Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Software har kommet et godt stykke den siste uken, men det er begrenset hvor langt jeg kommer uten tilhørende hardware. Til nå har jeg god kontroll på utregningene av KNOP, L/HR, L/NM, "totalforbruk" og RPM, og ennå ingen temperaturkompensering. Akkurat den med RPM klarer jeg ikke helt å se hva jeg kan/skal bruke til, da jeg egentlig ikke har ekstra plass på 16x4 displayet og alle har jo en turtallsmåler i båten fra før, men det er i prinsipp samme kode som den jeg tenkte å benytte for å lese av flowsensorene. Omtrent slik ser displayet ut.

   ___________________

   |             23,2 KNOP |
   |             1.39 L/NM |
   |              32.4 L/HR |
   | TOTALT: 24.4 LTR |

   ------------------------------

Det jeg mangler nå er å få to temperatursensorer (som jeg fremdeles ikke har) til å snakke med meg. Jeg har heller ikke begynt på koden for å lese av flowsensorene (mye av det samme som RPM som jeg allerede har klar). Også var det det med hardware da....

 

Det blir ingen ren Arduino, ihvertfall ikke en original slik. Jeg har begynt å kludre sammen et print som er bygget rundt en ATMega32u4 (som er prosessoren som blant annet finnes på Arduino Micro). Jeg har her lagt inn optokobler på RPM-inngang, nødvendige pullup motstander til flowsensorene, strømforsyning (med sikring eller loddelink), USB kontakt, plass for GPS-modul, pullup og inngang for OneWire tempsensorer som Kaptein Fredrik foreslo, litt avkoblinger og motstander der slikt passer seg, et par 10 turn potmeter for kalibrering av RPM og flowsensorer, egen loddelink for "med eller uten dyse på flowsensor" og diverse andre småting som gir mening bare for meg :-)

 

DSC_1410.JPG.db6928f18b8ceda2e54b33991ca578ee.JPG

 

Nå venter jeg egentlig på disse temperatursensorene for å komme videre, og burde sikkert bestilt opp et par av disse flowsensorene også... Kommer sikkert et godt stykke uten disse, men når all hardware faller på plass vil jeg helt sikkert oppdage at mye ikke stemmer og en god del må kodes om igjen. Utfordringer jeg allerede er usikker på er blant annet at jeg ikke har egen kalibrering for hver av flowsensorene. På den annen side så har jeg jo et pot til overs dersom jeg likevel ikke kommer til å benytte RPM-delen. Alt kan uansett kalibreres i software, men det blir kanskje litt lite brukervennlig for @Windy 8800? Ellers kan jeg nevne at jeg for eksempel ikke skiller på innganger for fuel tur og retur. Der gjør jeg det rett og slett så enkelt i software at jeg sier at den med lavest flow subtraheres fra den med høyest flow, verre enn det er det ikke. Samme med temperaturmåling av dieselen, der forutsetter jeg bare at returen er den med høyest temperatur. Med dobbelinstallasjon og bensinmotorer fikses annen software som adderer inngangene og dropper temperaturmålingene. Kan da vise forbruk per motor og/eller samlet totalforbruk avhengig av hvordan man ønsker å benytte tilgjengelig plass på displayet. Det begrenser seg litt når man kun har 4 linjer med 16 tegn på hver å boltre seg med....

Displayet kan forøvrig ikke vise over 999.9 liter totalforbruk siden siste reset, men slikt er egentlig enkelt å fikse ved å bare skrive "TOT:" istedenfor "TOTALT:", for da får jeg plass til 999999.9 liter og det burde vel holde for de aller fleste fritidsfartøyer.

Jeg må selvfølgelig også gjøre ferdig dette printet og få bestilt opp en batch med slike. Men med en aldri så liten dose flaks så virker printene som tenkt på første forsøk....

 

Så dette er alt jeg har gjort den siste ukens netter. Har fremdeles ikke koblet en eneste ledning, så absolutt ingenting av dette er fysisk testet.

X10an

X10an

Software har kommet et godt stykke den siste uken, men det er begrenset hvor langt jeg kommer uten tilhørende hardware. Til nå har jeg god kontroll på utregningene av KNOP, L/HR, L/NM, "totalforbruk" og RPM, og ennå ingen temperaturkompensering. Akkurat den med RPM klarer jeg ikke helt å se hva jeg kan/skal bruke til, da jeg egentlig ikke har ekstra plass på 16x4 displayet og alle har jo en turtallsmåler i båten fra før, men det er i prinsipp samme kode som den jeg tenkte å benytte for å lese av flowsensorene. Omtrent slik ser displayet ut.

   ___________________

   |             23,2 KNOP |
   |             1.39 L/NM |
   |              32.4 L/HR |
   | TOTALT: 24.4 LTR |

   ------------------------------

Det jeg mangler nå er å få to temperatursensorer (som jeg fremdeles ikke har) til å snakke med meg. Jeg har heller ikke begynt på koden for å lese av flowsensorene (mye av det samme som RPM som jeg allerede har klar). Også var det det med hardware da....

 

Det blir ingen ren Arduino, ihvertfall ikke en original slik. Jeg har begynt å kludre sammen et print som er bygget rundt en ATMega32u4 (som er prosessoren som blant annet finnes på Arduino Micro). Jeg har her lagt inn optokobler på RPM-inngang, nødvendige pullup motstander til flowsensorene, strømforsyning (med sikring eller loddelink), USB kontakt, plass for GPS-modul, pullup og inngang for OneWire tempsensorer som Kaptein Fredrik foreslo, litt avkoblinger og motstander der slikt passer seg, et par 10 turn potmeter for kalibrering av RPM og flowsensorer, egen loddelink for "med eller uten dyse på flowsensor" og diverse andre småting som gir mening bare for meg :-)

 

DSC_1410.JPG.db6928f18b8ceda2e54b33991ca578ee.JPG

 

Nå venter jeg egentlig på disse temperatursensorene for å komme videre, og burde sikkert bestilt opp et par av disse flowsensorene også... Kommer sikkert et godt stykke uten disse, men når all hardware faller på plass vil jeg helt sikkert oppdage at mye ikke stemmer og en god del må kodes om igjen. Utfordringer jeg allerede er usikker på er blant annet at jeg ikke har egen kalibrering for hver av flowsensorene. På den annen side så har jeg jo et pot til overs dersom jeg likevel ikke kommer til å benytte RPM-delen. Alt kan uansett kalibreres i software, men det blir kanskje litt lite brukervennlig for @Windy 8800? Ellers kan jeg nevne at jeg for eksempel ikke skiller på innganger for fuel tur og retur. Der gjør jeg det rett og slett så enkelt i software at jeg sier at den med lavest flow subtraheres fra den med høyest flow, verre enn det er det ikke. Samme med temperaturmåling av dieselen, der forutsetter jeg bare at returen er den med høyest temperatur. Med dobbelinstallasjon og bensinmotorer fikses annen software som adderer inngangene og dropper temperaturmålingene. Kan da vise forbruk per motor og/eller samlet totalforbruk avhengig av hvordan man ønsker å benytte tilgjengelig plass på displayet. Det begrenser seg litt når man kun har 4 linjer med 16 tegn på hver linje å boltre seg med....

Displayet kan forøvrig ikke vise over 999.9 liter totalforbruk siden siste reset, men slikt er egentlig enkelt å fikse ved å bare skrive "TOT:" istedenfor "TOTALT:", for da får jeg plass til 999999.9 liter og det burde vel holde for de aller fleste fritidsfartøyer.

Jeg må selvfølgelig også gjøre ferdig dette printet og få bestilt opp en batch med slike. Men med en aldri så liten dose flaks så virker printene som tenkt på første forsøk....

 

Så dette er alt jeg har gjort den siste ukens netter. Har fremdeles ikke koblet en eneste ledning, så absolutt ingenting av dette er fysisk testet.

X10an

X10an

Software har kommet et godt stykke den siste uken, men det er begrenset hvor langt jeg kommer uten tilhørende hardware. Til nå har jeg god kontroll på utregningene av KNOP, L/HR, L/NM, GPS og RPM, og ennå ingen temperaturkompensering. Akkurat den med RPM klarer jeg ikke helt å se hva jeg kan/skal bruke til, da jeg egentlig ikke har ekstra plass på 16x4 displayet og alle har jo en turtallsmåler i båten fra før, men det er i prinsipp samme kode som den jeg tenkte å benytte for å lese av flowsensorene. Omtrent slik ser displayet ut.

   ___________________

   |             23,2 KNOP |
   |             1.39 L/NM |
   |              32.4 L/HR |
   | TOTALT: 24.4 LTR |

   ------------------------------

Det jeg mangler nå er å få to temperatursensorer (som jeg fremdeles ikke har) til å snakke med meg. Jeg har heller ikke begynt på koden for å lese av flowsensorene (mye av det samme som RPM som jeg allerede har klar). Også var det det med hardware da....

 

Det blir ingen ren Arduino, ihvertfall ikke en original slik. Jeg har begynt å kludre sammen et print som er bygget rundt en ATMega32u4 (som er prosessoren som blant annet finnes på Arduino Micro). Jeg har her lagt inn optokobler på RPM-inngang, nødvendige pullup motstander til flowsensorene, strømforsyning (med sikring eller loddelink), USB kontakt, plass for GPS-modul, pullup og inngang for OneWire tempsensorer som Kaptein Fredrik foreslo, litt avkoblinger og motstander der slikt passer seg, et par 10 turn potmeter for kalibrering av RPM og flowsensorer, egen loddelink for "med eller uten dyse på flowsensor" og diverse andre småting som gir mening bare for meg :-)

 

DSC_1410.JPG.db6928f18b8ceda2e54b33991ca578ee.JPG

 

Nå venter jeg egentlig på disse temperatursensorene for å komme videre, og burde sikkert bestilt opp et par av disse flowsensorene også... Kommer sikkert et godt stykke uten disse, men når all hardware faller på plass vil jeg helt sikkert oppdage at mye ikke stemmer og en god del må kodes om igjen. Utfordringer jeg allerede er usikker på er blant annet at jeg ikke har egen kalibrering for hver av flowsensorene. På den annen side så har jeg jo et pot til overs dersom jeg likevel ikke kommer til å benytte RPM-delen. Alt kan uansett kalibreres i software, men det blir kanskje litt lite brukervennlig for @Windy 8800? Ellers kan jeg nevne at jeg for eksempel ikke skiller på innganger for fuel tur og retur. Der gjør jeg det rett og slett så enkelt i software at jeg sier at den med lavest flow subtraheres fra den med høyest flow, verre enn det er det ikke. Samme med temperaturmåling av dieselen, der forutsetter jeg bare at returen er den med høyest temperatur. Med dobbelinstallasjon og bensinmotorer fikses annen software som adderer inngangene og dropper temperaturmålingene. Kan da vise forbruk per motor og/eller samlet totalforbruk avhengig av hvordan man ønsker å benytte tilgjengelig plass på displayet. Det begrenser seg litt når man kun har 4 linjer med 16 tegn på hver linje å boltre seg med....

Displayet kan forøvrig ikke vise over 999.9 liter totalforbruk siden siste reset, men slikt er egentlig enkelt å fikse ved å bare skrive "TOT:" istedenfor "TOTALT:", for da får jeg plass til 999999.9 liter og det burde vel holde for de aller fleste fritidsfartøyer.

Jeg må selvfølgelig også gjøre ferdig dette printet og få bestilt opp en batch med slike. Men med en aldri så liten dose flaks så virker printene som tenkt på første forsøk....

 

Så dette er alt jeg har gjort den siste ukens netter. Har fremdeles ikke koblet en eneste ledning, så absolutt ingenting av dette er fysisk testet.



×
×
  • Create New...