larsen2000 Startet 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2011 Fikk tips av et båtmotorverksted idag om å kjøre motoren i saltsyreblanding for å fjerne salt og møkk i kjølesystemet. Noen som har prøvd dette med hell? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Påhengsmotor altså, bare for å poengtere det :-) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 ikke bruk saltsyre. bruk thermorens. søk på Google Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 ikke bruk saltsyre. bruk thermorens. søk på Google Samme som systemrens dette? Ser hvertfall sånn ut ut ifra Linken Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 26.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2011 Jeg har brukt sitronsyre, kjøper på balkanbode i sverige, ca 50 lapp for 1 kilo. Brukes på samme måte som systemrens Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
larsen2000 Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Da har jeg kjøpt systemrens (fra Termorens), men det står ingen veiledning på flasken. Kun for kjølesystemer på innenbordsmotor. Forhandleren hadde heller ikke peiling. Har 1 liter og har mulighet til å sette tønne under motoren (50hk). Noen som vet blandingsforhold, hvor lenge man skal kjøre motor, hvor lenge det skal stå i før man kjører i rent ferskvann, må anoder fjernes etc? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Her finner litt info: http://www.rasmussen-engros.no/system-rens Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Da har jeg kjøpt systemrens (fra Termorens), men det står ingen veiledning på flasken. her står alt http://www.termorens.no/termorens/TermoRens-Rensev%E6ske/cid/16149/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larsen2000 Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Begge disse linkene er for innenbordsmotorer.. Sitér dette innlegget Link to post
selcogutten Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 i australia brukes det mye saltsyre til å rense utenbords motorer, men jeg finner ikke noe blandings fohold Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 (redigert) Siden jeg er glad i motorene mine, og siden jeg gjerne vil at de skal vare lenge.... så har jeg laget meg et par regler: - Vet jeg ikke hvor lenge det skal virke og hvordan jeg skal nøytralisere etterpå... så gjør jeg det ikke - har Yamaha påhengsmotorer på er brukt jevnlig i 30år i sjøvann, de kjøler fortsatt bra, MEN de har aldri vært utsatt for syrebehandlig - Om påhengeren skal i vinteropplag så konserver den i ferskvann og gjerne en liten gjennomkjøring i frostveske Syrebehandling av motorer og drev laget av aluminiumslegering er forbeholdt folk som virkelig vet hvordan det skal gjøres og det er etter min mening forbundet med for stor risiko, til at jeg vil ta sjansen.... Jada jada, jeg har hørt alle FB trynene som har en kjenning i båthavna som har gjort det 100 ganger og det gikk jæv....ig bra hver gang... men han kan ikke huske hvilket produkt det var og han kan ikke huske hvilket blandingsforhold det var og han kan ikke stå fram og fortelle det selv.... tosk Redigert 7.April.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Her er hva jeg fant i manualen: Jeg hadde tatt en bøtte med vann og blandet systemrens 1 del rens til 4 deler vann, da skal du ha 20% blanding. Pass på at motoren får kjølevannsinntaket ned i bøtta og at retur også går tilbake samme sted. Så er det bare å starte motoren. La den gå til den har god temperatur. Så venter du litt og gjør det samme igjen. La det gjerne stå over natta. Til sist kjører du gjennom rent vann. På vinteren erstatter du siste gjennomkjøring med frostvæske. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.