Jump to content

Hvordan rense kjølesystemet med saltsyre?

larsen2000

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt systemrens (fra Termorens), men det står ingen veiledning på flasken. Kun for kjølesystemer på innenbordsmotor. Forhandleren hadde heller ikke peiling. Har 1 liter og har mulighet til å sette tønne under motoren (50hk). Noen som vet blandingsforhold, hvor lenge man skal kjøre motor, hvor lenge det skal stå i før man kjører i rent ferskvann, må anoder fjernes etc?

• 8 år senere...

Siden jeg er glad i motorene mine, og siden jeg gjerne vil at de skal vare lenge.... så har jeg laget meg et par regler:

-  Vet jeg ikke hvor lenge det skal virke og hvordan jeg skal nøytralisere etterpå... så gjør jeg det ikke :crazy:

-  har Yamaha påhengsmotorer på er brukt jevnlig i 30år i sjøvann, de kjøler fortsatt bra, MEN de har aldri vært utsatt for syrebehandlig

-  Om påhengeren skal i vinteropplag så konserver den i ferskvann og gjerne en liten gjennomkjøring i frostveske

Syrebehandling av motorer og drev laget av aluminiumslegering er forbeholdt folk som virkelig vet hvordan det skal gjøres og det er etter min mening forbundet med for stor risiko, til at jeg vil ta sjansen....

Jada jada, jeg har hørt alle FB trynene som har en kjenning i båthavna som har gjort det 100 ganger og det gikk jæv....ig bra hver gang... men han kan ikke huske hvilket produkt det var og han kan ikke huske hvilket blandingsforhold det var og han kan ikke stå fram og fortelle det selv.... tosk

Redigert av dieselfan (see edit history)

Her er hva jeg fant i manualen: 

Screenshot_20200408_080428.jpg.8cb4edbd7582fdf57a1c283f4dfa661b.jpg

Jeg hadde tatt en bøtte med vann og blandet systemrens 1 del rens til 4 deler vann, da skal du ha 20% blanding. 

Pass på at motoren får kjølevannsinntaket ned i bøtta og at retur også går tilbake samme sted. Så er det bare å starte motoren. La den gå til den har god temperatur. Så venter du litt og gjør det samme igjen. La det gjerne stå over natta. Til sist kjører du gjennom rent vann. På vinteren erstatter du siste gjennomkjøring med frostvæske. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...