Jump to content

Hvor vanlig er sort kjølevann fra dieselmotor?


jonsverre

Recommended Posts

Hei,

har prøvd en båt i dag med en Yanmar 3GM30F dieselmotor. Motoren går fint, men ved max gasspådrag i gir oppnår ikke motoren toppturtallet (3400 rpm). Den stopper på 2900 og det kommer mye sort røyk i eksosen. Dette er i og for seg greit, propellen er i overkant stor, og sort røyk er vel greit ved max pådrag i og med at maskinen får mer diesel enn den klarer å forbrenne. Men det som bekymrer meg er at også kjølevannet blir sort, som om det var iblandet olje. Er dette vanlig ?

Når man slakker av litt, f.eks. ned til 2600 rpm så forsvinner den sorte røyken og kjølevannet blir klart igjen.

mvh

js

Link to post
Share on other sites

Dette minner meg veldig om vår gamle båt med vridbar propell. Den hadde en liten lekasje på hydraulikken slik at propellen over tid fikk større stigning. Vi merket dette fort fordi turtallet gikk ned og eksosen ble svart. Det ble sagt at den "dro på seg propell". Så jeg vil tro at du enten har en for stor propell, eller har for stor stigning.

 

Hilsen Ragnar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...