Jump to content

Ombygging til elektrisk toalett


Lagavulin

Recommended Posts

Er lei av håndpumpe, og skal skifte til el.toalett.

Noen som har noen erfaringer med pumper, det finnes noen som er stillegående , f.eks Jabsco quiet flush.?

Ser fordelen med stillegående, men hvor mye mer stillegående er den enn en "vanlig pumpe", som f.eks denne.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jag har haft olika typer av Jabsco el-toaletter i mina båtar.

 

För att få en någorlunda tyst toalett tror jag att det är viktigt att styra bort från impellerpumpar. Jabsco hade en typ sådana med vertikal pumpmotor som satt ungefär där handpumpen brukar sitta, och dom bråkade något fruktansvärt, i stil med en 'stungen gris' som man säger på svenska. Man gick inte på toaletten utan att det hördes i hela båten plus halva hamnen...

 

Så satsa på centrifugalpumpsmodeller. Dom är rimligt tysta. Och driftssäkra. Jabsco-modellen med en separat membranpump till spolvattnet brummar bara dovt när man spolar. Jag har två sådana ombord, och dom är dessutom driftssäkra, tåler utan vidare 'en meter' toalettpapper, och driftsstörningar är sällsynta.

 

Den billigare varianten Du refererar till vet jag inte hur den tar spolvattnet, men det ser ju ut som att även den är baserad på en centrifugalpump den också? Men jag undrar om det inte sitter en impellerpump till spolvattnet i mitten??? :confused: Beware!

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Lagavulin,

jeg har byttet fra Jabsco håndpumpe toalett til Jabsco Quiet Flush. Hovedmotivet for dette skiftet var ikke å bli kvitt håndpumpa, men at det gamle toalettet hadde liten bolle og jeg ønsket stor ...

 

Quiet Flush er vesentlig mere stille enn f.eks. eldre Jabsco håndpumpetoalett der håndpumpa er byttet ut med elektrisk operasjon. Støynivået i QF er ikke noe problem for oss; ikke noe problem å bruke midt på natten.

 

Montasjen er enkel og godt dokumentert. Vi har nå hatt Jabsco QF i ca. to år og er veldig fornøyd.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

 

Sendte også mail til Seatronic, og fikk svar på en time :thumbsup: :

 

"Alle elektriske toaletter bråker, men noen bråker veldig mye mer enn andre. Jabsco quiet flush er helt klart et av de bedre når det gjelder støy, og jeg anbefaler denne dersom du vil prioritere redusert støynivå."

 

Da tror jeg at jeg satser på denne.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Lurer på å bytte til el. toalett, men det står mye om at det kun brukes 2 liter per skylling osv. Er det slik at hvis man bytter til el.toalett så må manhente vann fra ferskvannstanken, og ikke direkte fra sjøen ? ( rettere sagt ; Må man hente fra ferskvannstanken og ikke sjøen ?) :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg var på nippet til å kjøpe meg vakuumtoalett fra Dometic (VacuFlush 5000-serien). Oppdaget at jeg bare har 25 mm tilkobling inn på septiktanken, mens kravet er 38 mm. Dermed sparte jeg døye 12 000 kroner. Dette toalettet bruker snaue halvliteren vann pr. spyling.

 

Så derfor kommer vi nok til å larme rundt med TMC'en en stund til, og bruke flere liter vann pr. spyling. Jeg gidder ikke å plukke ut den nylig monterte septiktanken for å sette inn større innløp.

Link to post
Share on other sites

Båtbua har noen alternative vakumtoaletter Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...