flex Startet 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2011 Forleden dag ved sjekk av båt, kjente jeg en råtten lukt inne i båten – lukten forsterket seg mens jeg var i båten. Ved grundig sjekk, så jeg at batteriet for bow thruster kokte og dampen fosset ut. Fikk demontert batteriet og fikk dette på land – batteriet var da glovarmt – Batteriet var av lukket type – høy effekt – ca 4 år gammelt. Båten var sist i bruk 14 dager før dette intraff – alt var da normalt – landstrøm /varme var tilkoblet. Etter at nytt batteri var installert – båten godt utluftet – ble landstrømmen satt på igjen og alt normalt. Noen som har noen formening om hvorfor en celle skulle ”kollapse” og lage kortslutning – samt at et lukket batteri skulle slippe ut gassen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Jeg hadde et optima batteri til baugthrusteren som viste seg å være defekt. Da jeg ved vinteropplag skulle ta ut batteriene så jeg at bunnen på batteriet hadde sprekt, så en av cellene var tørr. Har opplevd flere ganger at disse batteriene kan bli svært varme under lading, mistenker da at sulfatering har medført kortslutning. Det skal være en ventil som slipper ut trykket i cellene hvis dette blir for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.