Lars Hansen Startet 20.Desember.2004 Del på Facebook Startet 20.Desember.2004 Hei! Har kjøpt en Santrax 829 500CP SUPER oljelampe. (Lik Petromax) Det er den typen som har glødenett. Når jeg pumper opp trykk, og åpner for forvarmingen, synker trykket fort, og jeg må pumpe som en gal for å holde trykket oppe. Skal det være slik? På meg virker det som om forvarmingen slipper i gjennom alt for mye brensel. I bruksanvisningen (som er ganske dårlig) står det at den skal brenne i 50 sek. før du åpner for gassen, men da tror jeg alt trykket er sluppet ut. Når jeg åpner etter ca. 25sek, virker den greit. Er det noen her som har greie på slike lamper? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Hei! Har kjøpt en Santrax 829 500CP SUPER oljelampe. (Lik Petromax) Det er den typen som har glødenett. Når jeg pumper opp trykk, og åpner for forvarmingen, synker trykket fort, og jeg må pumpe som en gal for å holde trykket oppe. Skal det være slik? På meg virker det som om forvarmingen slipper i gjennom alt for mye brensel. I bruksanvisningen (som er ganske dårlig) står det at den skal brenne i 50 sek. før du åpner for gassen, men da tror jeg alt trykket er sluppet ut. Når jeg åpner etter ca. 25sek, virker den greit. Er det noen her som har greie på slike lamper? Forvarmer du med rødsprit inne i lampa? En slik lampe brenner leeeenge men må etterpumpe trykk innimellom! Jeg skal se om jeg kan få scannet og lagt ut bruksanvisning her! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Du skal garantert ikke pumpe som en gal.Spørs om ikke der er en lekkasje. Min far hadde en Petromax og den ble i likhet med primus forvarmet med rødsprit. Mener at man pumpet opp trykk og åpnet ventilen rett før spriten sluknet. Lampa ga meget skarpt og godt lys og varmet godt. Glødenettet som er meget skjørt er det samme som brukes på gasslyktene. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 (redigert) Kjøpte meg 2 slike i kasse "belysnings utstyr felt" for 1000,-. Aldri vært i bruk er tenkt til bruk i båten på sene kvelder da de gir eg godt lys og så varmer de godt! Redigert 20.Desember.2004 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Hei, fikk en fin Petromax-lampe for et par år siden, og har dessverre samme opplevelse som Larshans1. Var en tur hos forhandleren uten å få noe utbytte av det, utover noen tips som ikke hjalp stort. Livet er for kort til å surre bort på gjenstridige lamper, og det finnes dessuten mye annet fint som virker på parafin, så Petromaxen står mest til pynt. Men den er jo veldig fin å se på! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Du skal garantert ikke pumpe som en gal.Spørs om ikke der er en lekkasje. Min far hadde en Petromax og den ble i likhet med primus forvarmet med rødsprit. Mener at man pumpet opp trykk og åpnet ventilen rett før spriten sluknet. Lampa ga meget skarpt og godt lys og varmet godt. Glødenettet som er meget skjørt er det samme som brukes på gasslyktene. Helt riktig startprosedyre, TMe! Jeg har en ca 55 år gammel Petromax, som suser og lyser så det er en fryd den dag i dag! Jeg har ikke brukt den så veldig lenge av gangen i nyere tid, men synes å huske fra min tidlige barndom at den skulle kunne brenne opptil en times tid mellom hver pumping. Dersom parafintanken er helt fyllt opp, blir det mindre plass til luft, så da må du nok pumpe med litt kortere mellomrom, men fremdeles mener jeg den bør klare seg på egen hånd i hvert fall en halvtimes tid. Jeg tror nok også at lampa di har en luftlekkasje et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Det er riktig som du observerer. Du må pumpe som gal for å hode trykket oppe. Hulda, som er 1946 modell (eieren av båten) har brukt Petromax (store typen) til lystring (ikke helt lovlig) siden fjortisalderen. Jeg har en 40 år gammel lampe hengende ute i kjelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 20.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Det er under forvarmingen du må pumpe mye. Etter lampa har tent, skal den kunne gå i 1,5 time. Jeg ser at det er en skål til rødsprit i tillegg, kanskje en bedre idè å bruke den? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.Desember.2004 Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Det er under forvarmingen du må pumpe mye. Etter lampa har tent, skal den kunne gå i 1,5 time. Jeg ser at det er en skål til rødsprit i tillegg, kanskje en bedre idè å bruke den? Ja, du skal ikke fylle rødsprit i tanken hvis det er det du har gjort! Den forsvinner jo fort! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 20.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2004 Nei, lampeolje! Det er en egen forvarmingssak på denne lampa. virker som en liten flammekaster... Kanskje bedre å bruke rødspritskåla, selv om denne ikke nevnes i bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Nei, lampeolje! Det er en egen forvarmingssak på denne lampa. virker som en liten flammekaster... Kanskje bedre å bruke rødspritskåla, selv om denne ikke nevnes i bruksanvisningen. Ja, riktig! Du har en med hurtigbrenner, da er det klart at du må pumpe for og holde trykket! Prøv med forvarming på plata! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Du har en med hurtigbrenner, da er det klart at du må pumpe for og holde trykket!Hurtigfyringen bruker luft for å forstøve parafinen og den bruker ikke så rent lite luft heller. Hadde samme problemet på et Optimus kokeapp. Når tanken var tilnærmet tom klarte jeg nesten å forvarme den uten å pumpe men med full tank måtte jeg pumpe opp trykket 5-6 ganger. Det ser for meg helt normalt ut med lampen din, larshans1! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lars Hansen Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 OK! Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Rart det der, mange mannfolk har nesten et religiøst forhold til sånne optimus / petromax konstruksjoner. avholder meg fra å si hva jeg egentlig mener om disse, men nøyer meg med å konstatere at særlig brukervennlige er de dog ikke... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SveinHa Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 .....men nøyer meg med å konstatere at særlig brukervennlige er de dog ikke...... men har andre fordeler som høy effekt og billig drivstoff...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hebbe Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Rart det der, mange mannfolk har nesten et religiøst forhold til sånne optimus / petromax konstruksjoner. avholder meg fra å si hva jeg egentlig mener om disse, men nøyer meg med å konstatere at særlig brukervennlige er de dog ikke... hehehehe, er selv eier av en slik primus som vi brukte i millitæret, kan vel si det samme om den. Et meget bra apparat som krever mye stell for å fungere optimalt, fordelen er at når disse apparatene får sitt "stell" så er de meget bra. Brukervennlig.... nope.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
GeirKS Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 avholder meg fra å si hva jeg egentlig mener om disse, men nøyer meg med å konstatere at særlig brukervennlige er de dog ikke... Mannfolka eller primusene? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Desember.2004 Del på Facebook Svart 21.Desember.2004 Mannfolka eller primusene? Geir Ja. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fantino Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Petromax manual - oppstart: 1. Sjekk om glasset er knust. 2. Sjekk om glasset smeltet sist gang du brukte den. 3. Sjekk om glødestrømpa må skiftes (det må den trolig). 4. Sjekk om dysa er tett. 5. .... Skrammel spør du meg. Min Petromax lå lagret i gamlebåten - lot den gå med på kjøpet uten å nevne et ord. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 23.Desember.2004 Del på Facebook Svart 23.Desember.2004 Hurtigfyring, eller blåselampeforvarming bruker masse luft for å fungere, men du burde kunne få opp driftstemperatur uten å pumpe hele tiden. (30-45 sek) Dette er samme forvarming som på Optimusapparatet i Gygra. Dersom du har rødspritskål til forvarming er den kanskje like grei å bruke, du slipper da å bruke luft til forvarmingen. Vet om flere som har skiftet til rødspritvarming av den grunn. Men test for lekkasjer, bruk en pensel med Zalovann på alle skjøter og skruinger så ser du fort om det er tett! Gudd løkk! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
mons Svart 26.Desember.2004 Del på Facebook Svart 26.Desember.2004 Hei Hurtigvarmingen skal bruke mye luft under forvarmingen. En av de store fortrinnene foran rødsprit er at den kan brukes på et slingrende dekk hvis du har behov for nødbelysning og dårlig med lommelyktbatterier. Ren parafin har høyere brenntemperatur enn lampolje, og gir mer lys og mindre sot/lukt. I bruksanvisningen til aladdinlampene (veke og nett) står det at en ikke skal bruke lampolje pga temperaturen. En petromax som blir riktig behandlet tar det bare 30-40 sek å fyre opp, og den avgir nokså mye varme og lys (tror det er snakk om 6-700 w), og er mye triveligere enn et aggregat for å ha lys i uthavnene våre Sitér dette innlegget Mons Link to post
Suzuki Svart 26.Desember.2004 Del på Facebook Svart 26.Desember.2004 og den avgir nokså mye varme og lys (tror det er snakk om 6-700 w), og er mye triveligere enn et aggregat for å ha lys i uthavnene våre DET er sikkert og visst. Ja til Petromax, nei til aggregat... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
nbor Svart 10.Januar.2005 Del på Facebook Svart 10.Januar.2005 Hallo der ! Jeg har en fyldig bruksanvisning på Petromax, det som de fleste gjør feil når de pumper trykk i Petromaxen er at de ikke stenger for kranen (den røde pilen skal peke ned). 1)Steng kranen 2)Pump 30-40 ganger trykk 3)Fyr på forvarming (rødsprit) 4) Når det er nesten utbrent 70-90 sekunder vri kranen opp slik at det tenner i nettet. Du har nå fyr i Petromaxen din... Forresten noen som ønsker å Kjøpe en Petromax av meg ? Kun kr 1100.- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.