Jump to content

Flåtten skal utryddes, ved å skyte elg og rev!

Lars H.

Recommended Posts

Har "googlet" litt etter ordet flått. En får ihvertfall mange nok treff på ordet!

Dere som har hund, skal nok ikke føle dere for trygge på at Borrelia- bakterien ikke kan angripe hunden.

Sykdomstegn

Plutselig og høy feber, smerter som "vandrer rundt i kroppen", halthet, ledd- og muskelsmerter, dårlig matlyst, problemer med balanse, hukommelses- og konsentra-sjonsvansker, trøtthet som kan vare i ukesvis, lammelser, skader på nyrer, unormal avføring - ja mange symptomer som man også finner ved andre sykdommer gjør det vanskelig for veterinæren å stille diagnosen borreliose. Ved en vanlig blodprøve er det også vanskelig å finne årsaken til hundens plager. Det eneste laboratorium i Norge (pr. juni 1999) som tilbyr en analyse som påviser eventuell forekomst av antistoffer mot borreliabakterien i hundeblod er Norsk veterinærmedisinsk Laboratorium i Skien. Ellers blir mange blodprøver sendt til Sverige for analyse. Forekommer det antistoffer i blodet er sansynligheten for smitte stor, fravær utelukker sykdommen.

En ting jeg har erfart er at veterinærene ofte ikke selv (i første omgang i alle fall) tar initiativ til blodprøve for å sjekke forekomst av antistoffer, man må gjerne be om at det blir gjort. Det koster noen hunderlapper, men er hunden din forsikret får du dekket utgiftene om hunden er syk.

Når det gjelder utbredelsen, så finnes nok flåtten over et større område enn noen aner. Vet at det er funnet flått på Fagernes, f.eks. Så den sprer seg stadig.

Flytter nordover

– Før stoppet utbredelsen av flått omtrent ved Helgeland. Nå finnes flåtten helt opp til Finmark. Vi har for eksempel leger som kan fortelle om småbarn som er bitt av flått midt i Tromsø by. Det er første gang det skjer, sier professor i entomologi Arne Nilssen ved Tromsø Museum.

Det samme er i ferd med å skje i Sverige. Utbredelsen skyldes trolig endringer i klimaet over tid.

– Det er vanskelig å si noe sikkert om dette, fordi det er flere faktorer som spiller inn for at flåtten skal trives. Men en mulig medvirkende årsak til at den flytter nordover er mildere vintre og varmere klima over tid, sier Nilssen.

Takk for tipset om at Borelia kan gå på hunden også. Det visste jeg ikke. Jeg får vel skjærpe meg til neste sommer og "plukke" litt mer aktivt. Også bruker vi Frontline Vet som jeg kjøper reseptfritt i Sverige. 3 pipetter som holder i 6 uker hver koster ca. 250 sek. Anbefales - er veldig greit å bruke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for tipset om at Borelia kan gå på hunden også. Det visste jeg ikke. Jeg får vel skjærpe meg til neste sommer og "plukke" litt mer aktivt. Også bruker vi Frontline Vet som jeg kjøper reseptfritt i Sverige. 3 pipetter som holder i 6 uker hver koster ca. 250 sek. Anbefales - er veldig greit å bruke.

Jeg visste det ikke jeg heller, før jeg leste det på nettet.

Ser du bruker Fontline, trodde det var et stoff som egentlig er beregnet på katt, siden den ikke tåler Exspot? Eller kanskje det er like bra for begge?

DER brast DET håpet (skadefryden) :cryin:

Men etter som jeg skjønner, setter svineriet seg kun på bar hud?? Eller?? :confused:

Joda, tassen biter seg som regel fast der hvor huden er tynnest. Men det er ikke sikkert at den gjør akkurat det, da. Tror den prøver seg der hvor den føler at det er litt vanskelig for oss å se den. :yesnod::lol:

For å være ærlig, så tror jeg aldri jeg har blitt bitt av flott. Men jeg har plukket mange av kroppen gjennom tidene. Her hvor jeg bor er det masser av udyret, så jeg er veldig nøye med å sjekke etter at jeg har vært en tur i hagen, eller ute i terrenget ellers. Merker som regel at det kiler litt på huden, og ganske riktig så tasser det ofte en liten flått rundt der. Den er ikke særlig rask av seg, så det er lett å ta den. Problemet er å få tatt livet av'n. Du må jo nesten bruke hammern på'n. Eller brenne den. Det er en metode jeg pleier å praktisere. Bruke lighteren og grille den skikkelig. Da popper'n nesten som popcorn. :lol:

Tror nok våre firbente venner er mer utsatt enn oss andre.

JA!! OG Knott!!! :cryin:

En mager trøst er at myggen her kun er to-motors :yesnod:  Lengre nord virker det som om motorantallet OG mengden er doblet, minst! :crazy:

For ikke å snakke om myggen på Finnmarksvidda.......kan frysetørkes og brukes som klappstol..... :smiley:

:santcheers:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Kattene våre kommer hjem med flått noen få ganger i året. Det oppdages typisk ganske rask når de klappes og strykes. Vi fikk et eller annet sted tak i en spesiell 'flått-klype': En sak som ser ut som en kulepenn, men når du trykker inn knappen på enden så kommer det ut en liten slynge av tynn fiskesnøre den andre enden. Den legges rund flåtten, knappen slippes, slyngen trekker seg sammen og flåtten fjernes mekanisk ved å dreie 'kulepennen' mot klokka:

Bilde

Har aldri opplevd det som et problem, men er klar over faren med borealis.

Redigert av Andreas (see edit history)

Kattene våre kommer hjem med flått noen få ganger i året. Det oppdages typisk ganske rask når de klappes og strykes. Vi fikk et eller annet sted tak i en spesiell 'flått-klype': En sak som ser ut som en kulepenn, men når du trykker inn knappen på enden så kommer det ut en liten slynge av tynn fiskesnøre den andre enden. Den legges rund flåtten, knappen slippes, slyngen trekker seg sammen og flåtten fjernes mekanisk ved å dreie 'kulepennen'  mot klokka:

Bilde

Den der var fiks Andreas. Ofte vondt å få tak med pinsett inni pelsen, så en slik skulle jeg gjerne hatt. Noen som aner hvor man får fatt i slikt??

Ha foresten en god Jul alle sammen. :santcheers:

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 2 uker senere...

Ser du bruker Fontline, trodde det var et stoff som egentlig er beregnet på katt, siden den ikke tåler Exspot? Eller kanskje det er like bra for begge?

Det selges i 3 ulike forpakninger (5-10 kg 10.20 kg og 20-40 kg tror jeg). Og det står bilde av hund på utsiden. 40 kg katt - det må være en Tinka det kanskje :lol: Redigert av Bitteliten (see edit history)

Aldri opplevd det som et problem? Har ikke kattjævelen din klør, da?? Min katt er et sant hel.... å få flåtten av. Den likke dækelen hører når flåttpennen kommer frem, og setter alle piggene ut. Nytter ikke å lure ham, heller. Så det blir tjukke hansker og både Worse og Quindebestet må trå til for å få blodsugerne ut av huset.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ofte vondt å få tak med pinsett inni pelsen, så en slik skulle jeg gjerne hatt. Noen som aner hvor man får fatt i slikt??

Apoteket selger en spesiell flåttpinsett. Vi har en slik liggende i båten. En litt annen type enn den på bildet til Andreas. Men apoteket har kanskje andre typer også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...