Jump to content

Granada 27 - rullegenua dimensjoner

zosta

Recommended Posts

For at dette skal bli bra MÅ det måles på DIN BÅT. Poenget med en rullegenoa er at den skal kunne stå greit også i delvis innrullet tilstand, og da er f.eks plassering av og lengde på skinne for skjøteløperen viktig. På en slik båt, som ikke er helt ny er det sikkert mange forskjellige varianter av dette. Hvis jeg skulle bestilt meg ny genoa ville jeg aldri stolt på et mål tatt på en annen båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Maksmål iht LYS

JLU=Forlik=10,8 meter

JLP=pendikulærmål=korteste avstand fra forlik til skjøtehjørne= 4,95 meter

Når du monterer rulleforstag må forliket kortes ned i forholdt til maks, hvor mye er avhengig av hvordan du moterer rulleforstaget. Vil anta rundt 10,3 meter forstag. Dette bør helst måles når masten er montert med rulleforstaget hvis man ønsker størst mulig.

Jeg vil også tro at det er fornuftig redusere totalarealet fra 150% overlapp til rundt 130-140% Iverfall hvis det kun skal brukes til tur. Dette forde når man ruller inn for mye vind er typisk 30% innrulling maks der seilet står fortsatt bra.

Det er jo mulig å sy om et gammelt seil hvis du har. Blir ikke like bra å seile innrullet med som et seil som er sydd for å kunne rulles. Ellers ok hvis det er helt og fin i formen.

Fordelen med en slik båt i den størrelsen er at seilene ikke koster det hvite ut av øynene nye heller.

Problemet er at rulle forstaget er ikke montert (skal gjøre det til vår) og jeg vile bestile seilet nå (for å få rabatt).

Er 4,95m for 150% genoa?

Jeg har to seil nå men ingen av dem skule passe. Et er liten 3/4 genoa (kanskje fra anen båt) og det andre ar stort lagt av laminat - dette jeg har brukt bare en gang.

Jeg har funnet brosyrje på nettet http://www.granada-class.dk/PDF/Brochure/Granada27.pdf men kan ikke lesse dimensjoner der. Har noen original brosyrje?

Ta og monter rulleforstaget nå slik at det får lik lengde som forstaget er nå. Mål fra sjakkel nede og opp til svivelen så høyt som du kan trekke. (Dette er avhengig av hvor fallinntaket er i forhold til festepunkt i toppen) Seilet må være litt kortere en maks heis slik at vinkel fra fallsvivel er IHHT bruksanvisning til forstag.

Er du sikker på at det seilet du har som er i laminat ikke kan syes om?

4,95 meter= 150%genoa= J*1,5= 3,3*1,5 (J er avstand fra skjæring forstag i dekk og til forkant mast, oppgitt til 3,3 IHHT Standard LYS)

Redigert av ravddo (see edit history)

Hva er seilet ditt laget av? Triradielt med tafetta på begge sider? (Taffeta er vevd duk på begge sider av de bærende fiber) Alle nye seil er stive i begynnelsen. De fleste større turbåter ruller laminatseil i dag. Dacron som er stabil er ikke noe mindre stiv så er det sagt. Den første tiden bygger det litt mere på rullen.

Det som kan være et tema er at et seil som ikke er sydd for rull ikke er sydd med den universalformen som et rent rulleforseil. Derfor blir ikke den innrullede formen like bra selv om det monteres reveskum.

Når du har kjøpt et seil med film ytterst er det gjort slik for at seilet skal bli lettest mulig. Den mylarfilmen som ligger ytterst er sterk og holder trådene sammen. Det er polyestertrådene som holder kreftene. Duken er fin den til rulleseil men er enig at seilet hadde hvert mekanisk sterkere hvis det hadde dacron på begge sider. Da heter typisk duken CL eller cruising laminat. Et film/film seil er levetid ofret for lavere vekt, altså ønskelig i et regattaseil. Er også fint i lite vind da seilet blir betydelig lettere, nesten 50% i forhold til CL duk.

Jeg hadde brukt det seilet du har. Hva er altenativet? Selge det billig? Får du pengene igjen? Evt Seiler du regatta kan du jo ha det til et regattaseil og dermed ha det i mange år.

Vil ikke være perfekt innrullet men det er ikke et rulleseil heller.

Brukt det seilet du har til det er utslitt, det vil vare en stund. Du vil iverfall bli skuffet hvis du bytter ut det seilet med et Dacronseil når det gjelder formstabilitet. Jeg ville imidlertid montert UV beskyttelse på det eller bruke trekk på genoaen. Den filmen blir fort sprø hvis den henger oppe i solys.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...