Dorgen Startet 24.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2011 Jeg skal hente en ny Askeladden P66 Weekend og gå den fra Harstad til Bodø. Turen er på ca. 130 nm. Jeg har ikke kjørt denne båten før og siden den er helt ny for meg og jeg må gå over et par åpne strekker så lurer jeg på om det er noen som har fått prøvd båten under utfordrende forhold og om det er noe spesielt å tenke på og hvor mye sjø båten trives i. Jeg har en suzuki 150 og trimflaps. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Gratulerer med fin båt :) Jeg har P66 Pilothouse med 140 hester, den har samme skrog som din men er nok mer framtung. De siste ukene har jeg gått en del i ganske ruskete vær, opp mot 12-14 sekundmeters vind og bølger på halvannen meter. Båten oppleves som veldig stødig og trygg med sjøen i mot eller fra siden, men jeg synes den kan bli litt vel vinglete med sjøen bakfra om man holder for stor fart. Båten er bred frame så når baugen slår ned i neste bølge blir det nesten bråstopp. Har du litt stor fart med sjøen skrått bakfra når dette skjer så blir hekken slengt sideveis og jeg ser for meg at dette kan føre til litt "skumle" situasjoner. Jeg vurderer faktisk å hive noen sandsekker i det midtre stuerommet på min for å se om det kan stabilisere båten mer. Går man ned til ca 13 knop så takler den temmelig mye sjø uten å bli ubehagelig. Min forrige båt (Finnmaster 6800 WA Cabin) var også på 22 fot men hadde innenbords diesel og drev, den veide noen hundre kilo mer og opplevdes aldri som ustabil i medsjø. Men jeg klarer å holde minst like stor fart med P-66 som med den forrige båten bortsett fra med sjøen bakfra. Jeg har trim-tabs på min og bruker de hele tiden, de er uunnværlige på denne båten. Båten er veldig følsom for sidevind i lav fart. Lykke til med henting av nybåten Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Ustabil i medsjø tror jeg kan komme av at båten er framtung pga styrhuset i baugen. Baugen skjærer ned i bølgene og hekken kan få et kast. Med planende båt i medsjø er det viktig å trimme baugen så mye som mulig opp slik at baugen ikke skjærer ned i sjøen. Kan hende litt ballast i hekken kan gi positive effekter også. I og med at det er en lang vektarm er det ikke sikkert det er så mye som skal til Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Det er ikke så veldig mange skrogfassonger som ikke girer i medsjø! enten dem er butte eller slanke så når baugen blir pressa ned med lit slingring så er det naturlig at den tar lit tak. Men slik som disse Pilothouse båtene er konstruert så er dem jo ikke optimalisert for grov sjø med bredt skrog i forhold til lengden og høyt og langt fremme tyngdepungt. Det er jo en grunn til at sjarken er konstruert slik den er med dyp kjøl og masse tyngde under vannlinja. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Dorgen Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Takker for informative svar. Værmeldingen melder sørlig vind opp mot styrke 10 ms, dvs jeg får sjøen i front. Bølgehøyden blir sikkert på utsatte strekker opp mot 1 meter. Må nok ned på farta, men regner med ikke å få store utfordringer på ferden. Å få sjøen på " låringen" er et problem for alle båter og da er det viktig å ha nok maskinkraft, riktig lastefordeling og ikke minst kjenne egen båt godt og manøvrere innenfor komfortsonen til passasjerene. Min gamle båt hadde for liten motor til å takle bølger bakfra på en god måte, så derfor har jeg innstaller den størst mulige motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Håper ikke du har kjøpt båt av samme forhandler i Harstad som meg. Jeg kjøpte en ny motor, 100 hk og fikk en ok pris på kr 96,000,- betalte kjøpesummen i februar 2010 og etter mye mas fikk jeg motoren levert på st.hans 2010. Da jeg mottok motoren, som skulle være ny, viste den seg å ha store transport skader, etter å ha mast på firma v/ daglig leder i flere måneder ga jeg til slutt opp og klagde de inn for forbruker rådet i slutten av oktober 2010. Vant selvsagt saken på alle punkter, men det ga firmaet f.. I. Klagde så saken inn for forbrukertvist utvalget, saksbehandlingstiden her er lang, men da de kom til en avgjørelse, vant jeg den og, på alle punkter og ble tilkjent erstatning, men dette ga firma og f.. I. Har nå sendt saken til namsmannen, som 26 september hadde utleggsforretning hos firmaet. Utlegg er nå tatt og er registrert i Brønnøysundregistre Har fortsatt ikke mottatt noen penger, har en motor på halvtolv og har fått spolert 2 båtsesonger, alt pga et useriøst dritt firma. De som vil vite mer, kan se på forbrukertvistutvalget.no sak 11/325 Deg dorgen, anbefaler jeg å ikke kjøpe en mandagsbåt som du kan få problemer med, du får ingen hjelp fra selger, samtidig må du passe på og gå grundig over båt og motor før du drar, om ikke alt er som lovet eller avtalt, må du holde igjen penger, ellers kan du lett havne i samme situasjon som meg. Vil bare til slutt si at jeg overhode ikke er kverulant eller stiller urimelige krav, synes jeg var ganske tålmodig og viste firma stor tillit både ved overførsel av kjøpesummen og ventet tålmodig at de skulle ta tak i min reklamsjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.