Jump to content

Ford Sabb 2704ET -Mye blåhvit røyk


Eddy49

Recommended Posts

Har nettopp fått ny eksosmanifold til min Ford Sabb 2704ET, motoren røykte noe før, men etter at den fikk ny manifold oser den noe jævlig. Har skifftet diesel filtre, olje filtre, ny motorolje, men ikke noe hjelper. Båten var på verksted der de byttet manifold. men den oser mye mere nå en før. Har sjekket turbo og luftinntak, alt ser ok ut. Men reimen til dynamoen og til div pumper er noe løs. skal skifte så fort som mulig, kan det ha noe å si på at motoren oser så mye????

 

Håper noen kan gi med noen tips :)

Link to post

2704 serien til Ford, eldre Perkins, Volvo, Bedford etc.,ryker normalt mye ved kaldstart,dess lavere temperatur jo mere røyk blir det.

Disse motorene er bare slik, gammel teknologi og lavkomprimmerte motorer.

Hverken bytte av manifold eller slakke reimer har noen direkte årsak med dette å gjøre.

Tipper lavere utetemperatur er årsaken til at du synes det ryker mere nå enn før.......

 

Dette "problemet" har vært omtalt tidligere i søkk og kav.

Har en oppfatning av at mange har prøvd å komme røyken til livs ved kostbar overhaling, bytte av dyser, justering av dieselpumpe etc.

uten at dette har hjulpet i særlig grad.

Har selv en tilsvarende motor og dette ser ut til å være det eneste negative ved disse uslitelige motorene som bare går og går...

Link to post

Det bruker å vere mer røyk når det er kaldt, men det var vel ikke så lav temperatur i dag? Fortsatte den med røyken etter at den var blitt varm, eller hadde du ikke prøvetur? Nå leveres denne motoren i flere versjoner og det er gjerne den som har intercooler som er den verste. Noen har gløding og det bruker å hjelpe.

Det er vel ikke så lurt å ta prøvetur med slakk reim, da det kan bli litt lite kjøling.

Link to post

Når man tenker på fargen røyken har, så er ikke den typisk som bruker å være på Ford. Blå røyk tyder at årsaken er motorolje. Hvit røyk er fra vann og den har tendens til å avta ganske fort, avhengig av temperaturen.

Det som er mest plage ved Ford er en grå røyk ved oppstart som er fra dårlig forbrenning av diesel.

 

Sjekk om det kommer vann i oljen. Den blir ikke grå med en gang, så man kan gjerne se små dråper på peilepinnen før den blir grå.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Ser at noen blander vann i olje og vanndamp inn i problemstillingen med røyk under oppstart!

Den store forskjellen på dieselrøyk og vanndamp er først og fremst lukten. Sur dieselrøyk lukter pyton og kommer fra uforbrendt diesel, som er nokså vanlig på denne Ford-serien.Vanndamp lukter tilnærmet ingenting.

Om en motor ryker blå oljerøyk fordi den er slitt, vil ikke dette avta når den blir varm, heller tvert imot.

Vanndamp under kaldstart er heller ikke relevant, damp oppstår først når motoren er blitt skikkelig varm og helst ved belastning av motoren.

Sort røyk (sot) skyldes som regel ubalanse i forholdet mellom tilført diesel og tilgang på luft.For mye diesel i forhold til luft.

Link to post

Har nettopp fått ny eksosmanifold til min Ford Sabb 2704ET, motoren røykte noe før, men etter at den fikk ny manifold oser den noe jævlig. Har skifftet diesel filtre, olje filtre, ny motorolje, men ikke noe hjelper. Båten var på verksted der de byttet manifold. men den oser mye mere nå en før. Har sjekket turbo og luftinntak, alt ser ok ut.

 

Det at det ryker mer nå enn før kan være konserveringsmiddel som eksos manifolen er innsatt med , men det burde slutte etter en tur.

Blå røyk er normalt olje.

Sjekk oljenivået, merke på peilepinnen er tilpasset motoren i vater.

Så en må vurdere nivået, mot hvor peilepinnen er plassert og helling på motor.

Er det stor hellingsvinkel på motoren og peilepinnen i den gale enden, blir det for høyt oljenivå..

 

Hvit eksos skyldes ofte for lite kjølevann. Det koker i eksossystemet og du ser vanndamp.

 

Er ventilene rett justert og dysene har rett åpningstrykk så ryker normalt en diesel ikke.

Har hver borti endel tilfeller at dysene var justert altfot høyt. .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har nettopp fått ny eksosmanifold til min Ford Sabb 2704ET.... Men reimen til dynamoen og til div pumper er noe løs. skal skifte så fort som mulig, kan det ha noe å si på at motoren oser så mye???...

Svaret på spørsmål fra trådstarter blir vel enkelt og greit ja. Som roger-jo sier:

 

Hvit eksos skyldes ofte for lite kjølevann. Det koker i eksossystemet og du ser vanndamp.

 

Hadde ventet med andre tiltak til remmen/vannstrømningen er avklart :smiley:

Link to post
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...