Jump to content

Lavt væskenivå i battericeller - katastrofe?

S/Y Emma

Recommended Posts

Her om dagen skrudde eg opp toppene på battericellene på forbruksbanken for å sjekke væskenivået. Til mi store overrasking oppdaga eg at væskenivået hadde fordampa meir enn venta, så deler av "innmaten" stod over vatn. Det var snakk om ca 1-2 cm. Eg fylte på straks på meir enn ein liter batterivatn. Batteria er frå 2007 og er på 2x175 Ah, av ukjent fabrikat.

Eg synest spenninga på batteribanken har vore ganske låg i det siste (12.0-12.6 V), og ho sekk gjerne under 12V om eg ligg ei natt utan landstraum.

Er batteria kaputt, eller er det framleis håp om å redde dei?

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Spenningsfallet du har opplevd kommer nok av for lite vann (mindre flate som kan lagre strøm), men om levetiden er redusert får noen andre med bedre peiling uttale seg om. Har du fått ladet opp batteriene igjen etter påfylling? Vil tro spenningen har steget litt nå.

Har av egen erfaring ganger opplevd at biler jeg har hatt har begynt å kunne slite med å starte utpå høsten når kulda setter inn. Når jeg da har sjekket batteriet har cellene vært "tørre". Har så fylt på vann og ladet opp batteriene. Etterpå har bilene startet selv i streng kulde uten problem. Såvidt jeg har erfart har batteriene etter påfylling fungert likt som før de ble tørre. Klart, det blir noe annet i en forbruksbank i båt, men du ser greia.

At veskenivået er lavt trenger ikke i seg selv bety at batteriene er ødelagte. Og lav spenning har også sammenheng med hvilke strømforbrukere du har gående til enhver tid. Et nivå rundt 12V høres ikke skrekkingytende ut. Fyll dem opp med veske og vurder resultatet.

For øvrig er jeg av den oppfatning at batterier som mistenkes å være ødelagte kan med fordel byttes uansett. Da slipper man å bekymre seg. Det er ikke snakk om den helt store kostnaden. Jeg ser at dine forbruksbanker er store (175Ah) og nok koster litt ekstra. Men forbruksbanker på 115 Ah kan eksempelvis fås for rundt tusenlappen pr stk. Det kommer an på hva du strengt tatt trenger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...