Jump to content

Hva ville dere valg Viksund 310 eller 340 St cruz


Frode Stiansen

Recommended Posts

Hei.

 

Sliter litt med valget mellom to båter. Den ene er en 2003 modell Viksund 310 St cruz med 2003 modell VP KAD44 på drev, gangtid 700timer. Solid maskin har jeg forstått. Båten er godt holdt med det nødvendige utstyret. Båten har en flott finish innvendig med teak i tak og fremstår som absolutt mer moderne enn den andre.

Den andre båten er en 1999 modell Viksund 330/340 St cruz med 2007 modell VP D6 370 på drev, gangtid 225timer. Stusser jo litt på trøbbelet som har vært med disse maskinene. Båten fremstår som velholdt og nødvendig utstyrt. Ellers godt holdt.

Er det noen her inne som kan gi meg noen synspunkter på hva som er det mest fornuftige valget. På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Valget må jo vi ta selv,men om noen har meninger for/mot som kan styre valget.Tenkte gjerne den enorme kompetansen som er bland brukere her på forumet kunne hjelpe oss i en retning.

Kan vel gjerne nevne at det er en prisdifferanse mellom disse båtene på 125000 kr.

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte båter begge 2, men tror at om du velger 310`n, så vil du angra når du får den i bruk at det ikke ble den største...

 

Vi vurderte selv en 340, men etter å ha gått opp den "stigen" noen ganger, så var IKKE det noe for meg, men men nå er jeg jo pasert 50++ da, så kroppen sier ifra hva som er komfertabelt.

Synes også disse har for liten uteplass til størrelsen å regne og at de ikke kan plassmessig måle seg mot f.eks en Sealine i samme størrelsen, hehe :-)

 

Flotte båten i fin kvalitet da!

 

Lykke til med valget og håper du holder oss orientert med utviklingen

 

P.S: nå skal vel en 44 motor ha ganske så hyppige ventiljusteringer da, noe som er endel jobb, eller hva

Link to post
Share on other sites

Forskjell i størrelse er allerede nevnt. Men dette avhenger jo av behovet, hvor stort mannskap som skal være med osv. Viksund 310 er også en fullverdig båt som dekker de fleste behov, selv om den er hakket mindre enn 340-en. Vi har båtvenner som har 70 - 80 overnattinger i sin 310 hvert år, og denne båten dekker deres behov på en god måte.

 

Bakdekket på 310 føles mere romslig enn på 340 pga større lengde. 310 har også mulighet til fremovervendt passasjersete, men ulempen med dette er igjen lavere høyde i inngangen til stikk-kabinen. 340 har fra (ca) 2004-modellene seperat dusjrom, men du ser vel på en eldre modell enn dette. Og 310 har også noe lavere drivstoff-forbruk enn 310.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei båtvenner, takk for alle tilbakemeldinger :thumbsup: . Vi har gått rundt oss selv her en stund vurdert opp og ned. Vi vendte tilbake til basic, grunnen for at vi solgte Draco 24èn vi hadde og var godt fornøyd med egentlig. Ønske om faste køyer for fire slik at vi slipper all "logistikken" rundt tannpuss, re opp salong/solseng akterut. Ikke minst far sitt ønske om å slippe å koste/fjerne blåskjell, måkeskit og kråkeboller før kalesjen kan åpnes :confused: . Dette var hovedpunktene for salget, så etter antall runder havnet valget på 310èn. Fornuften talte i retning av 125000 kroner mindre i båt betyr at det blir endel romsligere økonomisk når kjøkkenet skal pusses opp. Er mekaniker så KAD44/DPE føler jeg meg mer komfortabel med enn D6/DPH. Båten virket også mer moderne enn 340èn. Kombinasjonen nøttetre/teak følte jeg var noe som absolutt måtte gjøres noe med, Hadde det vært en litt nyere 340 med dusj så ville nok valget kanskje gått andre veien. Uansett så tror jeg vi har en grei båt for våres bruk i noen år nå.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med 'ny' båt!

 

Du må gjerne fortelle om erfaringene med 310-en når dere har fått brukt den litt.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var og prøvde 310`en som du linker til nå i høst når jeg var på jakt etter båt, men synes den var utrolig dårlig/vinglete ved den minste forflytning av vekt/personer ved marsjfart, trimflapsene måtte brukes aktivt.....

Båten så veldig godt holdt ut, men synes den var trang innvendig og på flybrigde i forhold til 340, men valget falt på en SUN33 03 mod., her fikk jeg da 3 kabiner, større flybrigde, alt så mye større, og en båt som gikk på skinner:-)

Den var faktisk billigere og;-)

Men 310`en var en grei båt viss man bare er 2 personer+-

Gratulerer så mye med ny båt:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Frode & Co.....

Sett deg inn i disse blinkkodene og pass på simringene på sjøvannspumpene. Når "fjæra" ruster vekk så presses sjøvann inn kun når du ligger i plan og ikke når du ruser opp for å se hvor i all verden det vannet som ligger i skutebunn kommer fra. Sjøvannet må jo en liten tur innom dynamoene også...slik at de slutter å lade. Dette er stort sett selvopplevd og har derfor lagt grunnlaget for endel erfaringer hos meg...:-)

Ellers skal jeg krype i den grønne kjelleren selv snart på Dracoen...(om jeg får tid da?)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Måtte bare kommentere denne tråden, selv om den er gammel :)

 

Jeg har en Viksund 310 2007 Model. Båten har en Volvo D6, denne comonrail motoren er noe av det beste som er laget!

Vi har venner om har ''gamle'' motorer uten comonrail og trekk kraften kan ikke sammenlignes. Båte akslerer som et uvær

alle som har vert med på tur blir mektig imponert av drakraften til en volvo D6. Etter en tur så ønsker de hadde at de hadde samme drakraften i sin båt med CAD300 eller Yanmar.

 

Jeg hadde valg mellom ''gammel'' Yanmar motor uten comonrail når jeg kjøpte båten ny hos Viksund,

priser meg lykkelig i dag at jeg valgte Volvo Penta motoren med Comonrail. Om båten er ferie lastet + mye folk så trekker den like godt og oppnår samme toppfarten.

 

Volvo var en av de første med Comonrail, i dag tror jeg nesten ikke det selges diesel motorer uten, til de av dere som tviler så er det å sammenligne en Gammel Volvo B18 Amason motor opp mot en

ny motor som leveres på en hvilken som helst ny bil :). De fleste ville nok ikke hatt en gammel volvo B18 Motor i en ny BMW.

Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...