Frode Stiansen Startet 21.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2011 Hei. Sliter litt med valget mellom to båter. Den ene er en 2003 modell Viksund 310 St cruz med 2003 modell VP KAD44 på drev, gangtid 700timer. Solid maskin har jeg forstått. Båten er godt holdt med det nødvendige utstyret. Båten har en flott finish innvendig med teak i tak og fremstår som absolutt mer moderne enn den andre. Den andre båten er en 1999 modell Viksund 330/340 St cruz med 2007 modell VP D6 370 på drev, gangtid 225timer. Stusser jo litt på trøbbelet som har vært med disse maskinene. Båten fremstår som velholdt og nødvendig utstyrt. Ellers godt holdt. Er det noen her inne som kan gi meg noen synspunkter på hva som er det mest fornuftige valget. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode Stiansen Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 (redigert) Valget må jo vi ta selv,men om noen har meninger for/mot som kan styre valget.Tenkte gjerne den enorme kompetansen som er bland brukere her på forumet kunne hjelpe oss i en retning. Kan vel gjerne nevne at det er en prisdifferanse mellom disse båtene på 125000 kr. Redigert 21.Oktober.2011 av Frode Stiansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 om du linker til anonse er det lettere å mene noe, og hvem er dyrest? du skal vel ikke være livredd for D6, kraftig motor får du aldrig nok av, og båter jeg har kikket på, har mange av de eldre båtene vært i bedre stand en nye Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mart0n Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Problemene med D4 go D6 kom på de første 100-200 timene gangtid er jeg blitt fortalt. Så alle motorer som har fulgt service og har hatt problemene vil jeg tro er utbedret. Jeg så selv på Viksund 340. Flott båt og betraktelig mer plass enn 310. /Frode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode Stiansen Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Overnevte D6 motor er fra Des 2007 så det er vel et år igjen av garanti/reklamasjonstid. Det er noe som jeg syns trekker opp. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30435504 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29884835 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Flotte båter begge 2, men tror at om du velger 310`n, så vil du angra når du får den i bruk at det ikke ble den største... Vi vurderte selv en 340, men etter å ha gått opp den "stigen" noen ganger, så var IKKE det noe for meg, men men nå er jeg jo pasert 50++ da, så kroppen sier ifra hva som er komfertabelt. Synes også disse har for liten uteplass til størrelsen å regne og at de ikke kan plassmessig måle seg mot f.eks en Sealine i samme størrelsen, hehe :-) Flotte båten i fin kvalitet da! Lykke til med valget og håper du holder oss orientert med utviklingen P.S: nå skal vel en 44 motor ha ganske så hyppige ventiljusteringer da, noe som er endel jobb, eller hva Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjapp33 Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Har du råd, velg storebror. Selv om du liker innrednings finish bedre på 310 en. (Det gjør jeg og, liker desverre ikke kombinasjon teak og nøttetreimitasjon...) Så er jo 340 en temmelig mye større båt. Uansett, flotte båter begge to! Lykke til! Redigert 22.Oktober.2011 av Kjapp33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Kjøp båt du vokser inn i, ikke ut av. Kloke ord fra Ingvar i redningsselskapet. I båt er størrelsen viktig for trivsel og sjøegenskaper. Uansett hva du velger, tegn forsikring med motorskade forsikring. Redigert 22.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Forskjell i størrelse er allerede nevnt. Men dette avhenger jo av behovet, hvor stort mannskap som skal være med osv. Viksund 310 er også en fullverdig båt som dekker de fleste behov, selv om den er hakket mindre enn 340-en. Vi har båtvenner som har 70 - 80 overnattinger i sin 310 hvert år, og denne båten dekker deres behov på en god måte. Bakdekket på 310 føles mere romslig enn på 340 pga større lengde. 310 har også mulighet til fremovervendt passasjersete, men ulempen med dette er igjen lavere høyde i inngangen til stikk-kabinen. 340 har fra (ca) 2004-modellene seperat dusjrom, men du ser vel på en eldre modell enn dette. Og 310 har også noe lavere drivstoff-forbruk enn 310. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode Stiansen Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Hei båtvenner, takk for alle tilbakemeldinger . Vi har gått rundt oss selv her en stund vurdert opp og ned. Vi vendte tilbake til basic, grunnen for at vi solgte Draco 24èn vi hadde og var godt fornøyd med egentlig. Ønske om faste køyer for fire slik at vi slipper all "logistikken" rundt tannpuss, re opp salong/solseng akterut. Ikke minst far sitt ønske om å slippe å koste/fjerne blåskjell, måkeskit og kråkeboller før kalesjen kan åpnes . Dette var hovedpunktene for salget, så etter antall runder havnet valget på 310èn. Fornuften talte i retning av 125000 kroner mindre i båt betyr at det blir endel romsligere økonomisk når kjøkkenet skal pusses opp. Er mekaniker så KAD44/DPE føler jeg meg mer komfortabel med enn D6/DPH. Båten virket også mer moderne enn 340èn. Kombinasjonen nøttetre/teak følte jeg var noe som absolutt måtte gjøres noe med, Hadde det vært en litt nyere 340 med dusj så ville nok valget kanskje gått andre veien. Uansett så tror jeg vi har en grei båt for våres bruk i noen år nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Gratulerer med 'ny' båt! Du må gjerne fortelle om erfaringene med 310-en når dere har fått brukt den litt. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Grattis , en herlig båt du har kjøpt, selv har eg nettopp kjøpt en eldre viksund. Lykketil med nye båt, p.s. nårtid får du den? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Hiver meg på gratulasjonene. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Var og prøvde 310`en som du linker til nå i høst når jeg var på jakt etter båt, men synes den var utrolig dårlig/vinglete ved den minste forflytning av vekt/personer ved marsjfart, trimflapsene måtte brukes aktivt..... Båten så veldig godt holdt ut, men synes den var trang innvendig og på flybrigde i forhold til 340, men valget falt på en SUN33 03 mod., her fikk jeg da 3 kabiner, større flybrigde, alt så mye større, og en båt som gikk på skinner:-) Den var faktisk billigere og;-) Men 310`en var en grei båt viss man bare er 2 personer+- Gratulerer så mye med ny båt:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Gratulerer Frode & Co..... Sett deg inn i disse blinkkodene og pass på simringene på sjøvannspumpene. Når "fjæra" ruster vekk så presses sjøvann inn kun når du ligger i plan og ikke når du ruser opp for å se hvor i all verden det vannet som ligger i skutebunn kommer fra. Sjøvannet må jo en liten tur innom dynamoene også...slik at de slutter å lade. Dette er stort sett selvopplevd og har derfor lagt grunnlaget for endel erfaringer hos meg...:-) Ellers skal jeg krype i den grønne kjelleren selv snart på Dracoen...(om jeg får tid da?) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
mortenl Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Måtte bare kommentere denne tråden, selv om den er gammel :) Jeg har en Viksund 310 2007 Model. Båten har en Volvo D6, denne comonrail motoren er noe av det beste som er laget! Vi har venner om har ''gamle'' motorer uten comonrail og trekk kraften kan ikke sammenlignes. Båte akslerer som et uvær alle som har vert med på tur blir mektig imponert av drakraften til en volvo D6. Etter en tur så ønsker de hadde at de hadde samme drakraften i sin båt med CAD300 eller Yanmar. Jeg hadde valg mellom ''gammel'' Yanmar motor uten comonrail når jeg kjøpte båten ny hos Viksund, priser meg lykkelig i dag at jeg valgte Volvo Penta motoren med Comonrail. Om båten er ferie lastet + mye folk så trekker den like godt og oppnår samme toppfarten. Volvo var en av de første med Comonrail, i dag tror jeg nesten ikke det selges diesel motorer uten, til de av dere som tviler så er det å sammenligne en Gammel Volvo B18 Amason motor opp mot en ny motor som leveres på en hvilken som helst ny bil :). De fleste ville nok ikke hatt en gammel volvo B18 Motor i en ny BMW. Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Jeg håper ingen tar dette sprøytet ditt seriøst. Ta og sammenlign disse kurvene for dreiemoment, kanskje du lærer noe. Kurvene er fra to sammenlignbare motorer i akselhestekrefter. D6 370 og Yanmar 6LY3-UTP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.