Jump to content

Hvorfor ikke LPG i båt?


Jetling

Recommended Posts

Hvorfor har ikke LPG blitt lansert for båt enda?

Det er da både miljøvenlig og billigere... Er helst den delen med billigere som jeg har dragning mot.

Da hadde vi sluppet den raklende, illeluktende og dyre dieselmotoren, og heller kjørt rundt med en smidig og svær V8/V10/V12 bensinmotor som hadde kostet midre å drifte. Folk flest har jo gass til annet bruk ombord, så hvorfor ikke til motoren?

Man kan jo beholde bensintanken siden systemene sjalter automatisk til bensin dersom LPG'en er tom.

Og hvorfor finnes ikke Biodiesel til havs?

 

Andre som har tanker rundt dette?

 

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Plass og vekt burde ikke by på de største problemene.

Nå snakker jeg ikke hovedsaklig om ettermontering, men opplegg fra leverandør av båt.

 

Og det største issuet er vel at det ikke er tilgang til LPG langs sjøen... hvorfor??

Hadde det finnes hadde jeg sannelig benyttet meg av det.

 

Montering/plassering av gasstanker må jo selvsagt utføres på en forsvarlig måte, og skulle heller ikke by på for store problemer. Som jeg allerede har nevnt, er jo ikke LPG fremmed i båt...

Link to post
Share on other sites

I bilverdenen er det bare store SUV er og Pick up`er som har LPG stort sett det krever plass til tank og diverse.. Lite fyllesteder.. hvorfor det ikke satses mere på dette er merkelig! I Trondheim er det jo blitt gassbusser nå da! det er nok en god del mer miljøvennlig enn disse gamle dieselbussene... Blir dette vanlig på biler så er jeg redd for at staten setter opp prisen så det koster like mye som å ha bensindrift!! Vet ikke om dem har bestemt seg om Diesel eller Bensin er best ennå hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I bilverdenen er det bare store SUV er og Pick up`er som har LPG stort sett det krever plass til tank og diverse.. Lite fyllesteder.. hvorfor det ikke satses mere på dette er merkelig!

Jeg kjørte en Volvo V70 med gassdrift i 4 år. Veldig fornøyd med det. Det var ikke noe problem å få fylt, selv om man enkelte steder i landet måtte planlegge litt. Jeg kjører mye bil i Sør-Norge (opp til Steinkjer), og i løpet av de 4 årene måtte jeg aldri slå over på bensindrift fordi jeg var tom for gass.

 

Blir dette vanlig på biler så er jeg redd for at staten setter opp prisen så det koster like mye som å ha bensindrift!!

Nøyaktig det som skjedde i Danmark for en del år siden. Gass ble "for populært". Hva medførte det? Jo, folk sluttet i stor grad å kjøre på gass. Literprisen ble den samme som for bensin, og med 10-20% høyere forbruk ved gassdrift ble regnestykket enkelt for veldig mange.

 

Men tilbake til spørsmålet i denne tråden (dette har vært diskutert tidligere): Hvis man ser bort fra faktoren som heter sikkerhet så må jo ting begynne ett eller annet sted i næringskjeden. Ingen båtprodusenter vil levere gassdrift som alternativ hvis det ikke finnes fyllestasjoner langs sjøen. Og ingen marinaer vil gjøre en slik stor investering hvis det ikke kommer noen båter for å fylle gass. Ond sirkel... Dessuten er det mitt inntrykk at mange marinaer har mer enn nok med å klare driften slik det er i dag, om de ikke skulle pådra seg enda flere kostnader. Man vil aldri komme dit at det er mange nok steder langs kysten som tilbyr LPG. Dermed kan man ikke basere båtferien på det.

 

Enda en faktor rundt LPG-drift: En kald motor kan ikke startes på LPG, den må startes på bensin/diesel. Altså må man fremdeles ha en tank ombord for "vanlig" drivstoff.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er ikke samme type gass. Fergene går på LNG, ikke LPG. Ikke spør meg om forskjellen....

Aha ... vha litt googling fant jeg ut at en praktisk forskjell, i tillegg til at det er snakk om to ulike gasser, er at LNG kjøles ned for å bli flytende, mens LPG utsettes for trykk for å bli flytende.

Som det er nevnt tidligere i et annet innlegg er det vel mye grunnet mangel på fyllestasjoner at bruken er begrenset (i praksis ikke eksisterende).

Link to post
Share on other sites

Det vil altså si at den personen med penger og makt nok til å få til en avtale med en bensinstasjonkjede/gassleverandør og produsenter av båter kan snu den onde sirkelen. koster ikke all verdens å sette opp et gassanlegg på en stasjon. Og man trenger bare en stasjon i hver liten by langs kysten, så er man i gang...

Dette hadde vært noe for Stordalen, hehe. Som er så "miljøbevist" at han kjører skjærgårdsjeep med 3x275hk mercury bakpå.

Link to post
Share on other sites

Good luck til LPG prosjektet. Kanskje en analyse over det tekniske omfanget, sikkerhetskriteriene samt plassbehovet for installasjonen samt tankbeholdningen er rette veien å gå i første omgang. Tilgjengeligheten og brukskostnadene har jeg ikke engang nevnt. Marinediesel er avgiftsfri og kan heller ikke sammenliknes mot drivstoffprisen til bil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen planer om å bli mannen som skal innføre LPG i alle norges båter!!!

 

Men skulle en slik installasjon bli best mulig måtte tankene integreres i konstruksjonen fra begynnelsen av.

Har lekt med tanken om å lage meg et prosjekt som kunne gått på LPG, men det er bare med tanken foreløpig.

 

Det at marinediesel er avgiftsfri er vel bare et tidsspørsmål... Dessuten kan den absolutt sammenlignes med dristoffpris til bil!!!! Så sant en ikke bor oppi det sure nord, men heller på det blide sørlandet, så ligger prisene meget meget tett på vanlig avgiftsbelagt diesel.

Redigert av Jetling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Problemet" er at skal man gå på gass må det være flytende og dermed kaldt. Gassen må kunne dumpes raskt av sikkerhetshensyn. Da må det lages en trykktank som er utført som en termos. Man må bruke gassen ettervært, for det fordamper, kan ikke ha det stående på tank ubrukt over tid da vil trykket øke. En slik termos tar plass og veier litt.

 

Gassfergene på vestlandet samt Kystvakt av Barentshavklassen bruker gass primært. Barentshavklassen har 750m3 mener jeg. Den store fordelen er Nox utslippene. Men tilgjenngelighet av gass er dårlig og leveres ofte med lastebil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...