Careka Startet 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2011 (redigert) Nye regler kan komme,. hvordan er dette i forhold til regler internasjonalt ? 24meter som grense, og ikke 50BRT. for seilbåter så er dette nesten det samme. men vet ikke hvordan det funker for motorbåter. og så må vi som har tatt dette, tar litt til http://www.seilas.no/wip4/nyheter/?category=4916 Redigert 21.Oktober.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
REM Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 (redigert) Det er vel nettopp det som er poenget, nemlig å harmonisere reglene med landene og verden rundt oss. 24m blir vel omlag 72 fot, og det vil gjøre stort utslag på mange typer motorbåter. Enkelte motorbåter i 50-fotområdet og under det har jo lasteevne rom)som gjør de ulovlig å føre etter dagens D5L-regler. Og så gleder jeg meg allerede til en ny runde samt oppfriske gamle kunskaper hos Poseidon i Stavanger. Er sikker på at Poseidon lager et spennende opplegg rundt dette Redigert 21.Oktober.2011 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Careka Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 (redigert) 24meter = 78.7 fot. Ja han vet nok sikkert ikke sjøl, ennå hva det er de evt. vil vi skal ta å repetere, eller ta ekstra ? Men vi får se hva det blir til. Redigert 21.Oktober.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Og så gleder jeg meg allerede til en ny runde samt oppfriske gamle kunskaper hos Poseidon i Stavanger. Er sikker på at Poseidon lager et spennende opplegg rundt dette dette gleder jeg meg også til! Flott at denne muligheten nommer. I dag er grensen for flybridgebåter rundt 60 fot Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Men hva er det de vil ha mer av ? jeg har sol og stjerner også, ? kan det være nok ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
REM Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Mulig det er sol og stjerner de tenker på ja. Det var det som slo meg i farta i hverfall. Håper egentlig det er noe annet "A" en har jeg fra før Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Kanskje som dekksofficer kl 8 i Sverige? Mer instrument, lanterner og sånt visstnok Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 God kveld gode båtvenner, Ja, den nye kvalifikasjonsforskriften er ute på høring med frist i november. Den nye forskriften er fullstendig omkalfatret i forhold til den gamle, men det aller meste gjelder de høyere, kommersielle sertifikatene. Det er også riktig som dere nevner at D5L foreslås justert/harmonisert slik at den "vanskelige" 50BT-grensen skiftes ut med LOA=24meter. Men samtidig med at kvalifikasjonsforskriften foreslås endret pågår en oppdatering av læreplanen for D5L. I følge opplysninger mottatt fra sjøfartsdirektoratet la man læreplanen "litt på is" i påvente av at kvalifikasjonsforskriften ferdigbehandles. Selv om jeg forsøker å finne ut hvor man vil med den nye læreplanen, så er det ikke godt å finne så mye konkret.... Jeg hadde for et par uker siden en samtale med en i toppledelsen i direktoratet og han indikerte at siden endringen til 24 meter for det meste ville gi større førerrettigheter og at man derfor vurderte å legge litt mer inn i D5L-pensumet. Det er nærliggende å tro at man stiller større krav til instrumentdelene, dvs mer om bruk av moderne hjelpemidler - inklusive praktisk bruk av disse - med forståelse for mulige feilkilder og feilmarginer. For de som allerede har D5L antydet han veldig vagt at det kanskje kunne bli "en dags tilleggskurs eller noe i den duren". Så det er tydelig at man ikke er ferdig med tankeprosessen. Men ett er sikkert: jeg ser det som interessant at man vil modernisere læreplanen og legge inn mer praktiske fag, dvs at jeg får enda mer tid ombord i POSEIDON II :sailing: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 .... Og så gleder jeg meg allerede til en ny runde samt oppfriske gamle kunskaper hos Poseidon i Stavanger. Er sikker på at Poseidon lager et spennende opplegg rundt dette. Vær du helt sikker!! :thumbsup: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Om det erinstrumentlære el kan vi kanskje håpe at direktoratet kan akseptere dokumentert praksis. Jeg skrev håpe, ikke tro Uansett er det positivt. Poseidon, vil et slikt fritidsskipper sert. da være et internasjonalt sertifikat med EU harmoni? Redigert 22.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Vil det egentlig bli noe tillegg i det hele tatt for de som allerede har sertifikatet? Det er ikke noe forskjell navigasjonsmessig på 50 eller 70 fot og så lenge vi snakker fritidsbåt ser jeg ikke den helt store hensikten med ytterligere opplæring. Det bør vel i såfall kanskje legges mer vekt på manøvrering enn navigering. Det begynner å bli uvante tyngder når båtene kommer opp mot 80 fot Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 He he... Regner vel ikke med at Fruen sliter med å manøvrere båter opp mot 80 fot... eller større Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SamH Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Jeg leste fort igjennom forskriftsforslaget, sånn umiddelbart virker det som om det kun er fartsområde Stor kystfart som dekkes. Er det sagt eller nevnt noe om fartsområde tilsvarende dagens D5LA ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 He he... Regner vel ikke med at Fruen sliter med å manøvrere båter opp mot 80 fot... eller større Alt kan læres :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
alidal Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Og så gleder jeg meg allerede til en ny runde samt oppfriske gamle kunskaper hos Poseidon i Stavanger. Det er det flere som gjør! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.