Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Jeg tenker jo at jeg allerede nå har noe som kan fungere godt i praksis.

 

Dessverre dukket det opp en ny utfordring med turtelleren da min software ikke var satt opp til å kunne lese mer enn 4 PulserPerRunde (PPR) på veivakselen. Tanken var at en bensin V8 kan gi inntil 4 PPR på ledningen til coilen, og at dieselmotorer i hovedsak leverer mellom 1 PPR og 4 PPR fra enten svinghjulsensorer eller dynamo "W". Etter gode innspill fra "Lars H." ble det klart at jeg ville få problemer med å lese pulsene fra startkransen hans. Dette utdraget han sendte meg fra sin instruksjonsmanual tok meg litt på sengen...

rpm1.gif.dd8a82d2dbcbaf1edb31cc6ee0047159.gif

 

Jeg ble pokka nødt til å forandre en del både på hardware og på software for å få dette til å spille på lag. Dette øker nemlig den potensielle frekvensen på pulsene fra maksimalt 400Hz til opp mot 15000Hz, noe som setter både microkontrolleren og ikke minst programmereren på en prøve. Jeg må benytte "raskere" innganger og software må selvfølgelig tilpasses deretter.  Selv om hele dette prosjektet har vært litt nedprioritert i vinter er dette nå to HW-revisjoner siden, og siste batch med printkort fikk jeg faktisk i går, men på disse har produsenten frest over noen av banene ved et uhell og de må gjøre jobben på nytt med medfølgende forsinkelse for min del.

 

Sett bort fra dette problemet med turtelleren så har jeg trolig en funksjonell enhet her i dag for båter med inntil 4 PPR som turtallsignal. Tanken har vel egentlig vært å få trådstarter "nimba" til å vurdere dette nærmere, men jeg tror ikke jeg rakk dette før båten hans var oppe av sjøen forrige sesong... Ellers går utviklingen fremdeles fremover i rykk og napp, og turtallsproblemet blir løst i nær fremtid.

X10an

X10an

Jeg tenker jo at jeg allerede nå har noe som kan fungere godt i praksis.

 

Dessverre dukket det opp en ny utfordring med turtelleren da min software ikke var satt opp til å kunne lese mer enn 4 PulserPerRunde (PPR) på veivakselen. Tanken var at en bensin V8 kan gi inntil 4 PPR på ledningen til coilen, og at dieselmotorer i hovedsak leverer mellom 1 PPR og 4 PPR fra enten svinghjulsensorer eller dynamo "W". Etter gode innspill fra "Lars H." ble det klart at jeg ville få problemer med å lese pulsene fra startkransen hans. Dette utdraget han sendte meg fra sin instruksjonsmanual tok meg litt på sengen...

rpm1.gif.dd8a82d2dbcbaf1edb31cc6ee0047159.gif

 

Jeg ble pokka nødt til å forandre en del både på hardware og på software for å få dette til å spille på lag. Dette øker nemlig den potensielle frekvensen på pulsene fra maksimalt 400Hz til opp mot 15000Hz, noe som setter både microkontrolleren og ikke minst programmereren på en prøve. Jeg må benytte "raskere" innganger og software må selvfølgelig tilpasses deretter.  Selv om hele dette prosjektet har vært litt nedprioritert i vinter er faktisk dette nå to HW-revisjoner siden, og siste batch med printkort fikk jeg faktisk i går, men på disse har produsenten frest over noen av banene ved et uhell og de må gjøre jobben på nytt med medfølgende forsinkelse for min del.

 

Sett bort fra dette problemet med turtelleren så har jeg trolig en funksjonell enhet her i dag for båter med inntil 4 PPR som turtallsignal. Tanken har vel egentlig vært å få trådstarter "nimba" til å vurdere dette nærmere, men jeg tror ikke jeg rakk dette før båten hans var oppe av sjøen forrige sesong... Ellers går utviklingen fremdeles fremover i rykk og napp, og turtallsproblemet blir løst i nær fremtid.



×
×
  • Create New...