Jump to content

fritidsbåtskippere, føre båt inn til 24 m

Careka

Recommended Posts

Nye regler kan komme,.

hvordan er dette i forhold til regler internasjonalt ?

24meter som grense, og ikke 50BRT.

for seilbåter så er dette nesten det samme. men vet ikke hvordan det funker for motorbåter.

og så må vi som har tatt dette, tar litt til :headbang:

http://www.seilas.no/wip4/nyheter/?category=4916

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det er vel nettopp det som er poenget, nemlig å harmonisere reglene med landene og verden rundt oss.

24m blir vel omlag 72 fot, og det vil gjøre stort utslag på mange typer motorbåter. Enkelte motorbåter i 50-fotområdet og under det har jo lasteevne rom)som gjør de ulovlig å føre etter dagens D5L-regler.

Og så gleder jeg meg allerede til en ny runde samt oppfriske gamle kunskaper hos Poseidon i Stavanger. Er sikker på at Poseidon lager et spennende opplegg rundt dette

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

24meter = 78.7 fot.

Ja han vet nok sikkert ikke sjøl, ennå hva det er de evt. vil vi skal ta å repetere, eller ta ekstra ?

Men vi får se hva det blir til.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Mulig det er sol og stjerner de tenker på ja. Det var det som slo meg i farta i hverfall. Håper egentlig det er noe annet :rolleyes: "A" en har jeg fra før

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

God kveld gode båtvenner,

Ja, den nye kvalifikasjonsforskriften er ute på høring med frist i november. Den nye forskriften er fullstendig omkalfatret i forhold til den gamle, men det aller meste gjelder de høyere, kommersielle sertifikatene.

Det er også riktig som dere nevner at D5L foreslås justert/harmonisert slik at den "vanskelige" 50BT-grensen skiftes ut med LOA=24meter.

Men samtidig med at kvalifikasjonsforskriften foreslås endret pågår en oppdatering av læreplanen for D5L. I følge opplysninger mottatt fra sjøfartsdirektoratet la man læreplanen "litt på is" i påvente av at kvalifikasjonsforskriften ferdigbehandles. Selv om jeg forsøker å finne ut hvor man vil med den nye læreplanen, så er det ikke godt å finne så mye konkret....

Jeg hadde for et par uker siden en samtale med en i toppledelsen i direktoratet og han indikerte at siden endringen til 24 meter for det meste ville gi større førerrettigheter og at man derfor vurderte å legge litt mer inn i D5L-pensumet. Det er nærliggende å tro at man stiller større krav til instrumentdelene, dvs mer om bruk av moderne hjelpemidler - inklusive praktisk bruk av disse - med forståelse for mulige feilkilder og feilmarginer.

For de som allerede har D5L antydet han veldig vagt at det kanskje kunne bli "en dags tilleggskurs eller noe i den duren". Så det er tydelig at man ikke er ferdig med tankeprosessen.

Men ett er sikkert: jeg ser det som interessant at man vil modernisere læreplanen og legge inn mer praktiske fag, dvs at jeg får enda mer tid ombord i POSEIDON II :sailing: :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vil det egentlig bli noe tillegg i det hele tatt for de som allerede har sertifikatet? Det er ikke noe forskjell navigasjonsmessig på 50 eller 70 fot og så lenge vi snakker fritidsbåt ser jeg ikke den helt store hensikten med ytterligere opplæring. Det bør vel i såfall kanskje legges mer vekt på manøvrering enn navigering. Det begynner å bli uvante tyngder når båtene kommer opp mot 80 fot

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...