S/Y Emma Startet 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2011 (redigert) Her om dagen skrudde eg opp toppene på battericellene på forbruksbanken for å sjekke væskenivået. Til mi store overrasking oppdaga eg at væskenivået hadde fordampa meir enn venta, så deler av "innmaten" stod over vatn. Det var snakk om ca 1-2 cm. Eg fylte på straks på meir enn ein liter batterivatn. Batteria er frå 2007 og er på 2x175 Ah, av ukjent fabrikat. Eg synest spenninga på batteribanken har vore ganske låg i det siste (12.0-12.6 V), og ho sekk gjerne under 12V om eg ligg ei natt utan landstraum. Er batteria kaputt, eller er det framleis håp om å redde dei? Redigert 26.Oktober.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hakkannen Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Spenningsfallet du har opplevd kommer nok av for lite vann (mindre flate som kan lagre strøm), men om levetiden er redusert får noen andre med bedre peiling uttale seg om. Har du fått ladet opp batteriene igjen etter påfylling? Vil tro spenningen har steget litt nå. Har av egen erfaring ganger opplevd at biler jeg har hatt har begynt å kunne slite med å starte utpå høsten når kulda setter inn. Når jeg da har sjekket batteriet har cellene vært "tørre". Har så fylt på vann og ladet opp batteriene. Etterpå har bilene startet selv i streng kulde uten problem. Såvidt jeg har erfart har batteriene etter påfylling fungert likt som før de ble tørre. Klart, det blir noe annet i en forbruksbank i båt, men du ser greia. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 De er nok mer eller mindre kaputt ja. Du klarer aldri å redde den delen som er ødelagt, selv om de sikkert kan fungere på en måte en stund til. Jeg ville ha byttet, for å slippe ergrelsen med batterier som bare holder en kort tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjellbonden Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Redusert hvilespenning, varmgang og påfølgende fordamping er tydelige tegn på at banken er over "middagshøyden". Har ingen gode erfaringer med redningsforsøk i tilsvarende tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Eg synest spenninga på batteribanken har vore ganske låg i det siste (12.0-12.6 V), og ho sekk gjerne under 12V om eg ligg ei natt utan landstraum. Da kan jeg aldri tenke meg at du får de batteriene opp på noe akseptabelt nivå igjen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Cruiseliner Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 At veskenivået er lavt trenger ikke i seg selv bety at batteriene er ødelagte. Og lav spenning har også sammenheng med hvilke strømforbrukere du har gående til enhver tid. Et nivå rundt 12V høres ikke skrekkingytende ut. Fyll dem opp med veske og vurder resultatet. For øvrig er jeg av den oppfatning at batterier som mistenkes å være ødelagte kan med fordel byttes uansett. Da slipper man å bekymre seg. Det er ikke snakk om den helt store kostnaden. Jeg ser at dine forbruksbanker er store (175Ah) og nok koster litt ekstra. Men forbruksbanker på 115 Ah kan eksempelvis fås for rundt tusenlappen pr stk. Det kommer an på hva du strengt tatt trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.