Eddy49 Startet 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2011 Har nettopp fått ny eksosmanifold til min Ford Sabb 2704ET, motoren røykte noe før, men etter at den fikk ny manifold oser den noe jævlig. Har skifftet diesel filtre, olje filtre, ny motorolje, men ikke noe hjelper. Båten var på verksted der de byttet manifold. men den oser mye mere nå en før. Har sjekket turbo og luftinntak, alt ser ok ut. Men reimen til dynamoen og til div pumper er noe løs. skal skifte så fort som mulig, kan det ha noe å si på at motoren oser så mye???? Håper noen kan gi med noen tips :) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 2704 serien til Ford, eldre Perkins, Volvo, Bedford etc.,ryker normalt mye ved kaldstart,dess lavere temperatur jo mere røyk blir det. Disse motorene er bare slik, gammel teknologi og lavkomprimmerte motorer. Hverken bytte av manifold eller slakke reimer har noen direkte årsak med dette å gjøre. Tipper lavere utetemperatur er årsaken til at du synes det ryker mere nå enn før....... Dette "problemet" har vært omtalt tidligere i søkk og kav. Har en oppfatning av at mange har prøvd å komme røyken til livs ved kostbar overhaling, bytte av dyser, justering av dieselpumpe etc. uten at dette har hjulpet i særlig grad. Har selv en tilsvarende motor og dette ser ut til å være det eneste negative ved disse uslitelige motorene som bare går og går... Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Er ikke dette samme type motor som Anders Haaby har? Han fikk vel en del problemer med røyk etter å ha hatt på olje på dieselpumpen, pga en lekkasje? Du har ikke gjort det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Det bruker å vere mer røyk når det er kaldt, men det var vel ikke så lav temperatur i dag? Fortsatte den med røyken etter at den var blitt varm, eller hadde du ikke prøvetur? Nå leveres denne motoren i flere versjoner og det er gjerne den som har intercooler som er den verste. Noen har gløding og det bruker å hjelpe. Det er vel ikke så lurt å ta prøvetur med slakk reim, da det kan bli litt lite kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 (redigert) Når man tenker på fargen røyken har, så er ikke den typisk som bruker å være på Ford. Blå røyk tyder at årsaken er motorolje. Hvit røyk er fra vann og den har tendens til å avta ganske fort, avhengig av temperaturen. Det som er mest plage ved Ford er en grå røyk ved oppstart som er fra dårlig forbrenning av diesel. Sjekk om det kommer vann i oljen. Den blir ikke grå med en gang, så man kan gjerne se små dråper på peilepinnen før den blir grå. Redigert 25.Oktober.2011 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Sjekk om det kommer vann i oljen. Den blir ikke grå med en gang, så man kan gjerne se små dråper på peilepinnen før den blir grå. Og kjører en motorern varm så pleier det å legge seg "krem" under påfyllingslokket hvis det er vann i oljen. Redigert 26.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rogeri Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Ser at noen blander vann i olje og vanndamp inn i problemstillingen med røyk under oppstart! Den store forskjellen på dieselrøyk og vanndamp er først og fremst lukten. Sur dieselrøyk lukter pyton og kommer fra uforbrendt diesel, som er nokså vanlig på denne Ford-serien.Vanndamp lukter tilnærmet ingenting. Om en motor ryker blå oljerøyk fordi den er slitt, vil ikke dette avta når den blir varm, heller tvert imot. Vanndamp under kaldstart er heller ikke relevant, damp oppstår først når motoren er blitt skikkelig varm og helst ved belastning av motoren. Sort røyk (sot) skyldes som regel ubalanse i forholdet mellom tilført diesel og tilgang på luft.For mye diesel i forhold til luft. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Har nettopp fått ny eksosmanifold til min Ford Sabb 2704ET, motoren røykte noe før, men etter at den fikk ny manifold oser den noe jævlig. Har skifftet diesel filtre, olje filtre, ny motorolje, men ikke noe hjelper. Båten var på verksted der de byttet manifold. men den oser mye mere nå en før. Har sjekket turbo og luftinntak, alt ser ok ut. Det at det ryker mer nå enn før kan være konserveringsmiddel som eksos manifolen er innsatt med , men det burde slutte etter en tur. Blå røyk er normalt olje. Sjekk oljenivået, merke på peilepinnen er tilpasset motoren i vater. Så en må vurdere nivået, mot hvor peilepinnen er plassert og helling på motor. Er det stor hellingsvinkel på motoren og peilepinnen i den gale enden, blir det for høyt oljenivå.. Hvit eksos skyldes ofte for lite kjølevann. Det koker i eksossystemet og du ser vanndamp. Er ventilene rett justert og dysene har rett åpningstrykk så ryker normalt en diesel ikke. Har hver borti endel tilfeller at dysene var justert altfot høyt. . Redigert 26.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BOBO II Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Roger-jo hva mener du med at dysene er stilt alt for høyt.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Roger-jo hva mener du med at dysene er stilt alt for høyt.. Beklager, dysetrykket. Er det ikke 205 bar til 2704. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BG-21 Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Har nettopp fått ny eksosmanifold til min Ford Sabb 2704ET.... Men reimen til dynamoen og til div pumper er noe løs. skal skifte så fort som mulig, kan det ha noe å si på at motoren oser så mye???... Svaret på spørsmål fra trådstarter blir vel enkelt og greit ja. Som roger-jo sier: Hvit eksos skyldes ofte for lite kjølevann. Det koker i eksossystemet og du ser vanndamp. Hadde ventet med andre tiltak til remmen/vannstrømningen er avklart Sitér dette innlegget Link to post
Eddy49 Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Takker for mange råd og tips. Båten skal opp på land nå til helgen, skal gjøre en skikkelig gjenomgang av filtre, diesel slanger, olje pumpe og renske tanken for dieseldyr. Skal også sette på vannlås/lydemper på eksos slange. Så får jeg håpe at til neste vår at det er blitt bedre. :) Sitér dette innlegget Link to post
Zl1000 Svart 23.August.2015 Link til dette innlegget Svart 23.August.2015 Mangler en eksosmanifold til min Ford Sabb 2704 T. Nogen som kan hjelpe mig med, hvor den kan købes ??? Frydenbø Sabb i Bergen forhandler ikke Ford lengere. Hilsen Zl1000 Sitér dette innlegget Link to post
raa Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Prøv Joros diesel i Stavanger, de har visst fortsatt Ford Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Prøv Runar Svendsen i Stavanger, pleier å skaffe hvis han ikke har på lager. http://www.euromarine.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Sylinderservice er jo spesialister på Ford her i Bergen. Her er en ny link til verkstedet. http://www.reptec23.no/tjenester/motorverksted Sitér dette innlegget Link to post
Zl1000 Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Takker for info dem vil jeg arbejde videre med Sitér dette innlegget Link to post
Rme Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Bytt olje på dieselpumpa. Gjorde det etter tips fra KD Trading. Det virket hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.