Jump to content

Lekkasje i varmtvannsbereder - Isotherm


largo

Recommended Posts

Jeg fyller vann i båtens vanntank, slår på pumpa og åpner varmvannskranen. Det skulle være standard prosedyre for å fylle varmvannstanken. Det som imidlertid skjer, er at vann renner ut fra under plast-beslaget i enden av varmvannsberederen. Jeg merker ikke noen lekkasje i slanger eller koblinger, men fra dette plast-beslaget (hvor blant annet ledningen for 220V kommer ut) nærmest fosser vannet ut.

 

Jeg har nettopp kjøpt båten, tidligere eier sier at han aldri har hatt problemer med vannet om bord, og jeg har aldri fått dette til å virke. Båten har stått på land en periode.

 

Når motoren er varm, er også dette vannet som kommer ut varmt. Så langt jeg kan se er det ingen kraner som skulle vært åpne som ikke er det, og det er en liten avtappingskran (med blått håndtak) som selvfølgelig står lukket. Tanken er vel 24 eller 30 liter kan jeg tenke meg, og er ca 5 år gammel.

 

Dersom noen har forslag til hva dette kan skyldes, så vil det være til stor hjelp.

Link to post
Share on other sites

Lekkasje i pakningen rundt varmeelementet. Kan skyldes frostskade, men behøver ikke å være dette. Jeg har opplevd at denne pakningen har røket uten at det har vært frost med i bildet.

 

Pakningen er ganske grei å bytte. Men dersom årsaken er frostspregning kan også metallet være deformert.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Om båten har vært i bruk i år, er det mest sannsynlig en pakning som er gåen. Har vel ikke vært noe særlig med frost på denne siden av påske?

På den annen side, pleier de pakningene sånn plutselig å ryke, så vannspruten står.

 

Har båten stått på land siden sist vinter, tipper jeg på at frost har spengt tanken.

 

Nå har ikke jeg isotherm, men regner med at fronedekslet kan tas av?

Da er det lettere å se hvor lekasjen er.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe nytt at disse pakningene ryker. Lokket som pakningen omkranser har ofte skarpe kanter etter utstansing som "kutter" pakningen.

Ved bytte av pakning ta av lokket og slip rent...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for disse nyttige tilbakemeldinger. Krysser fingrene for at det bare er pakningen, skal skru opp dette ved første anledning. Jeg ble først litt forferdet av det du Cato skrev - jeg tror ikke at 220V noen gang har vært i bruk på denne berederen, men jeg går sterkt ut ifra at båten har gått hundrevis av timer der varmtvannsberederen har vært tom men har blitt varmet opp av motoren. Etter litt tenking har jeg kommet til at dette er noe berederen er laget for å tåle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...