Jump to content

Kranløft av seilebåt med mast


skage

Recommended Posts

Har fått mulighet for lagring på land denne sesongen, noe som er uvanlig. Har alltid hatt båtene på sjøen hele året og mener at det er der de trives best. Men som sagt så skal Fenixen opp nå. Men så fikk jeg noen tanken om dette med løfting av båten med mast på, går det?. Når jeg har båten oppe for vedlikehold/stoffing så har dette alltid skjedd med truck.Da kommer jo disse armene inn på hver side av masten og så legger vi stroppene under alt vel. Men så skal jo nå båten løftes opp med en stor heisekran, går det greit eller må jeg ta masten. Noen med erfaring her. Har ikke ønske om og ta ned masten.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen seilbåt-eier, men i båthavna hvor jeg har plass løftes 80 -90 % av seilbåtene på land med masta oppe.Slik står de også på land i sine krybber gjennom vinteren. Ca. 20-30 båter i fra ca. 30 til 45 fot har ligge i vinteropplag slik i mange år. De løftes opp ( og ut til våren) med ei stor mobilkran uten problem.

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendig med skrev om det brukes lange stropper og god lengde på kjettingene.

Gjøres slik hos oss, båter opp til ca 42 fot, ikke noe problem.

Men om du har vantfestene langt ut i borde må du vurdere om forreste stropp bør gå innenenfor vantet for å unngå press, normalt legges den utenfor.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Litt begreper ; Skrev er et løfteredskap med flere parter. Det vil i praksis si en toppring med to eller fire kjettinge med kroker i endene. For løft av seilbåt brukes dette normalt mellom krankroken og stroppene for å øke lengden og dermed minske både klemkraften og muligheten for at stroppene skal skli.

Løfteåk er feks den firkanta rammen som lastebiler ol bruker for å unngå klem/skli når de har begrenset løftehøyde.

 

Kan være lurt å sette etpar små merker under rekka når du løfter opp båten slik at du vet eksakt hvor stroppene skal være når båten skal ut igjen. Vanskeligere å justere da enn når båten skal opp av vannet.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...