skage Startet 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2011 (redigert) Har fått mulighet for lagring på land denne sesongen, noe som er uvanlig. Har alltid hatt båtene på sjøen hele året og mener at det er der de trives best. Men som sagt så skal Fenixen opp nå. Men så fikk jeg noen tanken om dette med løfting av båten med mast på, går det?. Når jeg har båten oppe for vedlikehold/stoffing så har dette alltid skjedd med truck.Da kommer jo disse armene inn på hver side av masten og så legger vi stroppene under alt vel. Men så skal jo nå båten løftes opp med en stor heisekran, går det greit eller må jeg ta masten. Noen med erfaring her. Har ikke ønske om og ta ned masten. Redigert 27.Oktober.2011 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Hei. Bommen på kranen kommer vanligvis bak masten på båten. Er vanlig i foreningen vår å løfte med mast på.. Eventuelt laaange løftestropper... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Nå er ikke jeg noen seilbåt-eier, men i båthavna hvor jeg har plass løftes 80 -90 % av seilbåtene på land med masta oppe.Slik står de også på land i sine krybber gjennom vinteren. Ca. 20-30 båter i fra ca. 30 til 45 fot har ligge i vinteropplag slik i mange år. De løftes opp ( og ut til våren) med ei stor mobilkran uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Da høres det ut som om dette er grei skuring, takker så langt for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 For å løfte med heisekran må du ha ett 'skrev' som flytter løftepunktene vekk fra senter/mast. Er dette i organisert havn har de sikkert dette, hvis ikke bør du forsikre deg om at kranfører har med seg dette når han kommer med krana. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Nonsense Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Skrevet må også være delbart. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Har nå sendt tekstmelding til båthavn eier om disse punktene, takker for oppfølging. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Ikke nødvendig med skrev om det brukes lange stropper og god lengde på kjettingene. Gjøres slik hos oss, båter opp til ca 42 fot, ikke noe problem. Men om du har vantfestene langt ut i borde må du vurdere om forreste stropp bør gå innenenfor vantet for å unngå press, normalt legges den utenfor. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Men det nytter ikke på en lastebil med kran, da MÅ du fortsatt ha skrev men det vet selvfølgelig sjåføren Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Jeg vil igjen påpeke at enkelte forsikringselskap ikke lenger tillater opplag på land med masta oppe. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 No problem: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mons Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Litt begreper ; Skrev er et løfteredskap med flere parter. Det vil i praksis si en toppring med to eller fire kjettinge med kroker i endene. For løft av seilbåt brukes dette normalt mellom krankroken og stroppene for å øke lengden og dermed minske både klemkraften og muligheten for at stroppene skal skli. Løfteåk er feks den firkanta rammen som lastebiler ol bruker for å unngå klem/skli når de har begrenset løftehøyde. Kan være lurt å sette etpar små merker under rekka når du løfter opp båten slik at du vet eksakt hvor stroppene skal være når båten skal ut igjen. Vanskeligere å justere da enn når båten skal opp av vannet. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.