altmuligbåt Startet 24.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2011 Har lest litt rundt her og gjort noen egende erfaringer.. Hva hva har dere erfart, er overhalt like bra som nye dyser? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 I en vanlig dyse så er det i dysespissen slitasje oppstår. Dysespisser/uniter er forbruksvare. Fjærene kan også bli stuket/brekke, men hovedsaklig dysespissen er essensiell for forstøvningen. En ovehalt dyse med kontrollerte fjær(er) & ny spiss-unit vil være like god som ny. Det er samme serviceintervall på nye og overhalte dyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 enig med hanto her Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
altmuligbåt Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Men hvor lenge skal en dyse vare da? se foreksempel "Kvalifiserer dette til smoke on the water" I denne satt det forholsvis ny overhalte dyser, men merket alikeveld stor forskjeld på nye nye dyser kontra de gamle.. Det er da jeg beggyner og tenke litt... Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Dyser skal normalt sjekkes/overhales etter en viss intervall. Dette står i manualen til motoren, ekempelvis 2000timer/5 år. Hvorfor noen dyser ikke holder så lenge blir ren spekulasjon. Motorens driftsforhold kan innvirke på levetiden, eller verkstedet kan ha fusket og bare stilt/shimset opp trykket igjen uten å bytte dysespissen/uniten, eller det kan være produksjonsfeil med dysespissene/evt uorginal vare, men alt blir bare spekulasjoner. Vanligvis så holder dysene seg tålig ok innenfor vedlikeholdsintervallen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Mine erfaring er overhalte dyser blir bra som nye, så lenge den er reparert / overhalt og testet hos en spesial verksted.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lbjordal Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Som flere har nevnt skal overhalte dyser (med nye spisser) vere like bra som "komplette" Det eneste som plager meg med overhaling og skifting av dysespisser er at verkstedene ikke legger arbeid i å "pusse opp" dyseholderen med rustfjerning og ny lakk :/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Hvis det er det eneste som plager deg så har du det vel egentlig ganske fint... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lbjordal Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Ja, Med 15 grader, sol og seilvind i slutten av oktober så er det vel sant det Index :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Lbjordal, du kan sikket få dysene både pusset og lakket for ca tusenlappen pr stk hvis du er villig til å betale. Regner med timesprisen på slike verksteder ikke ligger under vanlig pris på båtverksteder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Det eneste som plager meg med overhaling og skifting av dysespisser er at verkstedene ikke legger arbeid i å "pusse opp" dyseholderen med rustfjerning og ny lakk :/ Det som plager meg er når folk ser på det utvendige og gir blaffen i det innvendige. Kjøp deg heller et ordentlig fuel treatment system til noen tusenlapper med alarm på, for da vet du at det du fyller og ellers kommer på drivstofftanken ikke får ødelagt dysene igjen. NB! du kan få belagt dysene utvendig med 24K guld hvis du vil, for det er bare et spørsmål om hva du vil betale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.