonsbok. F. eks en opplisting over hvilke Motorer / årsmodeller som har denne feilen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Det gjaldt også min Mariner 50 hk 4t 2003 modell! Står 3 liter i boka og nivået er på maks etter 2,3 liter. Vel og nerke uten å ha startet opp så oljefilteret er fylt, men tror ikke det fyller 7dl etter størrelsen og dømme..? Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Det gjaldt også min Mariner 50 hk 4t 2003 modell! Står 3 liter i boka og nivået er på maks etter 2,3 liter. Vel og nerke uten å ha startet opp så oljefilteret er fylt, men tror ikke det fyller 7dl etter størrelsen og dømme..? Det er normalt at noe gammel motorolje blir værende igjen i motoren - du får ikke sugd opp eller tappet ut 100 %. Hvis du tar innvendig motorvask så kan du ha større sjanse å få nesten all ut. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
windy26 Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 ved olje skift, fylles det opp til max nivå på peilepinnen , når oljen blir varm øker skjelden noe særlig av betydning ¨da er det bare å kjøre til neste olje skift ,men normalt bruker en motor litt olje ,kan være mere eller mindre, en sjekker olje nivået regelmessig ,og oftere vis det minker raskere og vis det når minimum nivå skal du fylle opp til max merket igjen og ikke før!! merket max /minimum på pinnen er i utgangspunktet korrekt i følge fabrikanten og er der for å holde riktig nivå det går fint å ha olje nivå på enten minimmum eller max nivå ,men det er best å starte på max da alle motorer skal bruke olje!! vis ikke det minker noe er det noe galt med motoren ! Hilsen bilmekanikker og 30års erfaring :-) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 ved olje skift, fylles det opp til max nivå på peilepinnen , når oljen blir varm øker skjelden noe særlig av betydning ¨da er det bare å kjøre til neste olje skift ,men normalt bruker en motor litt olje ,kan være mere eller mindre, en sjekker olje nivået regelmessig ,og oftere vis det minker raskere og vis det når minimum nivå skal du fylle opp til max merket igjen og ikke før!! merket max /minimum på pinnen er i utgangspunktet korrekt i følge fabrikanten og er der for å holde riktig nivå det går fint å ha olje nivå på enten minimmum eller max nivå ,men det er best å starte på max da alle motorer skal bruke olje!! vis ikke det minker noe er det noe galt med motoren ! Hilsen bilmekanikker og 30års erfaring :-) Opel du har skrudd på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.