innaskjærs Startet 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2011 ..trenger jeg egentlig service på båten etter 8 timer kjøring og 4 uker på vannet etter motoroverhaling? Innenbords diesel og alphaone gen 2 drev. Alt av væsker, oljer osv ble selfølgelig byttet (naturlig nok). Mener jeg bare trenger å kjøre igjennom med fersk vann. Hva mener dere..? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
adeneo Svart 20.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2011 Du bør i det minste sjekke veldig nøye at det ikke er kommet vann i oljen i motor eller drev, ettersom det vannet kan fryse og gjøre skade. Nå spørs det litt hva som menes med motoroverhaling, men det er standard prosedyre å bytte olje og filter minst etter første gang motoren har vært varm, og helst etter første kjøretur på noen timer, dette for å få ut rester av skjæreolje, spon og annet som kan ligge igjen etter selve overhalingen og første innkjøring av nye deler som stempelringer, løftere, ventiler, kam og annet som slites inn de første timene motoren brukes. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Jeg har bare byttet stempler og dyser, samt honet sylindre lett. Alt annet var ok. Årsaken til havariet var sprekk i ett stempel som kom etter kun 220 timers gange. Ellers ingen slitasje i motor. Alt annet var gullende fint. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
innaskjærs Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 ...glemte å nevne at reperasjonen er utført på merkeverkstedet.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
index Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Jeg ville uansett ha skiftet olje og filter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christensen Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Når er som regel første oljeskift på en bil? etter 10 mil?? gjerne 30000 km, så lenge olja er fin så ville jeg ikke bytta! Båtfolket kaster tusevis av liter med god olje hvert år! En båtmotor lever jo hardere enn en bil, det vet jeg, men til de grader da! Driver med motorsport, nyoverhalt motor, (borring, stempler, lagre etc): varmkjøres rolig og kontrollert for å sjekke at alt er i orden. Så er det bare å knekke til! Her snakker vi high performance sugemotor på 2.3 liter 9000rpm og godt over 300 hk. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Første oljeskift på 30.000 km? Hvilken bil har du?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mox1 Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Som adeneo sier er det svært viktig at du bytter oljefilter etter en slik overhaling, 8 timer på timetelleren er egentlig alt for mye men det får så være. Hadde nettopp samme operasjonen på bilen, fikk små blink i oljelampa etter 3 mil kjøring (første motbakke), det nye oljefilteret var nesten tett. Men det kan du drøye med til våren etter min mening, motoren tar ikke skade av å stå lagret med et filter som skulle vært byttet. Fyll på noen liter frostvæske i øverste sinkanodeplugg i blokka (fyll sjøvannsiden av kjølinga) så skulle den være klar. Og deretter løsne litt på tappepluggen til girolja, hvis det ikke er antydning til vann er det bare å parkere den for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 sjekke tilstanden etter overhaling. Se at olje og kjølevannsnivået ikke har sunket veldig mye. Bytte Olje og filter etter de første timene (sikkert på tide nå, ble anbelfalt etter 50 timer på min nye iveco) ellers er det jo å høre at motorlyden er ok og ellers å kjøre motoren på variert turtall de først 50 timer. Følge instruksjonene fra verkstedet som overhalte motoren. Ha en fin tur på fjorden :-) mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Tusen takk for mange gode tips... Kan nevne at min motor fikk en olje som het "Royal Purple" spesielt for innkjøring. Denne oljen skal jeg kjøre med i 50 timer før jeg bytter, iflg verkstedet. http://www.royalpurple.com/breakin-oil-m.html Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
FjordHT Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Hvor grensa for hysteri og hvor grensa for sløvhet går med tanke på oljeskift er vanskelig å si, men vi vet jo at spon og dritt blir igjen i motoren etter overhaling, og at dette "skylles" ut med olja og samles i filtret. Hvor lenge du tør kjøre en motor som muligens sirkulerer spon og dritt klarer du sikkert å vurdere ut fra innelggene over. Jeg har valgt å holde meg til råd fra mekaniker: kjør motoren varm, ha gjerne noen oppstarter på første runde for evt justeringer, etter 30-45 minutters gange og varm motor bør olja og filter byttes første gang. Mener så det var snakk om ca 10 timer for neste bytte. Jeg har bensiner som jeg har overhalt, men kan ikke tro forskjellen er den helt store. Er du usikker, spør de som leverte motoren Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Om det er "spon og dritt" igjen etter overhaling, så trodde jeg faktisk at filteret tok opp dette 100% Mercruiser merkeverkstedet kan vel ikke si at jeg skal kjøre 50 timer hvis max noen minutter/få timer er forsvarlig. Må jo stole på fagfolk.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
index Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Om det er "spon og dritt" igjen etter overhaling, så trodde jeg faktisk at filteret tok opp dette 100% Hvis filteret hadde tatt opp 100%, hvordan forklarer du da at oljen blir mørk etter en tids bruk? Hadde filtrene vært så effektive så hadde det holdt lenge med oljeskift hvert tiende år eller så. Når det er sagt, så ville jeg i ditt tilfelle kanskje bare ha skiftet filter, og deretter brukt oljen en måned eller to til våren før oljeskift. På den annen side, overhaling er dyrt og olje er billig. Hvorfor ta sjanser? Redigert 22.Oktober.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
innaskjærs Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Mørk olje er greit nok, men filteret tar opp metallspon.At oljen blir mørk betyr bare at den virker og at den absorberer slaggstoffer i motoren Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
FjordHT Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Om det er "spon og dritt" igjen etter overhaling, så trodde jeg faktisk at filteret tok opp dette 100% Mercruiser merkeverkstedet kan vel ikke si at jeg skal kjøre 50 timer hvis max noen minutter/få timer er forsvarlig. Må jo stole på fagfolk.. Les denne så forstår du mer om oljesystemet http://vfrworld.com/tex_vfr/tech/filters.htm merk spes punkt 3 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 At oljen blir mørk betyr bare at den virker og at den absorberer slaggstoffer i motoren Slaggstoffer er partikler. Metallspon er partikler. Filteret stopper store partikler, de små slipper gjennom. Og når filteret går tett går ALT gjennom via bypassen. Du spør om råd om hva vi synes du bør gjøre, men det virker som om du allerede har bestemt deg uansett. Så hva er problemet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Vis motoren er "full" av spon og dritt etter en motorovehaling,ville jeg ha klaget til verkstedet som har gjort jobben. Hvis en motor er blitt skikkelig overhalt skal den være "gullende ren" etterpå,og man kan kjøre på oljen og filteret like lenge som leverandøren anbefaler for ny motor. Dette "hysteriet" m.t.p skiftintervaller o.l som jeg leser om her inne grenser til "galskap". Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Christensen Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Jeg har bare byttet stempler og dyser, samt honet sylindre lett. Alt annet var ok. Årsaken til havariet var sprekk i ett stempel som kom etter kun 220 timers gange. Ellers ingen slitasje i motor. Alt annet var gullende fint. Hvor skal alle "spon" komme fra??? Her har det ikke vært maskinert annet enn en lett honing! man skreller vel ikke metall med nye stempler og ringer?? Makan til hysteri! Merkelig at båtmotorer produserer mye mere "spon" enn andre motorer! Noen som tjener penger på båtfolkets uvitenhet og nervøsitet! Kjøre noen minutter før man skal bytte både olje og filter? Helt bak mål spør du meg! Første oljeskift på 30.000 km? Hvilken bil har du?? Sorry huska feil, det var bare 20.000.! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
sailorboy Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Selv det enkleste problem blir uoverkommelig komplisert når en kommer langt nok ned i detaljene... Hvorfor er det ikke alarm eller en indikasjson på at bypass ventil i oljefilteret's bypass ventil har åpnet ? Hva med løsninger som lokale "petter smart" har lagd der de monterer et mer finmasket oljefilter i parallell til det originale oljefilteret ? Dette kan gi en mye lenger levetid for motoroljen. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Slaggstoffer er partikler. Metallspon er partikler. Filteret stopper store partikler, de små slipper gjennom. Og når filteret går tett går ALT gjennom via bypassen. Du spør om råd om hva vi synes du bør gjøre, men det virker som om du allerede har bestemt deg uansett. Så hva er problemet? Problemet er at du kommenterer innlegget mitt uten at du leser det faktiske innholdet. Jeg har BARE byttet stempler og dyser på en motor som kun har gått 200 timer. en lett honing er inkludert. Du snakker om METALLSPON...det var da veldig... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
adeneo Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 (redigert) Når et motorverksted får inn en motor/motordeler, så er vanlig prosedyre for de fleste slike verkstedet å begynne med å rengjøre delene, deretter går de til maskinering. Når det hones med profesjonelt utstyr så blir det ikke det samme som å feste en slik dings fra Clas Ohlson på drillen å kjøre den noen runder, man setter visse toleranser og tar bort metall til urundhet, ujevnheter og riper er borte, og den prosessen vil alltid resulterer i fint metallspon, mengden kommer nødvendigvis an på hvor mye som må hones, men må det hones så må det også fjernes metall, hvis ikke er det ikke behov for å hone. Selv å hone bare for å få mønster i en polert sylinder fjerner noe metall. Når man så tar med at en profesjonell maskin pøser på med skjæreolje under denne prosessen, så er det nærmest helt usannsynlig at det ikke legger seg metallspon rundt omkring inne i delen. Når delen er ferdig maskinert og ikke skal monteres sammen der og da, så koker man ikke den delen på nytt, men bare tar vekk det verste av spon, dette fordi en nymaskinert flate som vaskes kan bli brun i løpet av minutter når den tas ut av vaskeren, og de færreste ønsker å levere en nymaskinert del til kunden som kommer ferdig med flash rust. Det er derfor alle maskinerte deler må vaskes før de monteres sammen, og man aldri skal anta at verkstedet har gjort dette, selv om noen verksteder vasker godt og legger på litt olje for beskyttelse etterpå, så gjør nok de fleste motorverksteder ikke dette, men lar det være opp til kunden å vaske, som i de fleste tilfeller er andre verksteder som er klar over nettopp dette. Når man så vasker delene før montering, så er det umulig å komme til overalt og få ut alt metallspon, noe blir det alltid igjen som går i oljen de første timene motoren kjøres. Når man setter inn nye stempelringer, løftere, kam eller annet som går metall mot metall med bare en oljefilm i mellom, så er det svært små toleranser, og på nye deler kan det være små grader og ujevnheter. Disse slites bort den første tiden motoren går etter sammensetning, og ender opp i oljen, og jeg trodde ikke det var noe ukjent fenomen at deler må slites til, det er blant annet derfor det er innkjøring av nye motorer. Forøvrig når man kjøper en motor fra Volvo Penta, eller en ny bil for den saks skyld, så er motoren selvfølgelig allerede testet i benk og kjørt en liten stund på fabrikken for å sjekke at alt er i orden, og det er allerede byttet filter og olje minst en gang, det vil si disse fabrikkene har sannsynligvis egne systemer for dette som de bare kobler på ved testkjøring som filtrerer oljen bedre enn et vanlig oljefilter gjør. Vanlig prosedyre for nysammensatte motorer, enten det er båt, bil, bensin eller diesel, er å få opp oljetrykket før oppstart slik at det er olje helt opp i toppen på motoren, dette fordi nye deler som ikke får olje umiddelbart når motoren startes første gang kan slites unormalt mye. Deretter starter man motoren og lar den kun gå varm, stopper motoren og bytter olje og filter for å få ut det som måtte ligge igjen fra maskineringen, slik som blant annet spon og rester av skjæreolje (som ikke er det samme som motorolje, tvert i mot), og annet som kan ha kommet inn i motoren under maskinering, lagring, vask og sammensetning, det kan være alt fra fukt og såperester fra vasking, til støv og partikler som har kommet under sammensetningen før motoren hadde olje i alle oljekanaler. At man ikke trenger å bytte olje på en godt innkjørt motor hver tiende gangtime, slik som mange gjør, er jeg helt enig i, men hyppige oljeskift de første timene en motor går er etter min mening svært viktig, og for prisen på et filter og en kanne olje så er det verdt hver krone. En annen ting er at motoren har nye pakninger, tetninger og annet, og selv om den bare har gått åtte timer så bør både motor og drev sjekkes nøye for vann, og dersom det ikke er byttet olje på motoren tidligere så er det definitivt tid for det nå etter min mening, det kan da umulig være så mye jobb, og jeg er enig i at dersom det ikke er antydning til vann i oljen så kan man med fordel vente til våren med dette, men det er ikke min motor så jeg gir i grunn fa3n, det får være opp til hver enkelt, og man skal ha mye uflaks før det oppstår faktiske skader som følge av å ikke skifte olje ofte nok, men økt slitasje og kortere levetid totalt er nok rimelig sikkert. Redigert 23.Oktober.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Takk for meget utfyllende svar, adeneo.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
index Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Problemet er at du kommenterer innlegget mitt uten at du leser det faktiske innholdet. Merkelig! Jeg som trodde jeg hadde lest alt... Nå har jeg for sikkerhets skyld lest gjennom tråden en gang til, og ser at svaret du ønsker er: Ingen fare, bare kjør motoren med samme olje og filter et par-tre år til du! Det går sikkert bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
innaskjærs Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Merkelig! Jeg som trodde jeg hadde lest alt... Nå har jeg for sikkerhets skyld lest gjennom tråden en gang til, og ser at svaret du ønsker er: Ingen fare, bare kjør motoren med samme olje og filter et par-tre år til du! Det går sikkert bra... Du har lest tråden en gang til, Index...og du mener at jeg ønsker å kjøre oljen et par tre år til...Her er det noe du ser som ikke jeg ser. Jeg setter mere pris på saklige tilbakemeldinger som f.eks fra Adeneo. Jeg skjønner ikke engang att du tar deg bryderiet med å kommentere mitt innlegg - men jeg er like blid Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
index Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Jeg skjønner ikke engang att du tar deg bryderiet med å kommentere mitt innlegg Nei, det må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner selv heller Jeg har vel prøvd å uttrykke det samme som adeneo, men han forklarer det betydelig mer grundig og utførlig enn meg. Mitt poeng var bare at det virket som om du hadde bestemt deg på forhånd om å ikke bytte, ut i fra motstanden våre råd fikk. I brosjyren til min nye snøfreser oppgis oljeskift etter fem timer første gang, men denne har ikke oljefilter så det kan ikke helt sammenlignes. Men jeg for min del ville ha byttet etter 10-20 timer første gang på en overhalt motor. Hva andre gjør, får være helt opp til dem selv . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.