Jump to content

MÅ avfukter være på hele tiden?


erund

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en avfukter av type Meaco DD8L som jeg er blitt ganske imponert over hittil foreløpig :thumbsup: . Det som jeg lurer på er om det er nødvendig å la den være PÅ hele tiden og tørke luften av seg sjøl ved hjelp av hygrostat? Holder det nok om jeg slår den på av og til, f.eks. kun om helgene?

 

Med tanke på evt. jordslag (mugg) så må fuktigheten være lavere enn 68 % som jeg har forstått - stemmer det?

 

Båten min har kalesje (Nidelv 26) og blir det fuktig hele tiden uansett bortsett fra kuldegrader? Blir det slik at avfukter jobber hele tiden hvis den står under kalesje eller?

 

Mulig jeg bør skaffe en hygrometer for å kunne følge med og forstå bedre :crazy: .

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Normalt kan du avlese på avfukteren hvor stor fuktigheten er i rommet den står. Var akkurat i båten nå og da var fuktigheten på 60%Rh, eller akkurat det jeg stillte den på. Min avfukter jobber sålenge fuktigheten er over setpungtet. For min del er dette altså 60%. Tror jeg kan stille den ned mot 40-45%, men da blir den gående nærmest kontinuelig.

Har du kallesjebåt spørs det vel om den klarer å holde fuktigheten ned mot 60%? Du kan jo hjelpe den litt ved å tette igjen alle åpninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...