Jump to content

Montering av kartplotter på HR 31

Bitteliten

Recommended Posts

Vi har kjøpt en Raymarine 435

Bilde

til pappa's Hallberg Rassy 31.

Bilde(16-18 m/sek - Seatronic cup :yesnod: )

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at denne skal felles inn i skottet i cockpit (bb side av kabinluka) - men er blitt litt usikker på om det er den beste løsningen fordi det blir et ganske stort hull i skottet som skal skjæres. Alternativet er å montere plotteren på en bøyle e.l. Er det noen som har oppfatning om hva som er beste monteringsløsning på denne båten? (båten har rorkult, og har derfor ikke pidestall som plotteren kan monteres på

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ville ville ikke ha felt den inn i skottet.

På min HR 312 har jeg plassert plotteren slik som du ser på bildet, men jeg har vinsjene på masta, så jeg har god plass.

En jeg kjenner med HR31 har plassert den helt oppunder vinduet på bb side.

En annen med 312 har gjort det på denne måten: (klide Den Norske Hallberg Rassy 312 Klubben)

Bilde

Bilde

Redigert av Lasse (see edit history)

Et alternativ som er under vurdering er å montere plotteren under sprayhooden - som vist av andre her.

Ulempen er at "gutta" seiler en del regatta, og da blir det mye håndtering av fall i forbindelse med trimming (fallene brukes aktivt ved trimming), reving og seilbytte. Alle fall er trekt ned til cockpit. 435'en er ganske mye større enn Garminene som er vist på bildet, og det er 2 kabler som skal settes inn når den monteres. Dessuten er det mulig vi kober opp NMEA forbindelse med autopiloten - og da blir det 3 kabler.

Lasse - jeg ser at du har felt inn en del andre instrumenter i stb skott hos deg - hvorfor vil du ikke ha plotteren innfeldt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Bitteliten

Jeg har ikke noen instrumenter felt inn bortsett fra det originale kompasset på bb side. Har laget et instrumentpanel som står over luka:

Bilde

Den sorte kladden du ser på sb side av skottet på det forrige bildet er styre-enheten til autopiloten, men den er ikke felt inn. Den er tredd nedpå en liten plastbrakett som er skrudd fast i skottet, og kan fjernes helt når jeg ikke trenger den.

Grunnen til at jeg vil fraråde innfelling:

1. Plotteren blir vanskelig tilgjengelig når noe sitter på benken.

2. Verdiforringelse av båten (sveitserost)

Ser helt klart ditt problem med å finne en ideell plass til en så stor plotter

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at denne skal felles inn i skottet i cockpit (bb side av kabinluka) - men er blitt litt usikker på om det er den beste løsningen fordi det blir et ganske stort hull i skottet som skal skjæres.

Hej Bitteliten !

Jag skulle ALDRIG fellt in den! Den der plottern är modern idag og fem-tio år framöver, på sin höjd......

- HR vill vare 'Forever' -

sett den under sprayhooden eller så som Lasse visar på sina bilder !

S/Y Gunga Din

I et eller annet båtblad så jeg en løsning som bestod av en egen instrumentbøyle som gikk over hele nedgangen. Denne var laget av hvite ventilasjonsrør av absplast og var såldes hul. Dermed kunne alt av ledninger trekkes inne i disse rørene. Dette så på bildene veldig bra ut selv om det kanskje høres litt hjemmelaget ut.

I en HR 29 jeg så på i forbindelse med båtjakt var detmontert en svingbar bøyle på skottet mot cockpit men på innsiden. Denne kunne så svinges ut i nedgangen for å kunne sees fra cockpit. Virker nok kanskje best hvis man ikke seiler regatta med mye farting inn og ut og frem og tilbake. Synes ellers løsningen til PanPan som er den skissert på bildene til Lasse (en annen HR eier) er veldig smart.

Takk for alle råd så langt. Jeg har også sendt forespørsel til HR om hva de anbefaler. Jeg legger ut deres anbefaling her når jeg får den. Mottar gjerne flere råd om monteringsmuligheter fra Baatplassen :-)

Et moment som kanskje ikke har vært nevnt, men som jeg stadig ser nye påminnelser om: Hvorfor plassere kartplotteren "midt i fleisen"??? Hvordan går det med nattsynet de gangene man er ute i mørket og skal stirre etter svake lykter, andre båter og denslags fortredeligheter - for kom ikke her og si at dere bare styrer etter plotteren... :eek:

Mitt forslag er derfor: se deg om etter en plassering litt ute i borde, vekk fra det primære synsfeltet, eventuelt innunder luken. Ellers er jeg 100% enig med dem som fraråder å skjære hull for innfelling.

Lykke til med ny kartplotter, fornuftig plassert :smiley:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Et moment som kanskje ikke har vært nevnt, men som jeg stadig ser nye påminnelser om: Hvorfor plassere kartplotteren "midt i fleisen"??? Hvordan går det med nattsynet de gangene man er ute i mørket og skal stirre etter svake lykter, andre båter og denslags fortredeligheter

Hei.

Jeg ser på plasseringen "rett i fleisen" som den eneste fornuftige plasseringen. Har noen ganger måttet bryte av pga. været har overrasket slik at jeg har måttet komme meg i smult farvann. Men det har vært i ukjent farvann, og da er det utrolig godt å kun løfte på brynene for å bytte mellom å se på plotteren og holmer og skjær. Og på en kvalitetsplotter er det heller ikke problem med nattsynet. Min har nattmodus hvor fargene skifter til rødt og mørk blått, og så kan lys og kontrast i tillegg nedtones til bildet nesten forsvinner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

.... og da er det utrolig godt å kun løfte på brynene for å bytte mellom å se på plotteren og holmer og skjær. ....

Lars H.

Hei Lars H.

Jeg har valgt alternativet med å vri nakken 60 grader babord for å sjekke plotteren - for derved fortsatt å kunne nistirre uforstyrret rett forover.

.... og det er jeg glad for at jeg gjorde ...

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her er svaret jeg fikk fra Hallberg Rassy:

Jag vill absolut rekommendera att du monterar plottern ovan tamparna, vi seglar själva väldigt mycket (även regatta) och är mycket nöjda med den montageplatsen. Två stora nackdelar med att fälla in plottern i skottet är dels att man får ett svårreparerat hål i båten den dagen man vill skifta plottern och att den hammnar så lågt att den blir skymd av resterande besättning när man seglar.

Med vänliga hälsningar

Hallberg-Rassy Varvs AB

Stefan Leschner

Jammen godt å se at man tar helt feil av og til. Utgangspunktet mitt var at det beste var å felle plotteren inn i skottet :blush:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...