Krapyl Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 7,5 HK i en 32 foter ? Suzuki Nix Mr. Suzuki. Forrige båten. 9.5 hk i en 26 foter. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) Har skrudd litt bav 38. Det forundret meg at det ikke er hovedbryter på startbatteriet. Men de sparte vel litt der også. Synes også at den Bavaria 35 campingcruisern var svindyr. For den prisen kan jeg kjøpe en Comfortina 35, og ha nesten en halv mill. til overs å feriere for. Fremdeles god jul. Motorbåt har mange AVGIFTSKRONER burde også tatt med at de store jernklumpene koster mye mer en en liten en i en seilbåt. Redigert 22.Desember.2004 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 22.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) det blir solgt mange bavaria, men til hvem, mesteparten til de som ikke har hatt seilbåt før, (tror jeg) så det blir mer spennende og se om 10 år hva som blir solgt av eldre bavaria da, og til hvilken pris. Sist vi hadde Bavaria diskusjon her på Baatplassen skrev jeg at Bavaria antakelig gir samme båt som en Nidelv 24 eller lignende snekker gjorde for 25 år siden. For en rimelig penge er Bavaria 34/36 inngangsbåten for mange til båtlivet. De får stor plass under dekk, OK seilegenskaper til turbruk og utstyr som er av god kvalitet. Kvaliteten på båten er god nok for mange. Det er rett og slett veldig mye båt for pengene for en stor gruppe båtfolk som er fornøyd med "god nok" kvalitet. At dekket bøyer seg når man trimmer båten er jo fundamentalt feil ved båten - forutsatt at man trimmer riggen rett. Skulle nesten tro de ikke hadde avstivning under dekk eller at mastefoten stod feil plassert. På den Bavaria 32 vi leide var det en stor stålsøyle som stivet opp under masta. Palstfølelse er etter min mening en annen sak enn kvalitet. Jeg får også stor plastfølelse når jeg er nedi en X-båt. Men de er av mange regnet som båter av høy kvalitet. Smaken er som baken. Motorbåt har mange AVGIFTSKRONER Også er det slik at stor motor koster ganske så mye. Veil utsalgspris på en D6 310 komplett utstyrt ligger på over 400.000 kroner om jeg husker rett. Når du skal ha et par slike er det ikke så rart om en motorbåt er dyrere enn en seilbåt. Redigert 22.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) Skal du ha en båt innredet solid idag må du nesten gjøre jobben selv. Eller kjøpe Orust kvalitet. Alle vegger, skott, benker, avstivere, etc. har jeg først tilpasset så limt fast med sikaflex deretter støpt de fast i skroget. Da jeg ville ha alle skott etc. i teak måtte alle skott/vegger bli dobble for å skjule støpen. Et veldig tidkrevende arbeid. Ikke mange båter som blir bygget slik idag, nå er det utstrakt bruk av innerlinere etc. Nordwest i Sverige bygger på denne måten med dobble innstøpte vegger/skott og det gjennspeiles i prisen. Redigert 22.Desember.2004 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) " Redigert 22.Desember.2004 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 De visste ikke når båten kom i produksjon, og de jobbet med å modifsere bl.a. gassopplegget på båten. Jeg har sett 1 båt "live". Lå på Aker Brygge under Osshore Class One i år. Flott båt - kanskje litt høy i forhold til lengden - mer bobåt enn sportbåt. Jammen har ikke Nor Star fjernet 340 fra hjemmesidene sine! Det må vel tyde på at de kanskje har lagt hele prosjektet på is. Da jeg snakket med dem i vår var planen å starte produksjonen i høst og ha båter leveringsklare til våren 2005. Ellers vet jeg at planen var å modifiserer Nidelv/Elwaro skroget noe med blant annet ganske mye større badeplattform og litt annen innredning. Synd om denne ikke kommer i produksjon Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 (redigert) ... jeg har ikke eiet en Bavaria, men jeg har venner som eier bavaria båter. 38. skulle trimme riggen i sommer, plutselig begynnte kona og rope nedifra båten, hunkom ikke ut av lugaren, døra lot seg ikke åpne. riggen måtte slakkes igjen, så gikk døra opp. riggen var ikke strammet for hardt... Kommentar: Vet at noen Bavaria båter hadde problem med dette også 34 foteren. Problemet (iallefall på 34 foteren) var at det var et par cm mellom dekket og mastestøtten og dermed presset man dekket ned en cm eller to før den traff mastestøtten. Dermed fikk en problem med dørene... Løsningen var bare å legge litt i mellom slik at dekket ikke ble presset ned... Så lenge noe er rimelig i Norge så kommer vi alltid til å være skeptiske... Når noe er dyrt derimot så virker det som om mange har klokketro på at dette skyldes at produktet er perfekt... Snakket med en som driver henting og levering av seilbåter i verden. Han forteller at mye av det som er dyrt også har betenkelige svakheter... Men siden Bavaria er rimeligere enn de fleste tror jeg Bavaria også i lang tid kommer til å ha mange rykter, noe riktig og antakelig mye som er direkte feil... Fortellingen i dette innlegget er et eksempel på utsagn som kan gi rykter som kanskje ikke stemmer med virkeligheten... Redigert 23.Desember.2004 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Suzuki Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 . Problemet (iallefall på 34 foteren) var at det var et par cm mellom dekket og mastestøtten og dermed presset man dekket ned en cm eller to før den traff mastestøtten. Dermed fikk en problem med dørene... Løsningen var bare å legge litt i mellom slik at dekket ikke ble presset ned... Jøss, så enkelt. Bare å legge noe trebiter el.l mellom dekk og mastestøtten, så holder dekket seg på plass. Da skal man ikke klage, spesielt etter som den sikkert ikke kostet mer en 850 000,- ( uten varme, kjølekompressor, bunnstoff, rigging og levert på et jorde midt inni Tyskland, 30 mil fra nærmeste vann.. Noen trebiter bør da kjøper av denne ha råd til. Om ikke kan han sikkert få noe kapp av en 2"x4" trykkimpregnert på MAXBO som kan mekkes til .. Så lenge noe er rimelig i Norge så kommer vi alltid til å være skeptiske... Når noe er dyrt derimot så virker det som om mange har klokketro på at dette skyldes at produktet er perfekt... Snakket med en som driver henting og levering av seilbåter i verden. Han forteller at mye av det som er dyrt også har betenkelige svakheter... Alt har sine svakheter. Men noen svakheter er mer svake enn andre. Men siden Bavaria er rimeligere enn de fleste tror jeg Bavaria også i lang tid kommer til å ha mange rykter, noe riktig og antakelig mye som er direkte feil... Fortellingen i dette innlegget er et eksempel på utsagn som kan gi rykter som kanskje ikke stemmer med virkeligheten... Nei, det stemte jo ikke at masten presset ned overbygget. Det var bare eieren som hadde "glemt" ekstrautstyret ( trekilene ) Poenget i MIN historie ? Det er forskjell på lav pris og billig. Dessuten får du som regel det du betaler for. Enten man ønsker seg Bavaria, HR, Mercedes eller Polo. JEG kunne GJERNE ønske meg en ny fin shining Bavaria. Men hvis de bygges så raskt at ikke noen engang sjekker om mastestøtten passer, så............. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Synes dette høres merkelig ut. For utrolig til å være sant. Et annet sted her leste jeg at det var et hulrom under mastefisken som ga svikt på en slik AWB. Det årna man ved å fylle epoxy nedi. ??? Så leser man at det "bare" var mastestøtta som var for kort? Og en slik båt sender leverandøren fra seg? Båten er jo ikke sjødyktig. Det er store krefter ute og går på dette punktet. Mange tonn. Svikt i "power-diamond" kan lede til at riggen går overbord. Min båt, riktignok svensk, har en j--- strekkfisk inni båten for å holde dekket stabilt i forhold til masta. Den er riktignok ikkeså fancy og blank. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bjoris Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Regnet med å få noen kommentarer på dette. Det er selvsagt for dårlig at dekket svikter så mye at dørene ikke går skikkelig når masten er riktig strammet. Der er vi helt enig. Poenget mitt er at det var en årsak til dette som jeg oppfatter som mindre dramatisk (tross alt) enn at hele skroget/dekket var for svakt bygd... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Careka Svart 24.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2004 Jeg skal tipse han som eier 38 foteren, at han bør sjekke om mastefoten trenger litt 2" x 4". Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bjoris Svart 24.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2004 Siden jeg er opptatt av at ting bør dokumenteres ref. muligheten for rykter så bør jeg også gjøre det selv... Dette finnes det en del info om og løsninger på hvis en søker i Båtpraten på Bavaria-klubben i Norge. Der er også link til tilsvarende diskusjon på den svenske klubben. Gå inn på http://www.bavariaklubben.no/ og velg Båtpraten. Skriv deretter "mastestøtte" i funksjonen Søk i Forum. Om dette er problemet på B38 vet jeg ikke, som en ser her er det B34 jeg har dette fra... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.