X10an
Arne Henriksen skrev 46 minutes ago:Det er en stund siden jeg leste gjennom hele tråden, hva vil det koste å kjøpe 2 flow-sensorer og en arduino-dings som kunne spytte ut liter/time som seriedata til f.eks en RPi? Jeg har jo en sånn liten symaskin som bruker 2-4 liter/time på vanlig bruk så det må være ganske puslete.
Er virkelig temperaturkompenseringen nødvendig på retur?
Tror flow-sensorene koster sånn ca 250 kroner per stk. Legg på litt porto og MVA og vi er fort oppe i 8-900 kroner. Men til ditt bruk med et forbruk på bare noen få liter i timen så kan du få dem til under 50 kroner pr. stk. (avhengig av hvor stor returflow du har). Arduino-dingsen kan du få for 20 kroner og det samme for et par temperatursensorer. Da har du det du trenger for å få seriedata til RPi. De billigste GPS-modulene koster i underkant av en femtilapp, men dette har du trolig på NMEA 0183 din RPi allerede om jeg forstod deg rett.
Jeg tror diesel utvider seg sånn ca. 0.8% pr 10 graders temperaturøkning. Selv om dette ikke høres så innmari mye ut så kan det by på problemer når noen dieselmotorer på lavere turtall kan ha opp mot 90% av tilført diesel i retur med kanskje 20 graders temperaturøkning i forhold til temperaturen på tilført diesel. Kjapp hoderegning tilsier da at dette kan bli en feilmåling på ca. 15% Det er mulig det ikke er fullt så dramatisk i virkeligheten, men en feilkilde som må tas seriøst er det helt sikkert. Man trenger selvfølgelig ikke bry seg med dette om man ikke er opptatt av nøyaktige målinger. Det vil jo uansett være enkelt å finne ut sånn ca hvilken fart som best forsvarer strekning i forhold til forbruk. Men jeg vil ha det riktig, og jeg vil også ha med "totalforbruk", og der vil jeg ikke ha 10%+ feilvisning om det kan unngås på en forsvarlig måte.
Det er nok i teorien relativt enkelt å kalibrere dette i software for hver enkelt båt, men dette er både tidkrevende og vanskelig å gjennomføre i praksis.