Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

I mine øyne bruker du alt for mye tid og tankevirksomhet på presentasjonen - har selv mange USB-duppeditter som leverer alt fra posisjon, AIS, dybde, hastighet og temperaturer som NMEA0183-data til Raspberry Pi'en i båten min, da kan man vise det hvor man måtte ønske - tilkoblet skjerm, mobil, iPad osv...

Jeg ville trodd at noe sånt måtte være minst like greit som å bruke tid og ressurser på dedikerte LCD-readouts, men det er jo du som koder :-)

Har du først forbruket (flow-retur)/tidsenhet så er mye gjort, resten kan fikses der det presenteres..

Først og fremst må jeg understreke at det settes stor pris på alle tilbakemeldinger. 

Presentasjonen en stor del av dette prosjektet. Det er nå årevis siden "nimba" først leste ut sine pulser fra flowmålerne, og fikk meningsfulle data ut av dette. Nå handler det i hovedsak om å pakke alt dette inn i en liten enhet det er lett å finne permanent plass til i nærheten av instrumentpanelet, i tillegg til at dette skal kunne vise enda mer meningsfulle data enn det som har blitt vist tidligere. Det er selvfølgelig også en stor fordel om dette er både pent og diskret. Løsninger for alt dette finnes allerede på markedet, for de som er klare til skille seg av med en aldri så liten bunke av det som her inne kalles for "båtpenger".

Slik kan det jo ikke se ut i lengden:

598eca5476bee_GPSbreadboard.jpg.9357d7c5520e22336f843e9e8ca21c97.jpg

Andre får snakke for seg selv, men dette er en DIY-tråd og for min del handler dette om å gjøre ting selv, om å holde kostnadene nede og ikke minst om å faktisk få til å lage en dings andre folk kan ha både nytte og glede av. Dette er et rent hobbyprosjekt, og for uinnvidde er det bortimot umulig å forsvare eller forklare det å bruke hundrevis av timer for å spare noen hundrelapper.  Så dette med å holde kostnadene nede er for så vidt noe helt annet enn bare det å "spare penger".

Jeg tenker at du må være mer konkret, hva mener du egentlig er alternativet. Mener du et grensesnitt skal programmeres i "Java" eller, gud forby, "Swift", istedenfor "C++"? Kan ikke se at det i seg selv gir en snarvei til ferdig løsning. Jeg leser jo allerede GPS-data fra NMEA0183, og du mener da jeg skal sende et eller annet ut igjen med samme protokoll og at dette da vil gjøre disse dataene lettere tilgjengelige for andre båtbrukere? Dessuten er selve bruken av LCD-displayet en av de mer "rett frem" greiene i et slikt prosjekt, og i prinsipp samme jobb som å sende dette ut som seriedata (å sende NMEA ut ser jeg på som uaktuelt). Det er alt det andre som er jobben...

Alternativt kan jeg selvfølgelig gi deg "(flow-retur)/tidsenhet" på seriedata som er lesbare for RasPi, så fikser du resten? Jeg kan også gjerne sette opp et AP og sende dette ut på WiFi om du deretter ordner en fancy Android-app til meg.

X10an

X10an

Arne Henriksen skrev for 8 timer siden:

I mine øyne bruker du alt for mye tid og tankevirksomhet på presentasjonen - har selv mange USB-duppeditter som leverer alt fra posisjon, AIS, dybde, hastighet og temperaturer som NMEA0183-data til Raspberry Pi'en i båten min, da kan man vise det hvor man måtte ønske - tilkoblet skjerm, mobil, iPad osv...

Jeg ville trodd at noe sånt måtte være minst like greit som å bruke tid og ressurser på dedikerte LCD-readouts, men det er jo du som koder :-)

Har du først forbruket (flow-retur)/tidsenhet så er mye gjort, resten kan fikses der det presenteres..

Først og fremst må jeg understreke at det settes stor pris på alle tilbakemeldinger. 

Presentasjonen en stor del av dette prosjektet. Det er nå årevis siden "nimba" først leste ut sine pulser fra flowmålerne, og fikk meningsfulle data ut av dette. Nå handler det i hovedsak om å pakke alt dette inn i en liten enhet det er lett å finne permanent plass til i nærheten av instrumentpanelet, i tillegg til at dette skal kunne vise enda mer meningsfulle data enn det som har blitt vist tidligere. Det er selvfølgelig også en stor fordel om dette er både pent og diskret. Løsninger for alt dette finnes allerede på markedet, for de som er klare til skille seg av med en aldri så liten bunke av det som her inne kalles for "båtpenger".

Slik kan det jo ikke se ut i lengden:

598eca5476bee_GPSbreadboard.jpg.9357d7c5520e22336f843e9e8ca21c97.jpg

Andre får snakke for seg selv, men dette er en DIY-tråd og for min del handler dette om å gjøre ting selv, om å holde kostnadene nede og ikke minst om å faktisk få til å lage en dings andre folk kan ha både nytte og glede av. Dette er et rent hobbyprosjekt, og for uinnvidde er det bortimot umulig å forsvare eller forklare det å bruke hundrevis av timer for å spare noen hundrelapper.  Så dette med å holde kostnadene nede er for så vidt noe helt annet enn bare det å "spare penger".

Jeg tenker at du må være mer konkret, hva mener du egentlig er alternativet. Mener du et grensesnitt skal programmeres i "Java" eller, gud forby, "Swift", istedenfor "C++"? Kan ikke se at det i seg selv gir en snarvei til ferdig løsning. Jeg leser jo allerede GPS-data fra NMEA0183, og du mener da jeg skal sende et eller annet ut igjen med samme protokoll og at dette da vil gjøre disse dataene lett tilgjengelige for andre båtbrukere? Dessuten er selve bruken av LCD-displayet en av de mer "rett frem" greiene i et slikt prosjekt, og i prinsipp samme jobb som å sende dette ut som seriedata (å sende NMEA ut ser jeg på som uaktuelt). Det er alt det andre som er jobben...

Alternativt kan jeg selvfølgelig gi deg "(flow-retur)/tidsenhet" på seriedata som er lesbare for RasPi, så fikser du resten? Jeg kan gjerne sette opp et AP og sende dette ut på WiFi om du deretter ordner en fancy Android-app til meg.

• Create New...