Jump to content

Yamarin 4730 med Yamaha 60 hk, toppfart 23 knop!

Trondwi

Recommended Posts

Vår lille Yamarin 4730 gjør 33-34 knop ren og nystoffet. Den ble lagt ut i mars og klarte fortsatt ca 30 knop i slutten av september. Så var vi bortreist i tre uker og båten lå stille. Det må ha grodd noe helt utrolig nå i oktober - toppfart i går var 23,2 knop! Selv etter en god times kjøring, gikk den ikke fortere.

Er det noen andre som er blitt grodd fullstendig ned i det siste?

Er vel noe ny groe samt at den gamle har vokst seg større,kanskje bensinen har mistet noe av piffen,det som var 95 oktan for noen mnd siden har kanskje skvulpet og dampet seg ned til 88 oktan.....

Henger slkkert litt slimete "skjegg" her og der som bremser.

Kjenner en fyr som har en Vitesse 26 med 2-300 hesters Yannmar,den tapet seg nesten 20 knop i løpet av 1 mnd(ca 15 aug til 15 sept) Den måtte syrevaskes etter steaming.....

Han er jålete og skal absolutt bruke hvitt stoff,så han får skylde seg selv!!!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hei på vår Askeladden hadde vi hvitt bunnstoff, Grunneieren på hytta som har vært i båt siden han var liten sa at mørk bunnsmøring var det aller beste! vi hadde bestandig rødt på de andre båtene vi har hatt og dem grodde ikke så mye.. blir vel så vi tar på mørkeblått

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har mørke blått bunnstoff fra Hempel på Yamarinen. Det ser ut til å ha fungert utmerket fra mars til ut september - og så var det tydeligvis brått slutt. Noe av det samme har skjedd før, men en tur gjennom en tidlig islagt Blindleia gjorde båten "god som ny" igjen. Kanskje jeg skal spekulere i litt hard og forbigående frost...?

Kanskje en god idé. Jeg har adgang til nei-fy-nei bunnstoff beregnet for skip i utenriksfart, men har hittil valgt å la det være litt liv i sjøen der båten ligger. Ser også et visst problem å påføre fast bunnstoff på en båt som har 8 år med selvpolerende bak seg. Hvordan får man fjernet dette fullstendig?

Han er ikke jålete hvis han ikke løfter opp og spyler jevnlig. Vi som er av den bedagelige typen bruker et mørkt bånnstoff full av miljøgifter som holder sånn tålelig til skuta skal på land i høst. :cheers_wine:

Det hadde vel bare bekreftet at han er jålete - han beholder hvit bunnstoff til tross for at han må ha tatt den opp jevnlig for spyling.

Det er vel bare å dra en mørk pressening under båten og surre den relativt stramt, f.eks. med elastiske bagasjestropper.

Da vil den jo ganske effektivt hindre groe under båten ? Det er jo samme prinsipp som DREVHETTEN

F.eks. 2,5 eller 3 meters bredde for mindre båter og 4 meters for større.

Jeg har ikke tenkt å bunnsmøre min 18-foter, vil kanskje prøve ovennevte triks neste sesong.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...