Bitteliten Startet 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2004 (redigert) Jeg fikk desember issuen av Motor Boats Monthly. Her er siste skudd på Bavaria stammen presentert. En 35 fots cruiser som fyller rommet mellom 32S og 37S/HT. 35 foteren finnes både med hardtop med elektrisk takluke og som åpen båt Båten leveres med 2xD4 260 eller 2xD6310. Prisen for åpen båt i UK er ca. 155K £, mens HT varianten koster ca. 175K£. I Norge blir vel det 1,9-2,1 mill Planløsningen er slik ut utvending innvendig har den en klassisk løsning Må jo si at dette begynner å ligne på en bra båt. Jeg håper at Bavaria får orden på detaljfinishen på skjulte steder som de er kritisert for i tidligere tester og at de forbedrer støydempingen sin. Litt mer tre i cockpit så er de virkelig i støtet (jeg er ikke så glad i plastbord, også synes jeg at putene er for hade). Gleder meg til å se den nye båten på messa - om den er klar til Sjøen for Alle. Første presentasjon er på Düsseldorf messen i januar 05. Redigert 20.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Fin båt, spesielt HT utgaven. Spm. vedr. detaljfinish; hvor tror du Bavaria sparer ( sett inn stort tall her ) kroner, i forhold til f.eks en NIDELV, WINDY, NIMBUS eller annet kvalitetsbygg ? Motoren ? Neppe Dassen ? Neppe Vanntanken ? Ikke mye Pumper ? Neppe Batterier ? Neppe Komfyren ? Neppe Kjøleaggregatet ? Nepppe Jeg TROR prisforskjellen ligger i disse detaljene, som alt i alt for mange båteiere spiller "liten" rolle, men som koster endel å utføre. Og så gir det nisser som oss noe å snakke om ... Men den HT utgaven VAR fin faktisk... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Arnstein Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Jeg var om bord i en Bavaria 36 (2003) seilbåt for litt siden. Vil faktisk si at første-inntrykket ikke var så aller verst. Treinnredningen virket solid og fint utført. Det samme gjorde resten av arbeidene. Løsningene virket for meg å være praktiske også, uten at jeg har så mye greie på seilbåt. Det jeg ikke likte var at en bolt i festebeslaget i forre ankerrulle avga ruststriper. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzuki Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Vil faktisk si at første-inntrykket ikke var så aller verst. Treinnredningen virket solid og fint utført. Det samme gjorde resten av arbeidene GeirKS og undertegnede saumfarte en B36 på messe i høst. For å si det sånn, det ER en grunn til at HR 37 koster nesten 3 ggr så mye. Så får man bestemme seg; hva vil man betale for. Enkelt ( og vanskelig ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirFrode Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Båten ser jo flott ut , den. Pene linjer! Håper barer at de bytter ut glasset i vindskjermen til et som ikke er sotet. For ellers vil vel båten med hardtop i praksis bli ubrukelig i mørke. Regner med at taket er såpass høyt her at du ikke får hodet opp gjennom luken. Og da får du skikkelig problemer. Har hatt båt med sotet glass i vindskjermen selv, og det skal jeg ikke ha en gang til, det er i hvertfall sikkert. Måtte stå med hodet opp over vindskjermen for å se noe ved nattseilas. Synes det virker lite gjennomtenkt å sette inn sotet glass i en slik båt. Får håpe at det bare er for at det skal se penere ut på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 GeirKS og undertegnede saumfarte en B36 på messe i høst. For å si det sånn, det ER en grunn til at HR 37 koster nesten 3 ggr så mye. Så får man bestemme seg; hva vil man betale for. Enkelt ( og vanskelig ) Suzuki Eller noe som er nesten like bra om 10år, eller er det ikke. Time will show. Bavaria frem til 1998 var gode båter. vi får se i 2010 hva en 10 år gammel bavaria er for noe. Lada er også fin og se til det første året. men en 10 års gammel. "ikke mer en vrakpanten." Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Dette er info fra Lunde Båt: Bavaria 35 vil få Norgespremiere på Sjøen for Alle. Vi vil vise både 35 sport og 35 HT. Prisen vil starte på 1.850.000,- med 2x VP KAD 300 Diesel, basert på Eurokurs 8,40 og 25% mva. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Lada er også fin og se til det første året. men en 10 års gammel. "ikke mer en vrakpanten." Jeg har jo nettop kjøpt ny Bavaria, og at dette er en Lada er jeg selvsagt ikke enig i. Sotet glass er imiderltid noe dritt i nattseilas. Dette har jeg allerede erfart. 1 stakkars vindusvisker er også for lite. Lite stuveplass for lange gjenstander type båtshake og fiskestang. Kort sagt en god del småting som forteller at Skandinaviske vinterforhold ikke er det som ligger kontstruktøren nærmest når han planlegger. Men så var det dette med prisen da! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) Ser veldig bra ut. Og hvis tegningen er riktig så er layout i cocpit endret til det bedre, mer lik det du finner i norske båter (f.eks. Nidelv 300, Windy 32/37 osv). Kvaliteten tror jeg er ok. Skrogene får god omtale. Innvendig er båtene vel mørke, men seilbåten 42 har nå fått lysere treinnredning. Regner med at det også kommer på motorbåtene. Men er du på jakt etter en lekker 35-fotor så se på Elan. Var ombord i den i sept. Redigert 21.Desember.2004 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) Men så var det dette med prisen da! Helt enig i det - prisen er et viktig argument for Bavaria. Dog er ikke alltid prisen så mye lavere enn for Skandinaviske båter om man tar med frakt, kalesje og annet utstyr som "må" legges til på en Bavaria for å få den tilpasset vårt klima. Jeg tror fortsatt at Bavaria er prisverdt - og at bruktprisene holder seg høye sammenlignet med innkjøpsprisen. Bavaria er gode på innkjøp av kurante deler i store serier og rasjonell produksjon. Et eksempel på deres gode innkjøp er at de presset Volvo Penta til å levere seildrevet montert på motorene til seilbåtene. Det er det ingen andre som hadde da Bavaria fikk det til. Dette handler om at Bavaria er en stor kunde. Den rasjonelle produksjonen ser man bla på at trearbeidene er komplette moduler som løftes ombord i båtene før dekket settes på. Det ser man på sammenføyningene og at det kanskje brukes mer brun silikon i sammenføyningene enn på Skandinaviske båter. Jeg tror at Bavaria motorbåter kommer til å løfte kvaliteten på båtene sine fremover - men de er og blir en serieprodusert båt lagd for det Europeiske markedet i motsetning til enkelte andre mer lokale merker som er mer "håndarbeid" og som er konstruert ut i fra Skandinaviske båteieres behov. Redigert 21.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Enig - denne var interessant! Både linjer og planløsning virker bra. Vi får håpe det er mulig å få en titt på båtmessa i mars da! Ellers jobber jo Nor Star med den nye 34 foteren sin. Spent på den også. Noen som har sett eller hørt noe til den?? På nettsidene deres er det enda spartsom med informasjon og bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) Ellers jobber jo Nor Star med den nye 34 foteren sin. Spent på den også. Noen som har sett eller hørt noe til den?? På nettsidene deres er det enda spartsom med informasjon og bilder.Nor Star 340= Nidelv 340= Elwaro 340. Nidelv tok den ut av sitt utvalg etter brannen på Elwaro. Båten ble hele tiden produsert av Elwaro, og påsatt Nidelv merke. I følge Nidelv er båten en flott turbåt, men den har litt høyt tyngdepunkt. Nidelv erfarte at båten skar ut i fart om folk flyttet seg ombord. Hadde Nidelv hatt den i produksjon nå hadde vi vurdert å kjøpe den i stedet for Nidelv 300. Jeg snakket med NorStar før vi bestilte vår N300 - da var svarene litt "flytende". De visste ikke når båten kom i produksjon, og de jobbet med å modifsere bl.a. gassopplegget på båten. Jeg har sett 1 båt "live". Lå på Aker Brygge under Osshore Class One i år. Flott båt - kanskje litt høy i forhold til lengden - mer bobåt enn sportbåt. Nidelv har tatt bort båten fra sin web - men den som "hacker" litt finner bilder her Her er en test fra ViMenn Redigert 21.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Det ser man på sammenføyningene og at det kanskje brukes mer brun silikon i sammenføyningene enn på Skandinaviske båter. Litt mer. jeg vil nesten trekke det så langt, at det er den brune silokonen som holder den isammen. Båtene er fryktelig myke. og hvis en slik båt har vært ute på havet/sjø/uvær, endel ganger, så vil du kunne se og kjenne det ganske fort. Som en ren turbåt i skjærgården så er den sikkert veldig bra. Men tiden vil vise. mine penger vil ikke bli brukt på en Bavaria seilbåt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) Litt mer. jeg vil nesten trekke det så langt, at det er den brune silokonen som holder den isammen. Båtene er fryktelig myke. og hvis en slik båt har vært ute på havet/sjø/uvær, endel ganger, så vil du kunne se og kjenne det ganske fort. Som en ren turbåt i skjærgården så er den sikkert veldig bra. Men tiden vil vise. mine penger vil ikke bli brukt på en Bavaria seilbåt. Min erfaring med Bavaria strekker seg til 2 ukers ferietur i leid Bavaria 32 sommeren 03. Årene før hadde vi leid Jeanneau 311 og 331. Vi syntes Bavarian var veldig bra båt - og vi diskuterte å kjøpe en slik. Men så fant jeg ut at det var kjedelig å seile tur - fordi jeg hele tiden kappseiler , og familien synes ikke at mitt trimmingshysteri på jakt etter enda 0,2 knop er morsomt Vi var ikke ute i ruskevær - men vi seilte skarp slør i 7-9msek over fjorden sør for Marstrand i 9knop+ (da var det bra trøkk) , og vi hadde 3 meter sjø og 10msek over Gula Humpen midt i mot på vei ut og etterhvert "aktafor tvers" når vi dreide mot Grebbestad. Vi opplevde båten som betydelig tryggere enn de franske vi hadde hatt tidligere, og ikke som myk. Det var ingen knakelyder, og dekket ga seg ikke når jeg trimmet riggen hardt. Nåvel - jeg er oppvokst med Hallberg Rassy, og kvaliteten er ikke sammenlignbar - men jeg opplevde ikke Bavariaen som en dårlig båt. De testene jeg har lest av Bavaria motorbåt (BMB 37 testet i Motorboat Monthly og Bavaria 32 testet i et svensk båtblad) har ingen kritikk av sjøegenskaper og at båtene er myke. Tvert i mot fremheves de gode sjøegenskapene Kanskje du har annen erfaring fra bruk av Bavaria enn meg? Kunne vært interessant å høre hvorfor du mener at mange tusen kjøpere pr år tar så feil i sitt båtvalg. Redigert 21.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Jeg tror Bavaria har ok kvalitet. Det er et industriprodukt på godt o ondt. De jeg har snakket med og som har Bavaria er godt fornøyd. Flere har hatt flere (seil)båter. Tøffe tester i engelske magasiner har gitt Bavaria 37 motorbåt gode skussmål. En av de tingene jeg dog lurer på er hvor godt innrednigen fra seilbåt holder i en hurtiggående motorbåt. Tiden vil vise. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) tatt bort - fikk to like innlegg. Redigert 21.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) Men er du på jakt etter en lekker 35-fotor så se på Elan. Var ombord i den i sept. Var ombord i den jeg også. Skikkelig lekker båt - kanskje litt for moderne styreposisjon. Elan 35 fikk 9 av 10 i score av Motorboats Monthly da den ble testet. De er den beste karakteren de har gitt en ny båt noen gang. "Er du ute etter 35 foter - still deg i kø raskt" var konklusjonen. Alle bilder viser denne båten med HT - vær obs på at det er ekstrautstyr (mener å huske at den koster 100K ekstra) Interiøret er også lekkert Styreposisjonen er senterplassert Båten vi var ombord i på Båer i sjøen ligger til salgs på Finn for 2,048mill Redigert 21.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Vil ikkje at dette skal bli ein diskusjon for/ mot Bavaria igjen. Er av den enkle oppfatting av at Bavaria er ein meget prisgunstig båt, men at ein på ein del område får det ein betaler for. Ynskjer ein å kjøpe seg ein stor og billeg båt, med nokre "manglar" må det vere greitt. Ynskjer ein å kjøpe ein mindre/ eldre båt som ein føler seg tryggare på, må det vere greitt. Eg valde det siste. Kjøpte ein båt med nokre år på baken, men som eg har bortimot ubegrensa tillit til. ( Skipperen gjev seg nok før båten ) Trur nok også at Bavaria vil heve kvaliteten nokre hakk etterkvart, har allereie inntrykk av at dei har starta det arbeidet. Etter 1997/ 1998 verkar det for meg som Bavaria nokre år produserte litt meir enn dei burde. No ser det ut til at dei har litt bedre kontroll med produktutvikling og kvalitetskontroll. Bavaria er mykje båt for pengane- held dei fram på same måten, så kjem eg til å vurdere dei ved neste båtskifte om ein del år... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Det virker som Bavaria Seilbåter er svært rimelige. Men jeg synes ikke Motorbåtene til Bavaria er tilsvarende billige i forhold til sammenlignbare andre fabrikater ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 (redigert) Det virker som Bavaria Seilbåter er svært rimelige.Listeprisen er betydelig lavere enn reell pris levert i Norge. Listeprisen er levert fabrikk, og bare frakt er ganske mange titusen. Standard utstyr er av normal turkvalitet, så det er mange som legger til bedre seil etc. Jeg ville generelt ha lagt til 150-200 tusen på listepris for å få reell pris i Norge. Bavaria motorbåter leveres f.eks. uten kalesje som std. Redigert 21.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Bilder sier mer enn tusen ord sies det. Slik jeg ser det viser disse bildene hvorfor Bavaria kan levere enn 29 fots daycruiser til samme pris som Windy klarer å hoste opp en 25 fots (hvis jeg nå klarer å få limt inn de hekkans bildene da...) https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2681/pic_bmb_00_s.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2681/pic_03_s.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Et eksempel på deres gode innkjøp er at de presset Volvo Penta til å levere seildrevet montert på motorene til seilbåtene. Det er det ingen andre som hadde da Bavaria fikk det til. Mja, Den gang jeg fikk min MD5C/120S kom den i en kasse med alt montert sammen. Motor, gearbox, belg og drev. Bare til å løfte ombord. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Vi opplevde båten som betydelig tryggere enn de franske vi hadde hatt tidligere, og ikke som myk. Det var ingen knakelyder, og dekket ga seg ikke når jeg trimmet riggen hardt. Nåvel - jeg er oppvokst med Hallberg Rassy, og kvaliteten er ikke sammenlignbar - men jeg opplevde ikke Bavariaen som en dårlig båt. Kanskje du har annen erfaring fra bruk av Bavaria enn meg? Kunne vært interessant å høre hvorfor du mener at mange tusen kjøpere pr år tar så feil i sitt båtvalg. jeg har ikke eiet en Bavaria, men jeg har venner som eier bavaria båter. 38. skulle trimme riggen i sommer, plutselig begynnte kona og rope nedifra båten, hunkom ikke ut av lugaren, døra lot seg ikke åpne. riggen måtte slakkes igjen, så gikk døra opp. riggen var ikke strammet for hardt. Jeg så også en bav 38 som hadde fått laget hull til og sette in baugprop. jeg ble litt skremt av hvor lite Glassfiber det var i skoget der bauproppen skulle plasseres. 44 med teak dekk, det knirker og knaker i inredningen når du går oppe på dekket , spesielt rett over der som kartbordet står. 37 alle dører var skjeve da vi hentet båten i danmark. i 2001. og det er de fremdeles. Jeg har ingen erfaring med de mindre båtene., heller ikke motorbåtene. det blir solgt mange bavaria, men til hvem, mesteparten til de som ikke har hatt seilbåt før, (tror jeg) så det blir mer spennende og se om 10 år hva som blir solgt av eldre bavaria da, og til hvilken pris. Årets nye 42 foter, studerte jeg nøye på messa i Hamburg, og jeg får rett og slett en stor "plast følelse" når jeg har vært nedi en slik en stund. Det er bare ikke båt for meg. Men om en HR/Najad 36/37/38 er verdt 3 ganger mer, ja det er også et spørsmål. men det finnes mange båter imellom disse Jeg blir aldrig en Bavaria eier. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Suzuki Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Mja, Den gang jeg fikk min MD5C/120S kom den i en kasse med alt montert sammen. Motor, gearbox, belg og drev. Bare til å løfte ombord. 7,5 HK i en 32 foter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Har skrudd litt bav 38. Det forundret meg at det ikke er hovedbryter på startbatteriet. Men de sparte vel litt der også. Synes også at den Bavaria 35 campingcruisern var svindyr. For den prisen kan jeg kjøpe en Comfortina 35, og ha nesten en halv mill. til overs å feriere for. Fremdeles god jul. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.