Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Hei Kaptein Fredrik, det er godt å se deg tilbake i tråden!

Forbruk settes til 0 ved < 1LPH

Jeg teller hver eneste puls, og min største oppløsning er på to desimaler. I bakgrunnen måler jeg flow i milliliter og jeg opererer med ganske høye tall for å unngå "floats". Jeg er avhengig av høy loopspeed, og bruk av "floats" gjør at det blir som å vasse i sirup. Sånn i farten kan jeg ikke se noe problem med å måle et forbruk på 0.01 liter per time rent teknisk sett, men dette vil medføre ganske treg oppdateringshastighet dersom ikke måleren spytter ut veldig mange pulser per liter. I min software har jeg lagt inn en begrensning på 1 liter per time, slik at dette er det laveste forbruket jeg forholder meg til. Men dette kan være noe høyt for enkelte mindre motorer. Mulig jeg gjør noe med dette etterhvert.. Med dagens SW kan jeg også benytte en hvilken som helst sensor som gir ut mellom 1 og 9999 pulser per liter uten å forandre på programmet.

En annen ting er hvorvidt disse flowsensorene basert på turbinhjul blir påvirket i en eller annen retning av eventuell pulsing av dieselpumpen. Dette gjenstår å finne ut av under praktiske forsøk. Jeg vet jo andre fabrikanter av denne typen elektronikk driver med trykkutjevning og slikt. Dette er uansett ikke et problem jeg kan løse med software, og den enkle løsningen er da rett og slett å bytte ut selve flowsensorene med en type "positive displacement meter". Disse sensorene bør ikke la seg påvirke av slikt og eneste ulempen i praksis er da en høyere pris på selve sensorene. Kan det kanskje være her problemene du beskriver kan ha stammet fra?

Jeg har aldri sett på dieselflow mellom en klar slange, og har derfor liten forståelse av hvordan strømmen ser ut i praksis. Men dette er noe jeg kommer til å finne ut av....

X10an

X10an

Hei Kaptein_Fredrik, det er godt å se deg tilbake her i tråden!

Forbruk settes til 0 ved < 1LPH

Jeg teller hver eneste puls, og min største oppløsning er på to desimaler. I bakgrunnen måler jeg flow i milliliter og jeg opererer med ganske høye tall for å unngå "floats". Jeg er avhengig av høy loopspeed, og bruk av "floats" gjør at det blir som å vasse i sirup. Sånn i farten kan jeg ikke se noe problem med å måle et forbruk på 0.01 liter per time rent teknisk sett, men dette vil medføre ganske treg oppdateringshastighet dersom ikke måleren spytter ut veldig mange pulser per liter. I min software har jeg lagt inn en begrensning på 1 liter per time, slik at dette er det laveste forbruket jeg forholder meg til. Med dagens SW kan jeg også benytte en hvilken som helst sensor som gir ut mellom 1 og 9999 pulser per liter uten å forandre på programmet.

En annen ting er hvorvidt disse flowsensorene basert på turbinhjul blir påvirket i en eller annen retning av eventuell pulsing av dieselpumpen. Dette gjenstår å finne ut av under praktiske forsøk. Jeg vet jo andre fabrikanter av denne typen elektronikk driver med trykkutjevning og slikt. Dette er uansett ikke et problem jeg kan løse med software, og den enkle løsningen er da rett og slett å bytte ut selve flowsensorene med en type "positive displacement meter". Disse sensorene bør ikke la seg påvirke av slikt og eneste ulempen i praksis er da en høyere pris på selve sensorene. Kan det kanskje være her problemene du beskriver kan ha stammet fra?

Jeg har aldri sett på dieselflow mellom en klar slange, og har derfor liten forståelse av hvordan strømmen ser ut i praksis. Men dette er noe jeg kommer til å finne ut av....

• Create New...